Visjon

Visjon

Vi skal skape en bedre hverdag for våre medlemmer

Formål

Formål

NFVBs oppdrag er å sikre medlemmene politisk påvirkning, gjennomslag i forhandlinger og attraktive medlemsfordeler

Norske frisør- og velværebedrifter, NFVB

Den største arbeidsgiverorganisasjonen i frisør- og velværebransjen

NFVB skal være den største arbeidsgiverorganisasjonen i frisør- og velværebransjen.

NFVB er dannet av og for medlemmene. NFVBs oppdrag er å sikre medlemmene politisk påvirkning, gjennomslag i forhandlinger og attraktive medlemsfordeler.

NFVBs arbeidsområder

  • Nærings- og arbeidslivspolitikk
  • Kompetansepolitikk
  • Medlemstjenester og produkter
  • Organisasjonsutvikling

NFVBs løfter

  • NFVB skal være en sterk medspiller
  • NFVB skal være i sentrum av utviklingen
  • NFVB lover at det skal lønne seg å være medlem
  • NFVB skal være en tidsaktuell bransjeorganisasjon

Medlemsfordeler

Som medlem hos oss har du tilgang til juridisk hjelp, forsikring, pensjonsordning, rådgiving, nyttige verktøy, kurs og arrangementer. Bli bedre kjent med hva bedriften din kan få ut av medlemskapet i NFVB/NHO Service og Handel.

Les mer om medlemsfordelene her

Forsikring

NFVB Forsikring kan tilby medlemmer av NFVB gunstige avtaler på forsikringer, garantier og pensjon. Avtalene er spesielt fremforhandlet for medlemsbedrifter i NFVB. For mer informasjon og innmelding klikk her

Bransje

Dagens bransje

Frisør- og velværebransjen er i dag en bransje i betydelig endring. Bedriftene har stort behov for å kunne utvikle og omstille seg for fortsatt å kunne drive lønnsomt. Fagpersonene våre må kunne håndtere stadig mer krevende kunder, som ofte ønsker individuelle løsninger til lav pris. Myndighetene må sikre rettferdig konkurranse gjennom tydelige og transparente rammebetingelser og systematisk tilsyn av at disse overholdes av alle.

Forretningsmodeller

Nye forretningsmodeller utfordrer de rammene den etablerte bransjen forholder seg til. Noen av disse modellene bygger på å omgå kostnader bransjen er pålagt. Det resulterer i ulike konkurransevilkår og skal bekjempes. Andre forretningsmodeller byr på nyutvikling innen fag og kundetilbud, kommunikasjon og teknologi. Disse modellene utvikler bransjen og skal dyrkes! NFVB ønsker å bidra til at kunnskap og erfaringer deles og kommer alle medlemmer til gode.

Funn fra omdømmeundersøkelsen for frisører (2017), Norge totalt i prosent

63% benytter hovedsakelig samme frisør
19% benytter hovedsakelig samme frisørsalong, men varierer frisør
18% benytter ulike frisørsalonger og frisører
50% mener muligheter for personlig og faglig utvikling i jobben er bra
41% mener mulighetene for etter- og videreutdanning er svært/ganske bra
62% er positive til frisørenes psyko-sosiale arbeidsmiljø
70% er positive til frisørenes fysiske arbeidsmiljø mht. lokaler, lys og plass
56% er positive til frisørenes fysiske arbeidsmiljø mht. ergometrisk tilpasning av arbeidsplassen
51% er positive til frisørenes fysiske arbeidsmiljø mht. helse, miljø og sikkerhet ved bruk av produkter
57% mener frisørenes faglige kompetanse er bra
27% mener frisørenes lønn er dårlig, 27% mener det er bra
61% mener frisørenes motivasjon for å gjøre en god jobb er høy

Organisasjonsform

Stolleie og stolutleie er en organisasjonsform som vokser. At flere nå ikke ønsker den tradisjonelle arbeidsgiver/arbeidstagerorganiseringen byr på nye utfordringer, både for aktørene og NFVB. Aktørene, både på utleie- og leietagersiden, må sikre seg arbeidsforhold der lønnsom drift er mulig, skatter og avgifter betales, pensjon og forsikringer er ivaretatt, HMS-krav etterfølges og der sykepenger og trygd er berettiget hvis noe skulle skje. NFVBs rolle her blir å tilrettelegge for seriøse forhold gjennom kontrakthjelp, enkle pensjons- og forsikringspakker og rådgivning innen forretningsdrift.

Rekruttering

Bransjen trenger et stabilt tilsig av dyktige og motiverte fagfolk! Vi trenger at de rette talentene tar utdanning innen fagene, og at de ønsker å bli i bransjen. Medlemmene våre tar et ekstraordinært samfunnsansvar for opplæring gjennom lærlingeordningen, og det skal vi fortsette med. Men vi må sikre at kandidatene som ender opp som lærlinger er de som virkelig ønsker å gå inn i våre estetiske og kreative håndverksyrker, og bli der!

86% er positive til frisørenes arbeidsinnsats og produktivitet
73% mener frisørenes serviceinnstilling er bra
45% er positive til bransjens seriøsitet/ryddighet når det gjelder bruk av svart arbeid
47% er positive til bransjens tilpasning til den digitale verden i forbindelse med booking og betalingsløsninger
70% mener det er viktig at det er enkelt å bestille time (i salong, på telefon eller på nett)
56% mener det er viktig at man kan gå til en fast frisør
58% mener det er viktig at frisørene har fagbrev
66% mener det er viktig at prisen er konkurransedyktig
Kjernevirksomhet

Kjernevirksomhet

Politisk påvirkning • Strategisk kommunikasjon • Medlemsfordeler
Kompetansepolitikk • Nærings- og arbeidslivspolitikk
Tariff og lønn • Samfunnsansvar og kommunikasjon
Medlemsservice og organisasjon

Hvordan

Hvordan?

Gjennom målrettet å jobbe frem relevante og bærekraftige løsninger innen politikk, kompetanse, konkurranse og strategisk kommunikasjon

Forutsetninger

Forutsetninger for å kunne lykkes

  • En stor og sterk organisasjon med økonomi og ressurser til å utvikle, påvirke og implementere
  • En kompetent og effektiv organisasjon som står samlet i implementeringen av strategien
  • En tydelig stemme som setter dagsordenen

Strategiske hovedpilarer

  • Utdanning og kompetanse
  • Verving og medlemspleie
  • Omdømmebygging
Mål

Mål

Størrelse • HMS • Utdannelse og kompetanse • Organisasjon • Konkurransekraft • Omdømme • Attraktivitet

Hva skal vi gjøre

Hva skal vi gjøre?

Differensiere • Inkludere • Utvikle • Synliggjøre • Jobbe for • Etablere • Allmenngjøre • Skape

Hovedstrategier

Medlemmer

Differensiere medlemskap på størrelse og organisasjonsform

Prioritere hudpleiebedrifter gjennom utvikling av tilpassede medlemspakker og aktiv verving

Inkludere enkeltpersonsforetak (ENK) uten arbeidsgiveransvar i medlemsuniverset, med tilhørende kontingent og tilpassede medlemstjenester. Jobbe for at ENK etablerer seg som AS

Sikre rettferdige, like og transparente konkurransevilkår for alle aktører i bransjen

Kvalitet og bransjestandard

Utvikle en bransjestandard og implementere denne ved hjelp av kompetanseheving og kvalifisering, forenklende verktøy og strategisk kommunikasjon

Bygge bransjens samlede kvalitet og kompetanse gjennom formidling av innsikt, kursing og tilrettelegging av relevant kunnskapsdeling

Utvikle og implementere NFVB-autorisasjon av bedrifter og NFVB-sertifisering av fagutøvere

Synliggjøre medlemmenes samfunnsbidrag

Synliggjøre medlemmenes bidrag til klima og bærekraft

Utdanning og kompetanse

Etablere fagbrev innen hudpleie

Etablere mulighet for spesialisering innen disipliner som del av Svennebrevet

Få yrkesfagutdannelsen til frisør og hudpleie inn på rett nivå i NKR

Utvikle moduler for høyere yrkesfaglig utdanning innen frisørfaget og hudpleiefaget

Forankre tittelhierarki der frisørtittelen, hudpleiertittelen og spesialisttitler får sin naturlige plass i NKR

Tariff og lønn

Bidra til økt lønnsomhet i bransjen gjennom å forhandle frem lønns- og pensjonskostnader tilpasset arbeidsintensive bedrifter

Sikre et trygt og seriøst arbeidsliv for de ansatte gjennom implementering av en Bransjestandard og et Risikovurderingsverktøy

Sikre konkurransedyktig lønnsnivå i bransjen

Tilby medlemmene råd om anbefalte lønnssystem gjennom opplæring og anbefalte, generiske modeller

Kommunikasjon

Utvikle, eie og drifte en strategisk kommunikasjonsplattform

Skape omdømmebyggende møteplasser

Benytte konkurranser som rekrutteringstiltak

Fasilitere norsk deltagelse på relevante internasjonale arenaer

Aktiv dialog med relevante myndigheter, utvikle politiske og næringsmessige nettverk

Samfunnsansvar

Ta en aktiv posisjon i integreringsarbeidet gjennom programmet «Integrering starter i Bedrift»

Initiere en stipendordning for et begrenset antall mindreårige asylsøkere for fagutdannelse i våre fag

Utvikle og tilgjengeliggjøre verktøy for beregning og synliggjøring av medlemmenes samfunnsbidrag

Synliggjøre bransjens psykososiale betydning for enkeltmennesket og storsamfunnet

Fremtiden