På hjertet.  Hudterapeut Carina Dahl Aspeli skriver om aktuelle bransjesaker i NFVBs magasin Hud & velvære.
På hjertet. Hudterapeut Carina Dahl Aspeli skriver om aktuelle bransjesaker i NFVBs magasin Hud & velvære.

Om markedsføring av kosmetiske behandlinger

Vær til stede på sosiale medier, men vær forsiktig med hva du legger ut. Det er ikke lov å markedsføre kosmetiske behandlinger som laser, injeksjonsbehandlinger og andre kosmetiske behandlinger som innebærer nåler.  Carina Dahl Aspeli, Hvil Vingene Dagspa, skriver om sine betraktninger rundt dette i et innlegg i NFVBs magasin Hud & velvære.

Av: - NFVB
Sist oppdatert: 2024-10-25T13:38:38.0000000Z

 - Jeg leser om hvordan å drive lønnsomt i nedgangstider, og gjør meg noen tanker rundt dette med markedsføring. Her er det jammen ikke bare-bare å vite hva som er riktig. Jeg tenker spesielt på dette med før- og etterbilder av hudpleie. Hvor går grensen – egentlig?


 - Et enkelt googlesøk gir deg masse før- og etterbilder, blant annet fra kosmetiske behandlinger med for eksempel laser (det er ikke lov står det i artikkelen).  Det står også at dette gjelder behandlinger som inneholder nåler - vil det da også gjelde microneedling?  Det er en av de mest populære behandlingene nå om dagen.  Jeg tror det bør være et tydelig skille på hva som er hudpleie og hva som er kosmetisk sykepleie. Her er det litt forskjell i regelverk - som kanskje ikke alle kan like godt.


Vi må kunne vise resultater

 - Hvis vi skal øke seriøsiteten vår må vi også kunne vise til de virkelige gode resultatene vi som hudterapeuter kan oppnå med våre behandlinger.  Da holder det ikke at vi kan vise frem vipper og bryn, spraytan, neglebehandlinger og behandlinger som «kun tilfører vitaminer».  Misforstår vi? Bør det komme tydeligere frem, eller bør lovverket endres? 


Økt forbrukerbevissthet

 - Behovet hos forbruker har endret seg de senere årene. De vil ha kompetanse, de vil se resultater, de har lest seg opp godt selv, og er nøye på hvilke behandlinger og hvem de vil gå til.  Her må vi som bransje møte forventningene og stille sterkt på kompetanse og profesjonalitet for å klare oss.  Det er så mange muligheter for å utvikle kompetansen vår, og jeg tror at å kunne lovverket så vi vet hva vi kan gjøre er avgjørende.

 - Kanskje tiden er inne for å utvikle og tilpasse lovverket slik at det henger med bransjen. Vi vil opp og frem, ikke stå på stedet hvil. Men mest av alt ønsker jeg meg en trygg og seriøs bransje. Trygt for kunden og trygt for oss å jobbe i.


Bruk ressursene og mulighetene

 - NFVB fortsetter jobbingen for å øke kompetansen, lage rammer og systemer for at vi som bransje skal bli enda bedre og at det skal bli enklere å drive godt og riktig.  Her ligger det allerede masse god info på nettsidene til NFVB og i magasinet Hud & velvære. Jeg vil oppfordre alle til å benytte seg av verktøyene som er tilgjengelig for deg som er medlem i NFVB.

Sammen blir vi sterkere!



 NFVB anbefaler 

  • Alle som driver klinikk bør lese Forbrukertil­synets veiledning om markedsføring av skjønnhetsprodukter og -behandlinger i sosiale medier. 
  • Forbrukertilsynet fører tilsyn med at nærings­drivende overholder markedsføringsloven, angre­­­rettloven, finansavtaleloven og forbruker­vern­­regler i en rekke andre lover. 
  • Veiledningen er ment som et informasjonsverktøy om reglene for markedsføring av skjønnhetsprodukter og -behandlinger. Den er ikke en forskrift og gir heller ikke en fullstendig fremstilling. 
  • Der finnes også en egen veiledning om markedsføring av kosmetiske inngrep, som blant annet fillerinjeksjoner, PRP-behandling og laserbehandling for fjerning av hår, arr og kviser. 

 

Forskrift om markedsføring av kosmetiske inngrep 

Det er begrensninger knyttet til markedsføring fra klinikker eller helsepersonell som tilbyr kosmetiske inngrep. Dette gjelder også når de bruker påvirkere i markedsføringen.

Markedsføring av kosmetiske inngrep skal ikke:

• inneholde før- og etterbilder

• inneholde tilbud om forbrukslån

• virke støtende, krenkende eller spille på folks lyter eller fordommer mot normale kropps- variasjoner.

• utformes slik at den kan oppfattes av barn under 18 år å være rettet mot deres alders gruppe eller utformes på en måte som bidrar til kroppspress hos barn.

• Det er også forbudt å sende markedsføring for kosmetiske inngrep via SMS, e-post og annen personlig kommunikasjon.

 

Webinar om markedsføring av kosmetiske inngrep 

Webinaret passer spesielt godt for eiere og ansatte i klinikker som tilbyr kosmetiske inngrep, men også for influensere og andre som markedsfører disse behandlingene i sosiale medier. Du kan se det i opptak fra Forbrukertilsynets nettside.

For mer informasjon, se www.forbrukertilsynet.no og Veiledning om markedsføring av kosmetiske inngrep


  • Les Hud & velvære nr. 3 2024 digitalt HER

  • Les andre magasiner fra NFVB digitalt HER 

Carina Dahl Aspeli er eier/leder av Hvil Vingene Dagspa, og styremedlem i NFVB. 


 

Tilbake
ANNET INNHOLD