I dataalderens tidlige fase gikk jeg på kurs for å lære smarte snarveier i tekst- og databehandling. Blant mange artige triks, lærte jeg at ved å bruke «Ctrl» + «Alt» + «Del» tastene samtidig ble alt du hadde gjort slettet, og du kunne starte på nytt med helt blanke ark. Et godt, men også ganske farlig triks. Det ble noen tilfeller der mer enn det du ønsket ble borte. Men stort sett har trikset vært av det gode, og blitt et uttrykk for en positiv omstart for meg.
Denne sommeren har jeg brukt uttrykket flere ganger, i forhold til korona og status i bransjen selvsagt, men også i forhold til utdanningen i fagene våre og i forhold til måten vi i NFVB jobber på. Nye, blanke ark gir oss uendelige muligheter til å gjøre ting bedre, smartere, mer effektivt og mer målrettet.
Omsatt til dagens virkelighet i frisør- og velværebransjen kan vi nå driste oss til å konkludere med at vi er i ferd med å lande trygt fra at tidenes verste sjokkbølge traff oss i mars 2020. Noen skader fikk vi, enormt mye lærdom har vi fått, og for oss i NFVB tar vi også med oss en skikkelig god følelse av å ha vært tettere på medlemmene enn noensinne.
Akkurat den godfølelsen skal vi beholde! Vi har lært å være tett på hverdagen og driften i den enkelte medlemssalong gjennom digitale kommunikasjonskanaler, enten det er gjennom medlemspost eller medlemsmøter, sosiale medier eller egne nettsider.
I tillegg - og det er der Ctrl+Alt+Del-analogien ikke helt virker på samme måten - har vi fått erfare tilfanget av kreativitet og løsningsorientering som oppstår når mennesker endelig møtes! Vi er skrudd sammen slik, vi mennesker; Det er når vi møtes med hele oss at det fulle, kreative potensialet utløses!
Som bransjeorganisasjon med store ambisjoner for årene som kommer, er dette viktig lærdom. Vi kan utføre den hverdagslige saksbehandlingen og rådgivningen fra NFVB hver for oss på hjemmekontor, men vi må OGSÅ møtes for å være gode. Og vi må møte dere, menneskene bak mailadressene. Nettopp derfor er vi allerede nå i ferd med å utvikle et forrykende bransjetreff i mars 2022. Følg med, mer info kommer!
NFVBs organisasjon bygges nå opp til å omfatte et helt nytt regionapparat, tett på bedriftene og med dedikerte bransjemennesker i rollene. Den 1. januar 2022 skal vi sjøsette den nye organisasjonsstrukturen. Det er ikke rent få sommerfugler som svirrer rundt i magen med tanke på dette.
Helt Ctrl+Alt+Del blir det ikke, snarere Ctrl+Shift+Escape (dagens quiz, test det ut!).
Artikkelen står på trykk i NFVBs magasiner FRISØR og SALONG Hud & velvære nr. 3 2021.
Tradisjonen tro, lanserer Aveda nok en gang Earth Month. For 2024 er temaet: The Power of Every Drop. Kampanjen inkluderer et samarbeid med Charity: Water, en ideell organisasjon som jobber for å gi rent drikkevann til mennesker i utviklingsland.
Sjekk #AvedaWalksForWater.
Det kan også nevnes at Aveda 22. april oppfordrer folk til å droppe hårvasken for å spare vann. Fra 15. april vil kampanjen vise arbeid til influensere som styler håret bærekraftig uten vask.
Sjekk #NoWashDay.