Koronahåndteringen er krevende, men mange uttrykker også stor respekt for bransjens arbeid.
Koronahåndteringen er krevende, men mange uttrykker også stor respekt for bransjens arbeid.

Den nye normalen

Bransjen har fått et gedigent omdømmeløft gjennom koronaperioden! Det må vi ivareta og bygge videre på, slik at vi oppnår at den nye normalen gir oss større tyngde, bedre status, høyere rekruttering og bedre økonomi enn den forrige, sier NFVB-direktør Anne Mari Halsan.

Høst... Normalt tiden på året da butikken har «satt seg», og man ganske tydelig er i stand til å se konturene av hvordan året blir. Men ikke helt slik i år. Som fagfolk, bransje og nasjon – ja, som beboere på kloden vår, må vi innse at viruset fremdeles lever blant oss, og at vi er langt fra tilbake til normalen. 


Unntakstilstanden har nå vart et halvt år. Mine kontakter hos helsemyndighetene mumler forsiktig at det minst kommer til å vare frem til neste sommer. Kanskje lenger. Kanskje for alltid?  Når ingen helt ønsker å si dette høyt, er det selvsagt fordi man ikke vet.  Ingen vet! 

Er vi endret for alltid? Vil verdenen aldri bli helt den samme som før?  Min påstand er: Ja, vi er nok endret for alltid. Og Nei, verdenen kommer aldri helt tilbake til der den var før korona.
I løpet av seks måneder har vi gjennomgått et aldri så lite paradigmeskifte, både som folk, i institusjonene våre og som næringsliv. Vi har gått fra slutten av en utvikling som har vart i århundrer, til å befinne oss helt i starten av en ny utvikling, der enkelte endringer fra den gamle normalen vil være bærende. 


Hva betyr dette for oss i frisør- og velværebransjen?  Jeg mener det betyr at heller enn å jobbe for å komme tilbake til slik det var før korona, skal vi sette oss fore å utforme den nye normalen. Mange medlemsbedrifter har fortalt at de nye smittevernsrutinene har flere positive sider.  Salongene er gullende rene, kundene tar større hensyn til hverandre, håndhygienen gjør at man er mindre syk, produktiviteten er større på grunn av langt bedre planlegging, og den felles fienden Covid-19 medfører større fokus på «vi» enn «meg» i salongene.  Og ikke minst: Bransjen har fått et gedigent omdømmeløft!   Det må vi ivareta og bygge videre på, slik at vi oppnår at den nye normalen gir oss større tyngde, bedre status, høyere rekruttering og bedre økonomi enn den forrige. Det er det som blir hovedoppgaven nå.


I NFVB har vi alltid hatt denne typen ambisjoner, og helt siden 1907 har forbundet på forskjellig vis jobbet for å løfte bransjen.  Et litt svulstig ord kanskje, men i 2020 legger vi særlig vekt på kompetanse, omdømmebygging og rekruttering av de rette fagfolkene i ordet «løfte». 

Kompetanse er viktig!  I 2019 lanserte vi «NFVB Lederprogram», en enorm suksess som virkelig gir deltagerne verktøy å bruke for suksess i hverdagen.  Og i sommer lanserte vi, sammen med Kompetanse Norge, «Bransjeprogrammet».  Der kan våre fagfolk delta på en mengde gratis kurser, noen korte, noen lengre med studiepoeng, for å bedre lykkes i jobben.  Vi håper på massiv deltagelse!

Min påstand er: Ja, vi er nok endret for alltid.

Koronatiden har lært oss at mobiliseringsviljen og -evnen i bransjen er enorm.  Det skal vi ta med oss når vi nå skal utforme den nye normalen. Og så må vi sette forbundet i stand til å være akkurat det vi må være og bety for medlemmene. Det betyr blant annet at vi må få en langt større tilstedeværelse ute i landet. Vi må dekke landet med NFVB-kontakter, vi må jobbe både lokalt og nasjonalt og vi må bygge organisasjonen større og sterkere. 

Dette er temaet for årets Landskonferanse. For første gang gjennomføres denne digitalt, noe vi håper medfører ekstra stor deltagelse. Her skal vi diskutere noen av de store grepene vi må ta før vi på Landsmøtet 2021 skal beslutte hvordan NFVB skal se ut og operere fremover. For å være den aktøren medlemmene behøver, også i den nye normalen. 

Vi gleder oss, og håper DU stiller på Landskonferansen, enten via PC hjemmefra eller sammen med lauget ditt! 

 

For å bruke en analogi fra idrettens verden: Nå er vi på full fart nedover ovarennet, hoppkanten nærmer seg, og vi skal velge hvordan vi best skal finne løft, flyte langt og sette nedslag. I den nye normalen. 
Der er NFVB viktig. Det er vi som på vegne av bransjen og faget holder hoppbakken i orden, sørger for vedlikehold og modernisering, infrastruktur og økonomiske rammer.  

 

Ha en nydelig høst, alle sammen. 

Vi skal klare dette også - SAMMEN!

 

Artikkelen står som leder i Magasinet FRISØR nr. 3/2020. Du kan lese NFVBs magasiner digitalt HER.

 

 

 

Tilbake
ANNET INNHOLD