Hva tror hudterapeutene om bransjeutviklingen? Se hva de sier i magasinet SALONG Hud & velvære nr. 3 2022.
Hva tror hudterapeutene om bransjeutviklingen? Se hva de sier i magasinet SALONG Hud & velvære nr. 3 2022.

Hudpleie: Fire spørsmål om fag og fremtid

Hudpleie- og velværebransjen trenger dyktige og dedikerte fagfolk. Da må bransjen fremstå som attraktiv, utviklende og fremtidsrettet. Det vil alltid være et marked for gode terapeuter og «menneskebehandlere», men hva tror bransjen selv om fag og fremtid? NFVB har spurt noen av sine medlemsbedrifter.

Av: - NFVB
Sist oppdatert: 2022-10-21T11:16:15.0000000Z

1. Hva er den største utfordringen for bransjen nå og på lengre sikt?

2. Hva tror du fagbrev som hudterapeut og lærlingeordning vil bety for fag og rekruttering?

3. Hva slags behandlinger og produkter er «hot» blant dine kunder nå?

4. Hva er din salong/klinikk sin styrke?


Marlene Paulsen

Calma Beauty AS

1. Jeg tror rekruttering av nye fagfolk blir en utfordring. Jeg merker godt at det er vanskelig å finne hudterapeuter med all kompetanse som kreves for å jobbe i en salong. Vi holder til på et lite sted, så vi merker det kanskje ekstra godt på grunn av plasseringen. Men jeg hører fra kollegaer i byene at de også sliter med å finne hudterapeuter. 

 

2. Jeg tror det vil bety masse. Folk er mer villige til å ta utdanning hvis de får et fagbrev. Da kan mange også være villige til å betale for utdanningen hos privatskolene, dersom de har en drøm om å starte i denne bransjen i en voksen alder. Fagbrev vil også styrke stoltheten, og jeg tror dette er viktig for at hudterapeut skal være et attraktivt yrke. 

 

3. Vi merker at vippeløft og brynslaminering - og generelt brynsbehandlinger er veldig populært nå. Av produkter selger vi mye av «grønn» hudpleie. Kundene ønsker veganske produkter og produkter som styrker huden. 

 

4. Jeg tror vår styrke er å være litt «på» innen trender og nyheter. Vi er ikke redd for å kaste oss rundt og sette oss inn i nye behandlinger som kommer. Vi var veldig tidlig ute med for eksempel brynslaminering. Det var omtrent ingen som visste hva dette var da vi tok inn det på vår behandlingsmeny. Vi er rett og slett en gjeng med nysgjerrige terapeuter, og det tror jeg er en fin egenskap. 


Isabell Renate Ødegården 

Lillehammer hud & velvære as

1. Jeg er litt bekymret for alle de økte kostnadene i samfunnet som kan føre til at flere opplever å ha strammere økonomi, og da blir nødt til å nedprioritere velvære og egenpleie. 

 

2. Det vil være veldig bra for bransjen med tanke på at utdannelsen blir løftet opp på et nivå som anses som mer seriøst, og jeg håper og tror det vil øke rekrutteringen. Det vil øke kvaliteten på terapeutene ved at de får prøvd seg over tid i en etablert klinikk, og lærlingordningen vil forhåpentligvis gi flere klinikker mulighet til å kunne bruke tid på opplæring. 

 

3. På denne årstiden er det mange som ønsker litt dypere og mer effektive behandlinger som microneedling og kjemiske peelinger. Produkter med aktive ingredienser for pigmentreduksjon og hudfornyelse som for eksempel pigment home mask fra Meline er noe vi anbefaler nå.  Våre mest solgte produkter gjennom hele sommeren og hittil i august har vært Sunscreen fra Esse skin care og Dynamic skin recovery spf 50. 

 

4. Vår styrke er at vi er et solid team som har en stor bredde av kompetanse og erfaring under samme tak.  Mine ansatte har høy lidenskap for faget, de er ydmyke og opptatt av å ta jevnlig faglig påfyll for å kunne gi kundene den beste behandlingen. 


Anne Marie Kvarmestøl  

Hud og Fotterapeuten Sumstøl AS

Sumstøl Frisør og Velvære

1. Rekruttering av gode og stabile ansatte. 

 

2.  Det vil gi hudpleier/hudterapeut-ut­danningen eit skikkelig løft, og rydde opp i markedet med mykje ulik fagleg kompetanse. 

 

3. Dr.Schrammek og Green Peel - ingen over og ingen ved siden av.

 

4. Kompetanse og lang fartstid, stabile og lojale ansatte med god utdanning og ein holistisk forståelse.



Carina Løvås 

Carinas Hudpleie as

1. Min største utfordring er å ikke få tak i utdannet hudpleier eller fotpleier som kan avlaste min jobb. På sikt er utfordringa å hele tiden levere noe som folk ikke kan kjøpe på nett.

 

 2. Fagbrev hadde vært veldig bra for mer opplæring i faget, og på sikt bygge opp en god relasjon for stabil arbeidskraft som vi sårt trenger, både nordpå og i mange større byer.

 

3. Hos oss er fortsatt Glow produkter HOT og gode produkt som gir fuktighet. Gjerne anti-age er folk glad i.

 

4. Salongens styrke må jeg si er lokalbefolkningen som støtter og er flinke å bruke oss! Gode leverandører og avtaler. Stort lokale med plass til flere muligheter og tilbud. Og ikke minst at vi kjenner godt våre faste kunder, og etter lang erfaring tilpasse oss dem og legge til rette tilpasset behov. For ikke å glemme NFVB med flere som vi alltid har i ryggen.


Marte Skotkjerra og Selina Olsen 

Hudpro by Selinas as

1. At alt annet av nødvendig har blitt dyrt, er jeg redd luksusting vil bli nedprioritert. Men håper jo ikke det, da hudpleie og stell av bryn har blitt en viktig prioritering for mange. 

 

2. Jeg tror det kan være bra, fordi det siler ut de beste hudpleierne. Mange velger hudpleien som vg2 fordi det ser ut som et gøy år og fortsetter ikke videre. Tror også det kan være med på å skape litt større bedrifter og ikke så mange små salonger. 

 

3. Green peel er det som er mest populært i ansiktsbehandling. Av produkter er det veldig fokus på glød. Grande drama mascaraen er veldig populær. 


4. I alle ansiktsbehandlinger får de alltid massasje og hodebunnsmassasje. Vi prøver å gå minst mulig ut av behandlingsrommet under ansiktsbehandlingen. Vi er også kjent for bryn i vår salong. 


Gro Ravndal Bruarøy 

Topp til tå Velvære as

1. En stor utfordring for bransjen er mangelen på fagfolk. På sikt kan økte renter og andre kostnader føre til at flere velger oss bort da pengene ikke strekker til, og vi anses som luksus for mange. 

 

2. Jeg tror at lærlingeordningen og fagbrev vil føre til en kompetanseheving for faget, og høyere status. Jeg håper at det vil føre til at vi får tak i de som er genuint opptatt av hudpleiefaget, og at skoleplassene ikke blir tatt av de som vil ha en kjekkere vei til studiekompetanse enn på studiespesialisering.

 

3. Vi gjør mye vippe- og brynsbehandlinger som vippeløft og brynslaminering. Ellers er behandlinger og produkter som gir huden glød populære.


4. Vi er serviceinnstilte og vanlige damer som jeg tror kundene våre føler seg vel sammen med. Vi er en ganske stor klinikk der vi utfyller hverandre og er faglig sterke.


Patrycja Pawelec 

Fintfølende fingre AS

1. Mange klinikker trenger flere terapeuter med god utdannelse, kunnskap og riktig innstilling. Det er et økende problem i store byer. Men i distriktene er situasjonen enda verre, da det er veldig få mennesker som er utdannet innen hudpleie.

Useriøse aktører skaper enda en utfordring for bransjen. Tror at det er ekstra viktig at vi, som gjerne vil utføre gode behandlinger som ikke skader kunder og driver legalt, står samlet.

 

2. Et fagbrev bekrefter kvalitet i kompetansenivå. Hudpleieyrket vil bli mer seriøst.  Dette vil føre til enda tydeligere rammer innen faget og kvalitetssikring. Jeg håper at dette vil gjøre at hudpleieyrket vil fremstå som mer attraktivt for flere. 

 

3. Vi har allerede laget planer med mange av våre kunder om å jobbe aktivt med bl.a. pigmenteringer. Anti-age be­­handlinger er også noe våre kunder setter stor pris på. Ellers jobber vi mye med bryn og vipper, hårfjerning og pedikyr. De behandlingene er populære hos oss hele året.

 

4. Vi er opptatt av kvalitet, kunnskap og god service. Vi vil gjerne at alle våre kunder virkelig kan få kvalitetstid i trygge hender hos oss.


Janet Austeen

Sør hudklinikk as

1. Pris- og renteveksten i samfunnet kan påvirke bransjen.  En mer usikker privatøkonomi gjør gjerne at folk sparer der de kan. Da kan det være at det er det å unne seg personlig pleie og luksus i hverdagen som blir spareposten for enkelte. Jeg tror at utfordringen nå er å få ferdig utdannede hudterapeuter inn i heltidsstillinger. Om man får på plass en fagbrevordning, representerer det en større trygghet på at arbeidstakere sitter på relevant grunnleggende kompetanse innenfor hudpleiefaget. Det er kanskje krevende å få plass til alle nye lærlinger i hudpleiebedrifter rundt omkring når dette trer i kraft. Men vi ønsker kompetanseheving, og da er lærlinger som tar fagbrev viktig. Derfor er det også viktig at bedriftene også stiller opp med lærlingplasser.

 

2. Det tror jeg  kan øke status til yrket betydelig.  Jeg er også sikker på at det blir lettere å få seg jobb, ettersom arbeidsgiver kan føle seg mer trygg på at en nyutdannet har hatt praksis i faget. For mange små bedrifter med 1-2 ansatte kan det føles mer trygt å ansette en nyutdannet med fagbrev.

 

3. Nå går det mye i ansiktsbehandlinger, både lengre behandlinger med velværedel og peelinger med forskjellige fruktsyrer, for å jobbe med huden etter sommeren. Produkter med retinol og C-vit, produkter som kunder merker gjør en forskjell.

 

4. Jeg har alltid klinikken låst på ansiktsbehandlinger og massasje. Dette er for at kunden ikke skal få avbrutt sin verdifulle behandlingstid.  Kanskje mister jeg noen kunder som kommer på drop-in, men når de leser på døren hvorfor det er låst, så har jeg erfart at de likevel bestiller time via nettsiden min og kommer tilbake. 

Jeg opplever at flere kunder setter pris på at jeg setter bærekraftperspektivet høyt på Sør hudklinikk. Jeg tilbyr behandlinger og produkter med produsenter som vektlegger dyrevelferd, og hensynet til natur og klima i sin produksjon. Noen lurer på hva bærekraft betyr i praksis, og enkelt fortalt handler bærekraftig produksjon om at våre behov ikke skal ødelegge for framtidas behov. Det betyr eksempelvis at produsentene ikke kan utarme jorda, drive hensynsløs dyretesting eller forurense sine nærområder. Vi, som eiere av småbedrifter, er viktigere i dette arbeidet enn det kanskje mange tror. 


Mariann Edland 

Fab Lounge AS

1. Den største utfordringen i vår bransje nå og fremover er å få nok kvalifisert personell for å øke bransjens kvalitet og seriøsitet, slik at våre kunder får den beste opplevelse og det kvalitetsproduktet de fortjener gjennom alle ledd.

Økte utgifter som f.eks. strøm og varekost vil gjøre hverdagen tøff for en del klinikker med lave marginer i en bransje med stor konkurranse om kundene. Besparelser i drift og innkjøp samt prisøkning på tjenester og produkter blir en naturlig konsekvens for å kompensere for disse nye ekstra utgiftene.  For en stor salong som Fab Lounge har f.eks. bare strømprisene økt fra normalt å ligge på 5-6.000 kr/mnd. til 32.000 kroner i juli, noe som enkelt taler for seg.

 

2. Fagbrev vil absolutt kunne gi bransjen et velfortjent løft, både i form av kvalitetssikring av terapeuter og for bedre omdømme og status blant kundemassen og med tanke på rekruttering til salonger og klinikker. Hos Fab Lounge Medispa står vi klar til å ta imot lærlinger når den tid kommer.  Fagbrev og lærlingordning vil kreve at flere klinikker tar et kollektivt ansvar for å ta imot disse lærlingene og gi de den den nødvendige arbeidstrening og opplæring som kreves.

 Største utfordring blir kanskje hvordan lærlingene skal innlemmes i et system på salonger og klinikker der arbeidsstyrken kun består av selvstendige innleide terapeuter hvor alle jobber for seg selv?  Hvem skal ta ansvaret og sette av verdifull tid til opplæring og trening av lærlinger hvis den ansatte må ofre sine provisjonsbaserte timer? Dette blir nok en utfordring, men hvis det foreligger gode retningslinjer bør vi sammen klare å finne en løsning for dette.  Det er uansett på høy tid at de ansatte i vår bransje får mulighet til å ta fagbrev som i de fleste andre bransjer.

 

 3. Hos oss på Fab Lounge Medispa har vi ca. 300 forskjellige behandlinger som alle er populære, men vi kan se høyder etter sesong som f.eks. pedikyr nå på sommeren. Vi er også store på alle kosmetiske injeksjoner og medisinsk hudpleie. Vipper, negler og brynsbehandlinger er alltid populært hele året, og vi har også meget dyktige og travle frisører på klinikken.

 Våre mest solgte produkter er Babor, Dr.Shramek, Skin Better Science, Ekseption, Elixir Goldwell og Oribe. Peel Pads er meget populært på sensommeren for å freshe opp sommerhuden som har fått litt mye sol og mindre pleie i løpet as feriemånedene.  Vår spesiallagde After Sun Glow behandling og Ekseption Retinol peel er også to favoritter blant våre kunder.

 

 4. Fab Lounge Medispa sin styrke er helt klart våre fantastiske ansatte og det sterke teamet som står klar hver dag til å ta imot kundene våre med kvalitet i alle ledd.

 Vi tilbyr et komplett velværeunivers som gjør det enkelt for kunden å finne de fleste behandlinger og produkter de ønsker, alt under samme tak. Alle frisører, terapeuter og sykepleiere hos Fab Lounge er ansatt, så for oss er kulturbygging kjempeviktig for å skape engasjement og glede i en travel arbeidshverdag. Ved å ha alle ansatt slipper vi intern konkurranse om kunder og de dyrere behandlinger, noe som fort kan skape intern splid.

Vi er en glad gjeng som sprer glede hver dag til både til våre kunder og blant egne kollegaer.


Maiken Louise Gamborg-Nilsen

Grønne Gamborg Skin & Wellness as

1. Akkurat nå tror jeg mange kjenner på at det er en annen holdning til å kansellere bestillinger, og det er vanskeligere å være streng på avbestillingsreglene når det kommer til fravær på grunn av sykdom.

Mitt inntrykk at det er litt blandede inntrykk av hvordan tiden fremover blir. Man tenker forskjellig på fremtiden, kanskje avhengig av hvordan man har blitt rammet de siste årene etter der man bor av. Jeg driver salong i Lillestrøm utenfor Oslo, og vi har hatt mye høyt smittetrykk, som igjen betyr mange syke og mye avbestillinger. Det gjør jo at man undrer på hvordan høsten blir. Likevel er jeg positiv til den situasjonen. Vi lever mer med viruset og holdningene virker å være at det ikke skal uproporsjonalt påvirke den vanlige driften i landet. Vi er driftige i denne bransjen, og akkurat som etter lockdown og to annerledes år kommer vi oss gjennom og ut på andre siden.

På litt lengre sikt ser vi at utgiftene til salongene øker i takt med at kundene opplever strammere budsjett på grunn av økte priser på mat, drivstoff og strøm. Jeg vet ikke om jeg er direkte bekymret, men jeg merker at jeg tenker på det og setter inn tiltak for å jobbe preventivt der jeg kan. I behandlingsrommene har jeg passet på å prate med faste kunder om dette den siste tiden, og mitt inntrykk er at det skal litt til før man kutter uten den egentiden og velværen man får hos sin lokale, faste salong eller klinikk.

I motsetningen for frykten for skrantne  lommebøker kan det se ut som nok arbeidskraft kan bli et problem fremover. Vi ser det allerede blant frisørene, har jeg lest om i det siste, og jeg ser mange flere stillingsannonser ute enn jeg kan huske at det har vært tidligere for stillinger og plasser til leie i salonger og klinikker landet rundt. Vi titter selv etter flere hender hos oss og jeg er spent på å se hvordan det prosessen kommer til å bli.  Det betyr at det er etterspørsel og behov for flere terapeuter. Og på enda lengre sikt tror jeg lønnsnivå her vil være et problem for å få flere til å velge en karriere innen bransjen. Med etterspørsel og behov får vi se til å skru opp prisene i takt med utgifter og lønnsomhet, slik at vi kan betale oss selv og eventuelle ansatte rettferdig. 

Så skal man bremse opp eller gi gass i tiden som kommer? Jeg personlig vil sikre meg flere finansielle ben å stå på, f.eks. i form av en nettbutikk, gå over prisene vi har på behandlinger og følge med på at vi har nok fortjeneste, se over faste utgifter. Og ellers satse på å ha gode kvalitetsprodukter til salgs og til bruk i behandling, investere tid i kurs og fortsette å satse på de elementene som sørger for drift fremover. 

 

 2. Jeg har vært positiv til fagbrev og også drømt om en bachelorgrad-mulighet fra jeg tok utdannelsen min. Likevel føler jeg at kravet hos forbrukerne har økt og at flere kunder etterspør hvilken bakgrunn man har. Dette gjør at de utdannelsene vi allerede har får mer tyngde og det er veldig positivt. En lærlingordning kan gjøre overgangen fra skole til jobb mye mer verdifull, da det er mye man lærer når man først er aktiv i jobb, samt gjøre det lettere å satse på å ansette hos de ulike salongene og klinikkene.  Yrkesstolthet har jeg allerede så mye av at det snart går opp i sømmene, men et universelt stempel av godkjennelse i form av fagbrev vil nok løfte oss alle sammen. 

 

3. På kassasystemet vårt er det helt klart fire behandlinger som sitter på tronen: Ansiktsbehandlingen Esse Experience, vippeløft, brynslaminering og brynstyling. Gjerne vippeløft i kombinasjon med en av brynsbehandlingene.  

I hele 2022 har vi også sett en økning i etterspørsel av massasje. Kanskje hjemmekontor skaper flere slitne kropper og hoder? Vi har bare ei hos oss som utfører massasje og jeg har måtte begrense hvor mange hun kan ha på en dag for å at det ikke skulle bli for mye! 

Av produktsalg merker vi at probiotisk hudpleie er i vinden og at flere lander hos oss etter å ha søkt etter nettopp dette. Vi ser definitivt den positive effekten av å være synlig på nett etter nøkkelord kunder kan søke på i vårt nærområde. Når vi går mørketiden i møte er alt som kan tilby fukt eller skape hygge populære elementer å ta med seg hjem etter et besøk!

 

4. Den nære relasjonen vår til kundene vil jeg absolutt si. Vi har en god dialog og følger opp de som går hos oss. Relasjonen til oss innad er også helt essensiell, for god stemning på jobb og for de som kommer til oss. Jeg opptatt av å skape en god kundeopplevelse som sitter igjen etter besøket og å skape en god atmosfære på jobb så de ansatte ikke skal ha «sunday scaries» hver søndag, men heller se frem til å møte kollegaer og faste kunder. En annen ting er at vi har fokus på miljø, samtidig legger vi vekt på at dette ikke skal gå på bekostning av resultater. Grønnere alternativer og løsninger er veldig i vinden akkurat nå, så vi skiller oss kanskje ikke nevneverdig ut der. Det som er positivt, er at vi har hatt det fokuset siden dag 1 og fikk nok litt positiv medfart de første årene på grunn av det. 


Marianne Sletteng 

Røa hud og kroppspleie

1. Utfordringen ligger i utdanningssystemet på både kort og lang sikt. Svært mange sykepleiere har kommet inn i bransjen og mye av ressursene fra leverandørene blir brukt på disse. Da mye av videreopplæringen i bransjen blir utført av leverandørene kan dette være en utfordring. Et fagbrev for hudpleiere kan være en løsning, der utdanningen i større grad ikke er tilfeldig. Det kan virke som om det er litt for lett å starte en hudpleieskole, der studentene tar en deltidsutdannelse og/eller ikke har en enhetlig opplæring uavhengig av skolen de går på. De ulike skolene er igjen etablert av grossistene som har startet skolen for å lære studentene å bruke sine produkter.

Man kan også si at utfordringen ligger i åpningstidene. Da de fleste er i jobb på dagtid vil mange ønske å besøke klinikken på kveld og i helgene. Dette igjen passer dårlig for familiesituasjonen til den enkelte terapeut.

 Lavtlønnet yrke der den enkelte klinikk i tillegg underpriser tjenestene (og dermed setter en stopper for normalt lønnssystem). Da mange nå kjøper sine kremer på nettet er man nødt til å prise tjenestene riktig. Hovedinntekten er tjenestene vi utfører. Tidligere har det vært 50 % salg av produkter og 50 % tjenester. Salget av produktene har tidligere stått for betaling av faste kostnader for klinikken. Nå må disse inkluderes i tjenestene. 

 

2. Jeg tror det er avgjørende for bransjen at vi får et fagbrev og en felles opplæringsarena for hudpleiere. Deler av videreutdanningen bør også settes i system, da faget er i kontinuerlig utvikling.

 

3. Hotte behandlinger hos meg: Veldig mange ønsker korrigerende behandlinger og eller behandlinger som utsetter aldring. Dermapen er veldig populær, da den er både korrigerende og aldersutsettende. Det samme er urtepeel, som i tillegg er nokså behagelig for kunden. Hos voksne damer er det veldig populært å vokse nesehårene som en tilleggsbehandling, uavhengig av hvilken behandling de ellers gjør, og de elsker følelsen av å få puste fritt:)  Den eldste som vokser nesehårene er 92 år gammel.

Vi går nå inn i sesongen der vi skal fjerne solskader. Den beste behandlingen er MeLine, men antar at mange vil ha en serie med Retinol peel, da den er raskt utført og rimelig, samt kan benyttes av nesten alle som en generell fornyelse av huden. Når kulden kommer ønsker de fuktbehandling, så da er det frem med Hydradermie-apparatet fra Guinot.

 

4. Min styrke er at jeg tilbyr mange ulike tjenester som enkelt kan tilpasses den enkelte. Jeg har god produkt- og ingredienskunnskap, noe som gjør at jeg ikke har gått nevneverdig ned i salg av produkter selv om mye av det kan kjøpes på nettet. Kundene ønsker personlig tilpasset behandling og produktsammensetning.

Jeg selger ikke produkter bare for å selge, men de kan stole på at det de får er det de trenger. Jeg er ærlig om ting jeg kan gjøre bedre for hver enkeltes hud, også ærlig om hva jeg ikke kan gjøre. Dermed overselges ikke tjenestene og de blir positivt overrasket i stedet for negativt.  Jeg ser over prisene cirka en gang per år og justerer de om de er for lave. Prisene ligger ute når de bestiller slik at de vet hva det koster, og får de en annen behandling så blir de informert om at den er billigere eller dyrere.

En god kommunikasjon er avgjørende for å lykkes. Lurer de på noe, så sender de mail eller sms, og jeg svarer alltid. Alle er velkommen, uansett problem.  Jeg har en svært lav terskel og synes ikke at hverken alder eller kjønn eller hudfarge er noe problem. Den yngste er 12 år og den eldste er 92 år, med ulike behov og forventninger. 


Gerd Steinheim

Beauty Studio

1. Største utfordringen etter korona er som i mange andre bransjer; få gode og kvalifiserte medarbeidere. Vi er jo også sårbare som alle andre bransjer med hensyn til økonomiske utsikter fremover. Alt av priser øker, men på den annen side så kan vi ikke prise oss for høyt slik at kundene ikke har råd til å komme til oss. Så de største utfordringene vi har fremfor oss de neste 1-3 årene er å ha god økonomisk styring, være flink til å tilpasse oss markedet og ha en god og stødig kurs fremover.

 

2. Jeg tror fagbrev og lærlingordning for hudterapeuter vil definitivt bedre kvaliteten på faget, og at rekrutteringen vil få en positivt «boost» for bransjen. Bransjen trenger hele tiden tilskudd av dyktige og motiverte hudpleiere.

 

3. På denne tiden av året er det ofte «opprydding» etter sommeren og pigmenteringer og gode fuktbehandlinger som er fokus når det gjelder ansiktsbehandlinger. Vi har også veldig mye kroppsbehandlinger. Ellers så ser vi en trend av at de fleste er opptatt av å behandle kroppen både «innvendig» og utvendig, det kan være i form av å få i seg riktig næring eller diverse kostholdsprodukter.

 

4. Vår styrke er at vi har lang erfaring i bransjen, og er faglig dyktige på det vi holder på med. Vi er opptatt av god service og kundebehandling. Kunden er i fokus hos oss, og vi gjør det beste for å tilfredsstille kundens ønsker og behov.


Ann-Magret Bauge 

Studio Essens hud og fotpleie AS

1. Den største utfordringen for tiden er rekruttering til bransjen. Det er vanskelig å få tak i hudterapeuter når man lyser ut en ledig stilling. Det er få eller ingen søkere. Og jeg ser også at det er få hudterapeuter som varer lenge. Mange omskolerer seg videre etter noen år i bransjen. Så her har vi virkelig en jobb å gjøre for å gjøre faget mer ettertraktet i fremtiden! 

En annen ting er produktsalg, der hudpleiesalonger ikke klarer å konkurrere på pris med netthandel. Kanskje det er en liten endring her. Men her bør leverandører velge sine salgskanaler. 

 

2. Fagbrev for bransjen er etterlengtet og vil gi faget mer tyngde. Det er et kvalitetsstempel og vil sikre en bedre kvalitet på utdannelsen. Jeg ser at hudterapeuter som er nyutdannet mangler praksistrening. Og mange blir overrasket på hva som kreves av fagkompetanse, praksis, service, psykologi og fokus på produktsalg i en salong. 

 

3. Etter en pandemi er mange utsultet på hudkontakt. Og hos oss ønsker kundene «total pakke» med hudforbedring med syrer (Priori) eller urter (Green Peel) kombinert med velvære. Jeg utfører mest signatur ansiktsbehandlinger med massasje. 

 

4. Salongen sin styrke er at vi er en seriøs aktør i Haugesund. Vi har en god kontinuitet med mange faste og lojale kunder. 


Vibeke Sundene

Senzie AS

1. Jeg tror den største utfordringen er at det er mange små aktører uten drifts- og markedsføringskunnskap. «Alle» vil starte egen klinikk uten at man kanskje ikke har drift og business kompetanse. Det å være en dyktig «håndverker» er ikke det samme som at man er dyktig leder og operativ driver. Det at en del velger å konkurrere på pris er heller ikke heldig med tanke på at da må man kutte i kvaliteten et sted. Jeg tenker at det beste er at man konkurrerer om å være faglig best, slik at det kommer forbrukerne til gode.

 

2. Jeg tror dette er veldig positivt innenfor hudpleieyrket. Dette gir faglig trygghet, slik som fotterapeutene har.

 

3. Vi opplever stor etterspørsel etter Green Peel behandlinger, samt LPG for kropp. I tillegg er det mange som ønsker økologiske behandlinger fordi de er naturlige. Innenfor det medisinske så er det Fotona laser i kombinasjon med kollagen injeksjoner for å styrke huden. 

 

4. Det er behandlerne sin store kompetanse innenfor hud. Vi har leger som har jobbet med estetisk medisin i opptil 20 år, samt at våre hudterapeuter også har lang og bred erfaring og kunnskap. Vi tilbyr en stor bredde i behandlingstilbudet vårt. Vi har alt fra avanserte kosmetiske behandlinger til økologisk hudpleie og voksing. 

De fleste av våre behandlere underviser også på Senzie akademiet slik at de er alltid faglig oppdatert. Vi har også behandlere fra mange ulike nasjoner, og de har derfor mye kunnskap og erfaring innenfor mange ulike hudtyper som f.eks. asiatisk hud. Denne hudtypen kan være noe mer utfordrende å behandle riktig. Det at vi har behandlere som har jobbet mye med dette gir oss et stort fortrinn. 


Elisabeth A. Brokke

Daglig leder, Friske Fjes AS

1. Største utfordringen er å få tak i kvalifiserte hudterapeuter.

 

2. Heving av standarden i bransjen. Jeg tror at fagbrev kan gi en stolthet og styrke i bransjen og viser til at man har en godkjent utdanning. Lærlingeordningen håper jeg kan gi en bedre opplæring i hvordan faget vårt fungerer i virkeligheten. Og at man kan føle på kroppen hvordan yrket er å jobbe med. Jeg håper det vil gi bedre og sterkere rekruttering til faget vårt.

 

3. Aktive hudpleiebehandlinger som gir resultater, f.eks. microneedling.

 

4. Friske Fjes sin styrke er fokus på etterutdanning og faglig styrke blant våre hudterapeuter, og vi er opptatt av optimal hudhelse fremfor skjønnhet. I tillegg til en profesjonell visuell profil.


Anne Britt Ottesen

Velværetunet AS

1. Jeg tror den største utfordringen for bransjen fremover vil være økte kostna-der med strøm, prisøkning på varer og fraktkostnader. Dette medfører at vi bør øke prisene, og kan risikere at vi vil få færre kunder til klinikken. 

Det er også en utfordring å få tak i godt kvalifiserte hudpleiere som har formell utdanning og som brenner for faget.

 

2. Det er nok på tide å heve nivået på utdanningen, gjøre den mer attraktiv slik at flere ønsker å velge dette fantastiske yrket, og ikke minst å bli værende. Det må bli litt mer status å jobbe som hudpleier, og da er det nødvendig med et fagbrev som bevitner at du har en god faglig utdanning og ikke bare et kurs.  Dette vil gjøre at kundene skal føle seg trygge på at de blir godt ivaretatt.

Tenker også at det å snakke om hudpleie som hudhelse er viktig, da vi vet at det ligger mye helse i å ta vare på hudbarrieren med behandlinger og gode hjemmerutiner. Vi som jobber daglig med hud oppdager gjerne tilstander som kunden selv ikke har oppdaget, som gjerne trengs å utredes hos lege/hudlege.

Vedrørende utdanning tenker jeg at det må vektlegges mer hudtilstander / hudsykdommer, kontraindikasjoner, medisinbruk, hygiene, ingredienser, hvordan drive egen klinikk, økonomi og lønnsom drift.  Vipper, bryn og makeup kan gjerne være en tilleggsmodul. Under utdanningen tror jeg det er svært nyttig å være utplassert i klinikk for å få en større forståelse og erfaring med yrket, og gjerne ha læretid 3 - 6 måneder etter endt utdanning/skole.

 

3. Behandlingene som er mest etterspurte blant mine kunder nå er behandlinger som gir raske og synlige resultater, enten det er ansikt eller kropp; anti-age, korrigering av hudstruktur og linjer, slimming / figurforming og ikke minst ungdomsbehandlinger for uren hud, med veiledning i daglig rutine og kosthold.

 

4. Velværetunet sin styrke er god faglig kunnskap, utdanning og god erfaring etter 20 år i bransjen.  Bruker mye tid på rådgiving og hjelpe kundene til å forstå betydning av bruk av gode ingredienser i behandlinger og produkter. Har søkelys på seriøse og gode leverandører med produkter som er godt forankret. Gjennom 20 år har Velværetunet opparbeidet en stor fast kundekrets som blir godt ivaretatt. Tilstrømmingen av nye kunder er stadig økende. Fornøyde kunder skaper nye kunder er vårt motto.  Alle ønskes «VELKOMMEN TIL EIT FRIMINUTT I KVARDAGEN».


Les og del: Les hele artikkelen med flere svar i digitalversjonen av magasinet Salong Hud & velvære nr 3 2022

Tilbake
ANNET INNHOLD