Det er en kraftfull trio som står bak den siste grenen på Studio Alf-stammen. Aneth har lang fartstid i Modern Design, Erland fra Adam og Eva, og Erik er nærmest vokst opp i Studio Alf, med mor som salongdriver og stefar som en av landets mest meriterte frisører og salonggründere. Med andre ord kommer de fra tre ulike miljøer som alle setter høye mål for faglighet, bedriftskultur og kundefokus.
- Vi er en fantastisk bra kombo som utfyller hverandre på mange plan. Vi tar med alle våre erfaringer og bygger på det. Jeg er veldig stolt over å ha med Aneth og Erland på laget, sier Erik.
Han viser med all tydelighet at det kommer fra hjertet.
- Jeg investerer i folk som jobber for å skape menneskelige verdier. Vi er et selskap i stor bevegelse. Vi har en ny og tydelig strategi, bygget på solide grunnverdier. Det er en ny tid for Studio Alf, men vi tar med oss historien og kulturen fra en bedrift som alltid har hatt kjærlighet til faget.
Det handler om menneskene
Aneth har klare mål som arbeidsgiver når hun nå skal bygge et nytt team i salongen i Storgata i Sandnes.
- Jeg vil skape jobbglede og stolthetsfølelse av arbeidsplassen, med gode, trygge og selvstendige frisører. Folk er forskjellige, og det er lystbetont å kunne påvirke jobbhverdagen selv. Vi står fritt til å tilpasse åpningstider og organisering etter hva som fungerer best for kundene og for teamet.
- Det er menneskene som skaper resultatene. Alle må ha forståelse for salongøkonomien, men vi kan ikke pirke i desimaler. Jobbtrivsel og mestringsfølelse vil også vise seg på resultater og lønnsslippen, sier Aneth.
Trio med fokus på trivsel: Erik Øgreid Hartvigse, Aneth Alfsvåg Hoholm og Erland Alfsvåg Hoholm. Motivator og sparringpartner
Erland har 27 års fartstid i Adam og Eva-systemet, og var blant annet med på å bygge opp salongen i Stavanger. Han startet i Studio Alf for ett år siden, da han hadde sett den spennende utviklingen som var på gang og ønsket å ta del i nettopp dette. Nå blir også Aneth med på laget.
- Jeg har alltid jobbet med å utvikle meg selv og andre. Gjennom årene har jeg vært heldig som har fått mulighet til nettopp det. Her skal jeg blant annet jobbe med konseptutvikling sentralt med Erik og samarbeide tett i salongen i Sandnes med Aneth, forteller Erland.
- Erland har en unikt god formidlingsevne til ulike mennesketyper, fra den eldste til den yngste. Han er en god sparringspartner for både kjedekonsept, salongutvikling og det interne opplæringssystemet. Samtidig vil han være en naturlig aktiv partner i den nye salongen i Sandnes, sier Erik, og legger til at han synes det er fint hvis Erland også kan bidra som regionkontakt i NFVB.
Må fremsnakke bransjen
Erik Øgreid Hartvigsen er ikke bare opptatt av å utvikle Studio Alf Gruppen, men også ansvaret hver enkelt bedrift har for bransjeutvikling.
- Vi må stå sammen om bransjeutvikling, skape arbeidsplasser som folk tror på. God fagkunnskap skaper stolthet i arbeidshverdagen. Samtidig har frisører sosial kompetanse, noe som blir mer og mer verdifullt. Vi må forvalte «gullet» vårt, i skolene og i salongene, fra den spede start til seniornivå. Vi må skape kvalitet i alle ledd, sier Erik og legger til at han tar bransjeansvaret svært alvorlig.
Bak nyåpnede Studio Alf Sandnes står en trio med lang og solid bransjeerfaring. Salongleder Aneth Alfsvåg Hoholm vil sammen med ektemannen Erland Alfsvåg Hoholm og konsernsjef Erik Øgreid Hartvigsen skape en salong som kjennetegnes ved trivsel hos både medarbeidere og kunder.Lederutvikling gjennom NFVB Lederprogram
Studio Alf benytter NFVB Lederprogram som viktig del av salongutviklingen. Alle lederne skal gjennomføre programmet. Erland har tidligere tatt kurset (Kull 4) da han jobbet i Adam og Eva, mens Aneth skal delta på kull 12, som starter i januar 2026.
- Jeg lærte masse på NFVB Lederprogram. Her ble vi utfordret og «tvunget» til å tenke gjennom mange sammenhenger for god salongdrift. Jeg vil også trekke frem coachingen vi fikk av Therese Cleve-Stiansen. Den var svært verdifull, forteller Erland Alfsvåg Hoholm.
Meld deg på NFVB Lederprogram HER
Artikkelen står også på trykk i magasinet FRISØR nr. 3 2025