NFVB-direktør Anne Mari Halsan.
NFVB-direktør Anne Mari Halsan.

Uro, nye muligheter og bransjefest

Det er mange ting i verden rundt oss som går gal vei for tiden. Uro og krig, konsumpriser, renter og handelskrig. Storpolitikken påvirker oss alle, også vi som holder til i lille, trygge Norge med det store oljefondet og de snille politikerne. 

I NHO-huset er alle opptatt av hvilke konsekvenser verdensuroen vil få for norsk nærings- og arbeidsliv.  Vi arrangerer seminarer, møter politikere, henter inn eksperter og diskuterer oss imellom.  Safe to say; Vi har ikke alle svarene selv om vi forsøker å forstå, men vi kan ikke unngå å se at konsekvensene også vil påvirke oss som nasjon; Vi er bittesmå, vi står ganske alene, vi fører i noen grad en upopulær proteksjonistisk politikk. Og vi er fullstendig avhengige av alle rundt oss for å overleve som land, folk og kultur.  

 

Men hva vil verdensuroen kunne bety for fag og bransjer som vår?  Det er enkelt å anta at om privat­økonomien påvirkes negativt, vil folk måtte spare, og også våre bedrifter vil merke omsetningsnedgang.  Eller? Pandemien viste oss at i krisetider vil folk ofte prioritere personlig velvære, hverdagsluksus og egenpleie.  Vil en verden i handelskrig medføre det samme? Det vet vi ikke, men i motsetning til andre bransjer på NHO-huset, er frisør- og velværebransjen en av de få som - kanskje - vil kunne oppleve fortsatt vekst også i en urolig tid.  

 

NFVBs oppdrag

NFVB har som visjon å jobbe for at medlemmene skal ha en bedre, enklere og mer lønnsom hverdag. Oppdraget vårt er å sikre bransjen politisk påvirkning og gjennomslag i forhandlinger, samt levere attraktive medlemsfordeler. Våre strategiske prioriteringer skal bygge på en inngående forståelse av omverden, markedssituasjon og andre faktorer som påvirker bransjen.    

 

På årets Landsmøte 4. april 2025 i Lillestrøm, skal styret presentere NFVBs nye strategi, 2025-2029.  Den setter søkelys på de største utfordringene for bransje og fag fremover. Vi startet arbeidet med strategien i begynnelsen av 2024, og har jobbet oss frem til en fireårsplan som vi tror vil bidra til at NFVB skal kunne levere på oppdraget.  Det at verden rundt oss ikke er i vater må vi ha tillit til at våre politiske ledere tar ansvar for å rydde opp i, også at rammevilkår og markedssituasjon vil skjermes i så stor grad som mulig for en eventuell handelskrig.  

  

En ny vår! 

NFVBs nye strategi inneholder noen tydelige grep for å skape en sterkere bransje. Vi skal bidra til å bygge mer robuste bedrifter, virksomheter som har kraft og muskler til å klare eventuelle kriser. Vi skal intensivere kompetanseheving blant topp- og mellomledere og opplæringsansvarlige i bedriftene. Vi skal implementere bransjestandarder og få på plass autorisasjon av NFVB-bedrifter - en videreutvikling av #TryggSalong som tydeliggjør kvalitet, profesjonalitet og seriøsitet både for ansatte, for publikum og for omverden. 

 

 Vi skal satse enda mer på økt rekruttering til fagene, og på kontinuerlig utvikling av både fag og fagpersoner. Vi skal jobbe politisk og internt i bransjen for å få opp jobbnærvær og ned sykefravær. Vi skal satse på konkurranser som et kraftelement i rekruttering og utvikling, og vi skal jobbe bevisst for større tilfang av gutter til utdanningene våre. Blant annet. 

  

En stor takk!

Landsmøtet markerer i år et tydelig skille i styringen av NFVB, da Espen Sævold trer av som president etter sine tilmålte seks år i sjefsstolen. Espen har med sin kompetanse, erfaring, sitt unike nettverk og sitt vinnende vesen betydd svært mye for oss i NFVB.  Det er derfor med stor takknemlighet og en viss porsjon tristesse at vi nå skal takke ham av. 

Samtidig skal det velges et nytt styre, og valgkomiteens arbeide har identifisert en sterk kandidatgruppe som utvilsomt vil bringe NFVB videre fremover, og som vi gleder oss til å jobbe med! 

  

Fantastisk bransjetreff

Og så gleder vi oss selvsagt veldig til den påfølgende Beauty is Business-lørdagen!  I år kan vi by på et spennende og nyttig seminar- og sceneprogram.   Det er rekorddeltagelse av leverandører og helt full sal av unge rekrutter på årets rekruttarena. NM-påmeldingene ser også svært lovende ut.  Dette blir en bransjehelg å merke seg! 

  

Og helt til slutt; Bransjens Oscars; Prisfesten, med utdeling av heder og ære til vinnerne blant vinnere innen både fag og bedrift. Nivået i år er ifølge juryene skyhøyt, og de nominerte er eksepsjonelle.  Det er bare å glede seg!  Jeg har sagt det mange ganger, men gjentar det gjerne; Frisør- og velværebransjen KAN virkelig å feire seg selv.   Dette er en fest man ikke skal gå glipp av!!  

 

Innlegget står også på trykk i NFVBs magasiner:

Se også:

 

Tilbake
ANNET INNHOLD