NFVBs visepresident Aksel Reksten
NFVBs visepresident Aksel Reksten

NFVB-medlemskap gir deg muskler

Hvorfor skal jeg være medlem av Norske frisør- og velværebedrifter er spørsmålet alle i bransjen bør stille seg. Da får du også et tydelig svar: - NFVB er et nettverk av bedrifter som sammen gjør hverandre sterke. Mangfoldet skaper styrke for den enkelte bedrift – og hele bransjen, sier NFVBs visepresident, Aksel Reksten.

Det er ingen andre foreninger eller grupperinger i bransjen som gjør det NFVB gjør, eller som kan tilby så mange og sterke medlemsfordeler. Det er bare NFVB som jobber med næringspolitikk og kompetansepolitikk sammen med NHO for å påvirke myndigheter sentralt og lokalt. Ingen andre kan gi deg like omfattende juridisk ekspertise, eller et så sterkt nasjonalt og regionalt nettverk. 


Det sterke fellesskapet

 - Gjennom året har det kommet flere undersøkelser og analyser som sier noe om fremtiden i bransjen. Det er en trend at større bedrifter har bedre økonomiske resultater enn små, og at det blir vanskeligere å stå alene som liten bedrift. Styrken i NFVB er at vi favner om både små og store bedrifter. Vi skal legge til rette for erfaringsutveksling og kunnskapsdeling, og for at fellesskapet i NFVB styrker den enkelte bedrift uavhengig av størrelse, sier Aksel Reksten.

 - Det er også styrken i fellesskapet som bidrar til å oppnå gode og forutsigbare rammebetingelser for næringen og medlemsbedriftene. NFVB er et fantastisk mangfold av 1300 medlemsbedrifter i alle størrelser. De aller fleste ligger i intervallet 3-7 ansatte. Sammen omsetter de for 5 milliarder kroner. Det gjør oss til en betydelig aktør i mange sammenhenger.

 - NFVB jobber for lønnsomhet, vekst og utvikling hos medlemsbedriftene, poengterer han.


Jobber for høy bransjestandard

NFVB ønsker at bransjen skal bestå av solide og sunne bedrifter, med høy fagkunnskap, gode utviklingsmuligheter og trygge arbeidsplasser.  Det skaper godt omdømme og god rekruttering til faget. Aksel poengterer at dette er grunnstammen i NFVBs arbeid, der hele organisasjonen jobber sammen for å nå en mengde delmål.

 - Vi mener det skal være et kvalitetsstempel å være medlem, fordi det betyr både at man bidrar til fellesskapet og er opptatt av å utvikle egen bedrift. NFVB har definert en bransjestandard i flere trinn, der man gjennom medlemskap får hjelp og verktøy til å oppfylle kravene til en sertifisert bedrift. Alt handler om å utvikle robuste bedrifter og gi bransjen bedre slagkraft, sier NFVBs visepresident.


Ønsker gode lærebedrifter

Det har i mange år vært en nedadgående kurve for søkning til yrkesfag, og vår bransje er intet unntak.  Aksel mener det er utrolig viktig at bransjen derfor må stå sammen om å jobbe for økt rekruttering. Det forutsetter blant annet at bransjen kan by på gode og trygge lærebedrifter, der elever og lærlinger fra dag 1 oppdager bransjens fantastiske arbeidsplasser som gir deg uendelige utviklingsmuligheter.  Derfor jobber også NFVB for å få godkjent fagbrev i hudpleie.

- En god lærebedrift skaper realistiske forventninger hos lærlingen, samtidig som lærlingen raskt blir en integrert ressurs i virksomheten. Dette innebærer å jobbe med interessante oppgaver og legge til rette for å raskt øke det faglige nivået. Det å bevare nysgjerrigheten og entusiasmen gjennom hele læreløpet, og ikke miste lærlinger på veien til svennebrevet er det vi ønsker å oppnå. At lærlingene selv har gode erfaringer og er flotte ambassadører for faget er nøkkelen til å både beholde og rekruttere flere inn i bransjen, sier Aksel.


Medlemmenes behov

NFVBs styre jobber aktivt for å sette mål, prioritere ressurser og omsette strategi til praktisk arbeid gjennom bruk av hele organisasjonsapparatet. NFVBs strategi er basert på medlemmenes ønsker og behov, og styret vil sette tydelige føringer med mål og veivalg for utvikling av NFVBs medlemsportefølje.

 - Hva NFVB skal jobbe med er definert i forbundets formålsparagraf, men vi vil bli enda tydeligere på hva slags bedrifter som er våre prioriterte medlemmer, de som er med på å skape en bedre fremtid for bransjen. Arbeidsgiverbedrifter som tar ansvar for lærlinger er viktige for hele bransjen. Bedriftene, små og store, må alle være reklameplakater for profesjonell forretningsdrift og arbeidsgiveri i særklasse.

 - NFVB skal være en tydelig ressurs for at medlemsbedriftene skal stå enda sterkere. Gjennom skreddersydd medlemsdialog og godt servicetilbud skal bedriftene få all mulig hjelp til å bli så solide som overhodet mulig, sier Aksel.  Han legger til at styret vil øke medlemmenes tilfredshet, og foreta jevnlig medlemsundersøkelser for å sikre at vi er «on track».   


Dette vil NFVB gjøre

Styret jobber blant annet nå med å utvikle en ny forbundsstrategi. Den skal legges frem på Landsmøtet 4. april neste år. 

- Vi vil prioritere kompetanseutvikling i bredde og dybde, og bygge muligheter for livslang karriere i bransjen. Vi skal tydeliggjøre vår rolle som aktiv arbeidsgiverorganisasjon, som skaper gode rammebetingelser for seriøse bedrifter.

- Vi vil aktivt utvikle våre nettverk, skape engasjement og involvere medlemmene gjennom blant annet regionapparat og laug. NFVB vil utvikle både fysiske og digitale møteplasser, der medlemmenes behov og ønsker blir diskutert.

 -  Vi  vil sikre at medlemskapet gir reell verdi gjennom målrettet oppfølging, og kommunisere tydelig hva medlemmene får ut av å være medlem. 


Målrettet kommunikasjon

NFVB gjør et enormt arbeid med å styrke bransjen. Dette må «oppdages» av både medlemmer og ikke-medlemmer.  Det jobbes derfor også målrettet med kommunikasjon på alle flater.  Både digitalt og fysisk treffer forbundet sine målgrupper. 

 - I dialogen med bransjeaktører utenfor NFVB hører jeg av og til noen myter som må korrigeres. Dette gjelder for eksempel kostnad ved medlemskap og hva det å være medlem av NFVB innebærer. Vi skal jobbe for å gjøre dette enda tydeligere, men samtidig er det også klart at NFVBs primære rolle ikke er å være en «innkjøpsring».

 - Vi skal bruke alle våre kommunikasjonskanaler, møteplasser og samarbeidspartnere for å nå ut med vårt arbeid, og ikke minst betydningen av det.  Det er mange potensielle medlemmer som ikke har sett hvor nyttig og lønnsomt et medlemskap er, og hva det betyr å være med å ta et bransjeansvar.

 - Vi må dele suksesshistorier og gjøre hverandre gode. Dette fantastiske fellesskapet av bransjekolleger må stå sammen og bygge fag og fremtid. Det er gjennom NFVBs nettverk at man virkelig kan jobbe for bransjeutvikling, og det er gjennom NFVBs medlemsfordeler man kan løfte egen bedrift og gjøre den rustet til fremtidens utfordringer, mener NFVBs visepresident Aksel Reksten. 


Artikkelen står også på trykk i NFVBs magasiner:


Les mer om NFVBs medlemsfordeler HER

Tilbake
ANNET INNHOLD