Kultmerket Sebastian feirer 50 år: Grenseløs kreativitet

Sebastian Professional har rundet sine 50 første år, og inviterte til en spektakulær feiring i fabrikklokalene Sugarfactory i Amsterdam.  Sugarfactory har, som navnet tilsier, tidligere vært en fabrikk som raffinerte sukker.  Det dannet en ramme som matchet Sebastian Professionals til dels edgy profil. De ga definitivt begrepet 

industrial punk et innhold. Det ble en markering med innovative visninger og visjonære artister. 

En spennende reise

Og Sebastian-eier Wella hadde slått på stortromma. Ifølge Hanne Hamre, Wellas country manager i Norge, var rundt 100 norske frisører til stede blant de over 800 feststemte deltakerne på eventet. Det ble en spennende reise gjennom Sebastian Professionals spede start, til dagens produkter og artistiske uttrykk, frontet av Sebastian-ambassadørene Marylle Koken og Shay Dempsey. 

– Jeg har brukt mye tid på å uttrykke Sebastian Professionals DNA i det jeg gjør. Det spennende denne gangen var at jeg ikke hadde tenkt ut uttrykkene på forhånd, før jeg fikk se modellene. Jeg laget uttrykkene ut fra modellenes personlighet og uttrykk. Det var en interessant utfordring, men jeg synes det funket. Ellers ville jeg vise hva detaljer betyr, og har strukket dette så langt jeg kunne, sier Shay Dempsey, Global Artistic Director Sebastian Professional. 

Ikonisk krølltang

Det interessante var å se bredden i Sebastians lanseringer gjennom ti-årene. Det hele startet med LA-stylistduoen Geri og John Cusenza. Geri og Johns bror Tony utviklet en innovativ krølltang, samtidig som ekteparet bestemte seg for å starte sin egen business. Og hva var da mer naturlig enn å gi salongen navnet etter John og Tonys far Sebastino? Krølltangen ble for øvrig et ikonisk produkt som visstnok solgte i millioner. Starten på Sebastian Professional var lagt, siden gikk det opp og frem.

Produktene ble vist i en egen utstilling på siden av hovedscenen. Her kunne også interesserte få en quick-fix tatovering, og det ble et stort trykk på de to tatoveringsartistene. Et meget populært innslag, får vi si. Med drinker og vin, mingling og foto-shoots, bød arrangementet på en flott oppvarming til kveldens show.

Fortellinger fra scenekanten

Det første showet startet med en liten fortelling om Sebastians reise, fremført av Dennis Kil, eier og publiser av The Talents. Han har en forkjærlighet for hatter, og dette ble en visuell markør for kveldens åpning. Fortellingen ble krydret med kreasjoner fra Sebastians ambassadører på catwalken. 

Det ble plass til et lite intermesso, eller skal vi si nedtonet pauseinnslag, mellom show en og to. Det ble tid for et intervju med ansiktet som speilet 50Y kampanjen, Loiza Lamers. Det svenske pop-ikonet Amanda Winberg fremførte egne låter på scenen, og vi fikk noen bevingede ord fra Angelo Vallilo, som er et medlem av Sebastians globale artistiske team.

Freidig og uforferdet

Nederlandske Marylle Koken, Sebastian Professionals ambassadør, var definitivt et trekkplaster. Hun fortalte hvordan gatemoten i LA forandrer seg under visningen, der hun briljerte med kun å bruke kniv for å gi sine modeller nye looks. Marylle er tøffere enn toget og er definitivt ikke redd for å utfordre vedtatte måter å jobbe på.

Til slutt var det duket for Sebastian Professionals globale artistiske direktør Shay Dempsey. Less is more var temaet for hans looks. Fokus på en eller to deler i håret ble tydeliggjort.


Artikkelen står også på trykk i magasinet FRISØR nr. 4 2023.

Les NFVBs utgivelser digitalt HER.

Tilbake
ANNET INNHOLD