Amanda Næss Leonardsen og Torhild Næss driver RÅ Skincare.  Marina Engervik leder Marina Miracle.  Foto: Torben Wirkestad og Isabell Solberg<br/><br/>
Amanda Næss Leonardsen og Torhild Næss driver RÅ Skincare. Marina Engervik leder Marina Miracle. Foto: Torben Wirkestad og Isabell Solberg

Norske merker med grønn suksess

RÅ Skincare og Marina Miracle er to fremtredende norske hudpleiemerker som begge har gjort seg bemerket med sine bærekraftige og naturlige produkter. Med fokus på allergivennlige og økologiske ingredienser har de utviklet innovative hudpleieprodukter, samtidig som de tar hensyn til miljøet. Begge merkene opplever økende etterspørsel fra profesjonelle hudklinikker både nasjonalt og internasjonalt.

 RÅ Skincare - imponerende vekst for familiebedrift

RÅ Skincare er kjent for sine rene, aktive og allergivennlige produkter. Fra å være tilgjengelig i kun et par klinikker, har de på kort tid ekspandert til over 40 hudpleieklinikker og spa over hele landet.

 – Vårt hovedfokus har alltid vært å lage ferske, parfymefrie cosmeceuticals som er aktive og effektive, og som behandler forskjellige hudtilstander som blant annet rosacea, akne, eksem, rynker og pigmentering, forteller eier og fagansvarlig, Amanda Næss Leonardsen i RÅ Skincare.

Fokus på fersk hudpleie

Næss forteller at RÅ Skincare er utviklet av hennes mor, Torhild Næss, en hudpleieformulator med 19 års erfaring. Hun fikk ideen til å lage en egen hudpleieserie da døtrene hennes fikk atopisk eksem som barn, og hun selv utviklet parfymeallergi.

 – Vi lanserte RÅ i 2014, og vår filosofi er å bruke veldokumenterte, aktive ingredienser som gir resultater, samtidig som de er skånsomme for huden, forteller Amanda, som selv er utdannet hudterapeut.

Hun forklarer at det som skiller RÅ fra andre merker på markedet er deres fokus på ferske, naturlige produkter. På lik linje som at antioksidanter, vitaminer og virkestoffer er mer aktiv i fersk mat enn ultraprosessert mat, som har vært lagret over tid, er fersk hudpleie mest effektiv på huden vår. 

 – Vi produserer alle produktene våre i små partier for å sikre at de alltid er ferske. Vi bruker minimale mengder konserveringsmidler, og forlenger holdbarheten ved hjelp av lys- og lufttett emballasje, samt milde og økologiske konserveringssystemer. Produktene våre er parfymefrie, allergivennlige og utviklet spesielt for å styrke hudbarrieren.

Bærekraftig suksess

RÅ Skincare har selvfølgelig tidsriktig oppmerksomhet på bærekraft i produksjonen.

 – Bærekraft er en av våre viktigste verdier. RÅ Skincare hudpleieprodukter er 100 % nedbrytbare og emballasjen består av 40 % resirkulert plast fra havet. I tillegg er hele serien vegansk, fri for skadelige stoffer, og aldri testet på dyr.

Merket har fått et godt fotfeste i markedet, og Næss kan oppsummere en suksess.

 – Jeg tror det er kombinasjonen av at vi tilbyr resultatorienterte produkter som folk stoler på, samtidig som vi tar hensyn til både miljø og sensitiv hud. Det at vi har gått fra å være i to klinikker til over 40 klinikker og spa på få år, viser at folk virkelig etterspør slike produkter. Det er en fantastisk reise å få være en del av!



 Marina Miracle - bærekraftig hudpleie i verdensklasse

Marina Miracle er et merke som setter en ny standard for bærekraftig hudpleie, med sitt engasjement for både miljøet og effektiv hudpleie. 

Marina Miracle, grunnlagt av Marina Engervik i 2014, er kjent for sine naturlige, økologiske og veganske hudpleieprodukter. Inspirert av egne hudproblemer, har Engervik utviklet produkter basert på høykvalitets planteoljer, urter og probiotika. Alle ingrediensene er sertifisert økologiske og cruelty-free, noe som reflekterer merkets sterke fokus på bærekraft.

Bærekraft i hele linjen

Marina Engervik understreker at bærekraft er sentralt i all produksjon hos Marina Miracle. 

 – For meg er bærekraft ekstremt viktig. Vi gjør så mye vi kan internt for å redusere frakt og import, og benytter oss hovedsakelig av norske og skandinaviske ingredienser, forteller hun. Engervik forklarer at de produserer egne ekstrakter, dyrker råvarer selv og utvikler sin egen probiotika, noe som bidrar til å redusere både energiforbruk og miljøpåvirkning.

Også emballasjen er et viktig element i Marina Miracles bærekraftstrategi. 

 – Vi bruker resirkulerbart papir, glass og minst mulig plast, forteller hun, og legger til at bærekraft er en nødvendighet for enhver virksomhet som vil ha en fremtid. 

 – Vi kan ikke fortsette å utnytte jordens ressurser. Vi må være bærekraftige og tenke fremover.

Prisbelønt hudpleie 

Marina Miracle har vunnet over 80 internasjonale priser, inkludert tre ganger prisen for «Best Natural/Organic Brand – Scandinavia» i The Beauty Shortlist Awards. 

 – Det er fantastisk å være et lite merke fra Norge som vinner denne prisen for Skandinavias beste, sier hun stolt og legger til at denne anerkjennelsen har ført til økt etterspørsel etter Marina Miracles produkter, både nasjonalt og internasjonalt. 

Trygt og effektivt

Marina Miracles produkter er dermatologisk testet, og de har dokumentert effekt, noe som gjør dem attraktive for profesjonelle hudterapeuter.

 – Jeg mottar daglig henvendelser fra hudpleiesalonger som ønsker å inkludere produktene i sitt sortiment, og opplever at flere ønsker å bytte til naturlige og økologiske produkter, fordi de ser på det som trygt og effektivt, forklarer hun. 

Fremtiden er grønn

Ifølge Engervik er trenden mot grønn hudpleie stadig økende, og hun ser en lys fremtid for Marina Miracle. 

 – Bransjen beveger seg mot det naturlige og økologiske, og vi ser en stor etterspørsel etter produkter som ikke bare er bærekraftige, men også effektive, avslutter hun.


Artikkelen står på trykk i magasinet Hud & velvære nr. 4 2024

Les magasiner fra NFVB digitalt HER

Tilbake
ANNET INNHOLD