Elitefrisør Frida Hjort har fulle lister og er tilfreds med at kundene gleder seg til et salongbesøk.
Elitefrisør Frida Hjort har fulle lister og er tilfreds med at kundene gleder seg til et salongbesøk.

Personlig kundeoppfølging gir gode resultater

 - Vi har jobbet tett med våre ansatte for å ta vare på våre kunder under nedstengingen, og ikke minst etter gjenåpningen. Det har gitt resultater, og omsetningsutviklingen mot sommeren ser veldig bra ut, smiler daglig leder Vibeke Giske Røisland i PÅHÅRET Kjeden AS og Lean Frisør.

 - Det kom som et sjokk på hele bransjen at vi ble ilagt yrkesforbud på fire timers varsel. For vår del hadde vi forberedt oss på ulike scenarier som en følge av koranakrisen, men jeg må vel si at dette var nærmest det vi hadde som det verste scenariet. Uansett god nytte av å lage planer, selv om vi har måtte snu oss rundt og endre disse løpende, sier Vibeke Giske Røisland.

Daglig leder Vibeke Giske Røisland i PÅHÅRET Kjeden og Lean Frisør gleder seg over gjenåpningen, men kommer allikevel med en advarende pekefinger:  - Jeg oppfordrer salongeiere til å ta bransjeansvar for å holde koronaviruset i sjakk og følge NFVBs smittevernanbefalinger, så vi kan skape trygge rammer for både medarbeidere og kunder gjennom sommeren og høsten.

 

Ta vare på kundene

I PÅHÅRET Kjeden brukte man nedstengingsperioden godt. Kundekontakt har vært viktig.

 - Kundene er ikke så lojale som vi liker å tro. Det er nok av dyktige frisører rundt om i Norge. Det gjør at vi hadde fokus på å følge opp kundene under nedstengingen. Da oppstartsdatoen ble fastslått, fikk kunder som hadde bestilt time i nedstengingsperioden en personlig kontakt på telefon av sin frisør for å booke ny time.  Vi kunne nøyd oss med å sende sms, men følte at det var riktig med en personlig oppfølging, også fordi vi ønsket å høre hvordan kundene har det i hverdagen.

Trygg salong

PÅHÅRET følger retningslinjene i NFVBs Trygg Salong, som er strengere enn Folkehelseinstituttets krav

 - Alle som driver salong må lage gode internrutiner. Like viktig er det å følge opp egen helse, og ikke utsette kolleger eller kunder for smitte. Vi hadde mye på plass allerede før nedstengingen. Et eksempel er at vi fulgte almenne råd om ikke å ikke håndhilse på kundene før de setter seg i stolen. Smitteverntiltak, som jevnlig håndvask og gode rutiner for vask av flater, tastatur og arbeidsverktøy er andre eksempler. Forebyggende tiltak som digitale ledermøter og minimal kontakt mellom medarbeidere i salongene var også noe vi gjorde for å hindre smittespredning.

 - Etter gjenåpningen har vi gjennomført ytterligere smitteverntiltak. Blant annet har vi sentralisert telefontjenesten i salongene. Vi har hatt to personer på fulltid som har jobbet med å ta imot telefoner på vegne av våre salonger. Dette har vi gjort, så frisørene ikke må gå fra kundene for å ta en telefon, men konsentrere seg om jobben fra A til Å med hver enkelt kunde.  Vi har hatt stor pågang i bookinger, men jeg opplever at vi har greid å gjennomføre en kø-ordning som fungerer.

Viktig lærdom

 - Som mange andre salonger, har vi hatt et stort trykk i oppstarten. Fordi vi hadde planlagt åpningen godt, kunne vi kjøre med over 90 % kapasitet fra første dag. Det har gitt oss en god utvikling frem mot sommeren. Nå er vi spente på hvordan sommeren blir, når mange konsumenter velger å ta en «hjemmeferie». Selv om vi må forvente at pågangen flater ut etter hvert, krysser vi fingrene for at juli blir en bedre måned enn det den pleier å være. Samtidig pleier august å være en god måned. Vi skal greie å komme oss styrket ut av koronakrisen, mener Vibeke Giske Røisland.

 - Men en viktig lærdom er at man må drive salonger med en sunn økonomi og bygge opp reserver, så man har noe i bakhånd for å møte uforutsette kriser, legger hun til.

Bare se, ikke røre. Salgsproduktene er lett tilgjengelige, men kundene oppfordres til å søke hjelp fra personalet, hvis de lurer på noe.

 

Fokus på kortere behandlinger

Utviklingen av nye tjenester er noe vi alltid har fokus på, men har aktualisert seg nå i gjenåpningsfasen, forteller Vibeke.

 - En krise som dette, gjør at man må tenke nytt.  For vår del har vi hatt fokus på både effektivitet og opplevelse. Vi kunne ikke la alle få tre timers behandlinger i oppstarten, da hadde booking-køen blitt for lang. I mai/juni har vi derfor fokusert på et godt faglig tilbud, med korte behandlinger både når det gjelder farge og klipp. Så får vi utvide menytilbudet når bookingen kommer ned på normalnivå. 

Tommelen opp for NFVB

 - Vi er veldig fornøyde med innsatsen fra NFVB i samarbeid med NHO Service og Handel, som har støttet oss gjennom prosessen. Oppdatert informasjon og veiledning, samt utviklingen av tiltak og materiell tilpasset vår bransje har vært viktig.  Koronakrisen viser hvor viktig det er å ha en bransjeorganisasjon i ryggen, avrunder Vibeke Giske Røisland.


Artikkelen står på trykk i FRISØR nr 2 2020

Se alle magasiner fra NFVB her.

 

Tilbake
ANNET INNHOLD