Salg er et naturlig tema vi arbeider med på NFVB Lederprogram. Det er givende å se at gjennom systematisk arbeid over tid øker lønnsomheten. Det er forbausende lite som skal til for å løfte salget, men det krever bevissthet.
Hvordan øke salget for å sikre en god økonomi i salongen? Dette skal ikke gå på bekostning av en god kundeopplevelse. Tvert imot, det skal skape en enda bedre opplevelse for kundene. Vi er opptatt av å bygge kunderelasjoner som skaper lojalitet og høy tilfredshet. Nå er vi på vei inn i høytiden for bransjen og jeg tar derfor her kort for meg tre veier til økt salg.
Deltakerne på lederprogrammene har blitt veldig overrasket når vi gjør en analyse av hvor mange av kundene som kan defineres som lojale. Det betyr i praksis at de bør komme til deg 6-8 ganger i året. Når statistikk hentes ut fra kasse-apparatet kan du se hvor mange kunder som kommer en gang, to ganger, tre ganger osv. i løpet av året. Disse tallene er en wake-up call for de fleste.
Om du eksempelvis har 100 kunder som kommer til deg 5 ganger i året, er 500 – 600 timer av arbeidsåret ditt booket opp. Det betyr at du har cirka 1000 timer igjen å fylle. De fylles opp av kunder som kommer sporadisk og uten en definert plan med deg som fagperson. For et potensial!
Om dere får kundene i snitt til å komme oftere vil dere forløse et enormt potensial. Bare lek med følgende regnestykke som et reelt eksempel fra lederprogrammet:
En frisør med 229 unike kunder i løpet av året har 420 besøk. Det betyr at hver kunde kommer i snitt 1,83 ganger i løpet av året! Gjennom å være mer aktiv med å legge en plan sammen med kundene og konsekvent re-booke kundene inn på ny time ved hvert besøk kan man få et helt annet resultat. La oss gjøre et forsiktig estimat og si at denne frisøren klarer å få kundene sine til å komme i snitt tre ganger i året. Da har du en økning på 60 % i omsetning bare ved å få de til å komme tilbake oftere.
Eksempelet kan lett overføres til hudpleie og andre tjenester i salongen/klinikken.
En frisørdeltaker på lederprogrammet trodde hun var flink til å selge kurer. Når hun så på statistikken hadde hun kun solgt 2 kurbehandlinger de siste 14 dagene. Hun ble mildt sagt overrasket. Hun satt seg et mål om å øke salget av kurer. Da hun kom tilbake til neste samling fortalte hun at hun siste måneden hadde solgt 22 kurer! Det er en respektabel utvikling og viser bare hvor effektivt det er å sette fokus. I tillegg hadde hun fått medarbeiderne til å gjøre det samme, og da kan vi jo bare fantasere om hvor virkningsfullt dette er for salongen totalt sett.
Som fagperson har du høy tillit, og gjennom dine anbefalinger vil kunden føle seg godt ivaretatt. Med dine faglige anbefalinger fremstår du tryggere og mer kompetent i din rolle, og det liker kundene! Så, ikke vær redd for å ta rollen som kundens personlige rådgiver.
Jeg har alltid vært forbauset over hvor langt inne det sitter for mange fagutøvere å ta initiativ til produktsalg. Det er mange som forteller meg at de er redde for å være for «selgende» i sin kommunikasjon. Hallo! Du skal jo ikke pushe på unødvendige produkter på kunden. Du skal være interessert i hvordan de opplever huden/håret/hodebunnen sin. Hva slags produkter de bruker i dag og hvordan de opplever disse i dag.
Som fagpersonen gjør du deg sikkert også noen observasjoner på om kunden har behov for eller vil ha gleden av å prøve noen andre produkter. Produkter er en naturlig del av den faglige praten rundt kundebehandlingen og hvordan oppnå det beste resultatet av den. I mine øyne blir den faglige praten litt «naken» om du ikke er nysgjerrig på produkter kunden bruker. Som et minimum bør du sjekke hva kunden har kjøpt av deg tidligere og være nysgjerrig på hvordan de opplever disse produktene. Dette er en naturlig forberedelse til hver kunde som kommer til deg. Om ikke de kjøper hos deg, så bruker de pengene et annet sted.
Dette er tre veier til økt salg. Ved å fokusere på en av de vil dere oppleve økt omsetning og bedre lønnsomhet. De beste legger en plan for hvordan arbeide med alle tre samtidig – det kan gi en eventyrlig utvikling. Om dere ikke har re-booking av kunder i desember i fokus kan det bli unødvendig tung start på 2023. Utfordringen for desember måned er dermed gitt.
Del gjerne erfaringer med meg på
ais@getleadingedge.com
Har du lyst til å utvikle deg som leder, løfte bedriften din og øke lønnsomheten? NFVB Lederprogram gir deg ny kompetanse, praktiske verktøy og personlig coaching. Tilbakemeldingene fra tidligere deltakere er rett og slett overstrømmende. Kull 11 starter 23. april 2025. Meld deg på nå!