Trender, styrker og utfordringer i hudpleiebransjen

Trender, styrker og utfordringer i hudpleiebransjen

Pulsen på bransjen: Det handler om å møte kundenes ønsker med god fagkunnskap. Lett å konstatere, men krevende i praksis. For kundene er ikke en gruppe med helt like ønsker, og alle salonger og klinikker kan ikke være best på alt. Dessuten er det mange ytre faktorer som påvirker driften. Vi har spurt salong/klinikkeierne om deres tanker i tiden.


Sist oppdatert: 27.10.2025, 09:49:25

1) Hvilke trender ser du hos kundenes behandlingsønsker?

 

2) Hva er din salong/klinikks sterke sider? 

 

3) Hva mener du er bransjens største utfordringer?

 

Artikkelen står også på trykk i magasinet HUD & VELVÆRE nr. 3 2025.

Isabell Renate Ødegården
Isabell Renate Ødegården

Isabell Renate Ødegården 

Lillehammer hud & velvære AS, Lillehammer

 

1)  Vi merker at behandlinger som kore­ansk vippeløft og dyptvirkende ansiktsmassasje er populære. Microneedling er også veldig etterspurt – kundene vil ha behandlinger som gir tydelige resultater.

 

2)  Vi er opptatt av å se hver enkelt kunde og finne det som passer best for dem. Vi skreddersyr behandlingene og setter alltid opp et hjemmeprogram, slik at kunden får mest mulig ut av det vi gjør i salongen. Mange velger oss fordi de føler seg trygge og godt ivaretatt.

 

3)  Jeg mener den største utfordringen er bemanning og høyt sykefravær. Det er krevende å få tak i kvalifiserte terapeuter, og samtidig er sykefravær spesielt vanskelig i denne bransjen fordi man ikke kan «ta med seg jobben hjem». Når en terapeut blir borte, går det direkte utover salongens omsetning, og det er ikke alltid mulig å ta det igjen. I tillegg ønsker kundene ofte å følge sin faste terapeut, og da er det ikke bare å sette inn en annen. Vi er mennesker som jobber med mennesker, og det gjør oss ekstra sårbare.

 

 

Anne Marie Kvarmestøl  
Anne Marie Kvarmestøl  

Anne Marie Kvarmestøl  

Hud og Fotterapeuten Sumstøl AS, Måløy

 

1)  Hos oss ser vi at kundene ønsker behandlinger som er «longevity», og de er opptatt av naturlige ingredienser og behandlinger.  Vi har i årevis hatt et brennende engasjement og en holistisk tankegang og visjon i vår salong, der vi ser helheten, hele mennesket. Vi merker nå en økende trend hos kundene innenfor dette feltet. Det gleder meg stort å se at flere og flere ser sammenhengen mellom det ytre, kosthold, stress, helse og kropp, og at kundene tar bedre og mer langsiktige valg når det kommer til egen helse og hudhelse. 

 

2)  Vår sterke side er at vi har lang og god erfaring og bred kompetanse på flere fagområder, og at vi i årevis har hatt fokus på den holistiske tilnærmingen. Og at verdiene i bedriftens rammer er bunnsolide når det kommer til helhetlig helse, bærekraft og nøye utvalgte produkter og serier. Dette gir kundene en trygghet og at vi kan tilnærme oss kundens behov på flere områder. 

 

3)  Akkurat nå er det skatter og avgifter som er vår største utfordring. Det gjør det vanskelig å investere og å kunne utvikle seg i takt med markedet. Og det er vanskelig å tilby gode lønninger som er tilfredsstillende i markedet.

 

 

Carina Løvås
Carina Løvås

Carina Løvås 

Carina’s Hudpleie AS, Storsteinnes

 

1)  Hos oss ønsker folk mer naturlige behandlinger, eller behandlinger som ikke synes i like stor grad. Biostimulerende behandlinger og microneedeling/kjemiske peelinger er veldig populært.

 

2)  Ha en god samtale om hva som er ønskelig, og hva vi som behandlere kan tilby. Vi har god nærhet og god lojalitet til våre kunder. Vi får tak i det meste kundene våre vil at vi skal ta inn. 

Vi føler at våre kunder vet hvem vi er og hva vi står for.  Det setter vi stor pris på.

 

3)  Useriøse behandlingssteder som selger behandlinger til langt under vanlig behandlingspris. Samt de som tilbyr injeksjoner og som ikke er sykepleier eller lege. 

Salg av all hudpleie som brukes/selges i salong, selges på billigere nettsider som f.eks. bilvakker/lyko. Flere kan ende opp med å heller kjøpe på nett enn å støtte klinikkene rundt omkring. Men det har jo vært en utfordring i mange, mange år.

 

 

Anna Balawender

Beauty by Anna AS, Ulsteinvik

 

1)  En av de behandlingene som vokser mest i popularitet er permanent makeup. Stadig flere kvinner forstår at permanent makeup ikke trenger å være hard eller kunstig, men kan utføres svært delikat og naturlig. Mange velger det for å fremheve sitt eget utseende på en diskret måte, spare tid i hverdagen og føle seg velstelte uten mye sminke.  Jeg ser også at kunder er mer opptatt av helhetlige behandlinger som gir naturlige resultater og langvarig effekt.

 

2)  Mine sterke sider er først og fremst allsidighet og kontinuerlig utvikling. I min klinikk tilbyr vi et bredt spekter av behandlinger, og jeg legger stor vekt på å tilpasse behandlingene individuelt til kundens behov. Samtidig som jeg arbeider, har jeg begynt på utdanningen som helsesekretær. Det gir meg mer kunnskap om menneskers helse og trygghet, og gjør at mine kunder kan føle seg enda mer ivaretatt når de besøker meg.

I tillegg er jeg medgründer av PMU Online Academy, den første norske nettbaserte skolen innen permanent makeup, hvor både nybegynnere og erfarne utøvere kan videreutvikle sin kunnskap. Det gjør at jeg ikke bare hjelper mine egne kunder, men også bidrar til å løfte hele bransjen.

 

3)  En av de største utfordringene i bransjen i Norge er mangelen på enhetlige standarder og reguleringer. Det finnes mange dyktige utøvere, men dessverre også behandlere uten tilstrekkelig kompetanse. Dette kan svekke tilliten til bransjen og skape usikkerhet hos kundene. Samtidig opplever vi at markedet blir mer konkurransepreget, og at kundene stiller høyere krav til både trygghet, kvalitet og dokumentert kompetanse. Derfor mener jeg at kontinuerlig utdanning og faglig utvikling er helt avgjørende for fremtiden.

 

 

Jeanette Eik-Førde

Bergen Hudpleieklinikk AS, Nesttun

 

1)  Den tydelige trenden vi ser i hudpleie­bransjen er at kundene i økende grad etterspør behandlinger med synlige og merkbare resultater. De ønsker effektive løsninger og rask forbedring, og er derfor mer opptatt av kvalitet enn pris – en endring fra tidligere år.

 

2)  Bergen Hudpleieklinikk har et team med bred erfaring og autorisasjon innen ulike helsefaglige områder. Vi satser aktivt på faglig utvikling og spesialisering innen hudpleie, og opplever gjennomgående høy etterspørsel med stort sett fulle timebøker hele året.

 

3)  En av de største utfordringene vi – og bransjen generelt – står overfor, er å rekruttere hudpleiere som virkelig ønsker å jobbe med faget og brenner for det. Utdanningen brukes i økende grad som et springbrett til videre studier, og mange opplever at yrket har lav status. Mangelen på fagbrev og autorisasjon bidrar til dette inntrykket, samtidig som utviklingen i faget skjer raskere enn utdanningsinstitusjonene klarer å følge opp.

I tillegg er det lite fokus på at dette er et praktisk og meningsfylt yrke som ikke kan erstattes av teknologi eller automatisering. Det er også et yrke man kan gå rett ut i uten å pådra seg studielån – en stor fordel som sjelden løftes frem. Vi tror likevel at hudpleieyrket vil få sin renessanse, særlig dersom det innføres fagbrev og strukturerte lærlingeordninger.

 

 

Gro Ravndal Bruarøy

Topp til tå Velvære AS, Bryne

 

1)  Jeg opplever at vi har to typer kunder; de som vil ha «klapp og kos», og der er det ansiktsbehandlinger som gir glød som er mest populære. Og så har vi kunder som er mer opptatt av resultat, og da er microneedling populært. Alle typer brynsbehandlinger er alltid populært.

 

2)  Vi følger med på trender og prøver å få med oss det siste nye, slik at vi kan tilby kundene våre de beste behandlingene og produktene. Vi har også et stort utvalg behandlinger sånn at kundene har mye å velge i.

 

3)  En stor utfordring er rekrutteringen til faget.

 

 

Charlotte Severinsen

Drømmehagen Hudpleie AS, Trondheim

 

1)  Trender det siste året har vært at folk ønsker mest mulig naturlig. Stelt, rent, pent og mykt. Både når det gjelder bryn og negler.

For høsten ser vi allerede nå at rødt, burgunder og brunt blir en favoritt på negler, i år som i fjor.

 

2)  Vi er opptatt av å holde oss oppdatert med moter og trender som kunder etterspør. Men viktigst av alt er at vi holder oss oppdatert på produkter/kurs på merkene leverandørene tilbyr.

Vi er en mindre klinikk med fire ansatte, hvilket vi ser mange kunder setter pris på. Det at de kjenner til alle ansatte og vet hvem de kommer til på sin behandling er en trygghet for dem.

 

3)  Bransjens største utfordring er useriøse aktører. Små bedrifter som ikke er utdannet i yrket, men kun har tatt div. kurs eller lært seg det de gjør via YouTube, er et problem. Vi må forsvare våre priser og kvalitet på det vi leverer pga. slike aktører.

Vi må få flere utdannede hudterapeuter, slik at vi kan høyne bransjestandarden, samt lønnen!

 

 

Thora Hagen

Klinikk Matis AS, Kristiansand

 

1)  Vi ser at kundene er blitt mer bevisste på hudhelse, og mange ønsker behandlinger som gir synlige og varige resultater – ikke bare velvære i øyeblikket. Det er stor interesse for behandlinger som microneedling, kjemiske peelinger og apparatbehandlinger som jobber i dybden. Samtidig ønsker mange en helhetlig oppfølging, med gode hjemmeprodukter og skreddersydde råd. Kundene er også mer opptatt av forebygging – både når det gjelder aldring, uren hud og sensitivitet.

 

2)  Vi er et godt etablert team med terapeuter i ulik alder og bakgrunn, som gjør at vi kan møte behovene til mange forskjellige kunder. Vi har høy faglig kompetanse og tilbyr et bredt utvalg behandlinger – som hudpleie, fotterapi, massasje, negler og mer. Vi har også ulike utdanninger og erfaringer, som gjør at vi jobber tverrfaglig og alltid setter kundens behov først. Kvalitet og personlig oppfølging står i fokus hos oss.

 

3)  Det er salonger som tilbyr hudbehandlinger uten riktig utdanning, og det finnes få regler for hvem som får gjøre hva. Vi ser stor forskjell på kunnskap hos dem som tilbyr behandlinger noe som gjør det vanskelig for kundene å vite hvem de kan stole på. I tillegg påvirkes mange av trender på sosiale medier som lover raske løsninger, men ikke alltid er trygge eller gir gode resultater.  Det gjør det ekstra viktig å være tydelig og faglig trygg som profesjonell klinikk.

 

 

Elisabeth Brokke

Friske Fjes AS, Elverum / Flisa

 

1)  Vi ser at mange av kundene ønsker behandlinger med resultater, ikke bare velvære. 

I tillegg til at mange ønsker å få utført mange forskjellige behandlinger i samme klinikk. 

 

2)  Vi er mange terapeuter som tilbyr et bredt spekter av behandlinger. Vi er også veldig opptatt av å være faglig oppdatert, slik at vi kan tilby kvalitet i behandlingene. 

 

3)  Mye sykefravær er en stor utfordring når man driver klinikk, der alle har hver sine fulle lister med kunder. Her er det flere punkter, bl.a. tap av omsetning, stress rundt å få tak i kunder, ekstra hektisk for de som er på jobb og misfornøyde kunder når de blir flyttet på. 

Det er også en utfordring i bransjen at hudpleier/hudterapeut ikke er en beskyttet tittel, og at det er ymse utdanninger.

 

 

Anne Britt Ottesen

Velværetunet AS, Stord

 

1)  Trendane eg ser er nok at mange vil ha raskare resultat, kor dei ser og kjenner at det skjer noko i huden. Dette gjeld også produkt!  Dessverre ender nokre opp med overbehandla hud fordi dei ynskjer raske resultat og nyttar produkt som ikkje er tilpassa huden eller ikkje passer saman.  Det er ikkje alltid lika lett for forbruker å navigere i ein jungel av produkt på nett. Her vil me gjerne få kunden over til å handle lokalt.

Eg ser også ein stor skilnad frå tidlegare at det kjem fleire unge med akneproblem. Dei treng hjelp til både få huden meir i balanse, og gjerne unngå arrdannelse, læra om gode kvardagsrutiner og få tilpassa produkt til sin hudtilstand og tips om kosthald.  Det er også fleire som vert anbefalt av lege å oppsøke ein hudterapeut før ein eventuelt går videre på medisinske preparat.

 

2)  Det som er vår styrke er nok at me kan møta kundane med god fagleg kunnskap og meir enn 20 års erfaring innan hud.  På Velværetunet kan kundane komma og få personleg hjelp til å finna rett behandling eller passande produkt for sin hud.  Vårt mål er at alle skal føla seg velkommen og godt ivaretatt. Kundane veit at me til ei kvar tid held oss fagleg oppdatert og er framoverlent i forhold til kva som skjer av nyutvikling i markedet.  

Me har kundekvelder kor me har ulike tema, som tildømes ulike hudtilstander, produktingredienser, overgangsalder, aldring, hudsjukdom og føflekker.  Desse kveldane er svært populære og kundane føler at dei kan gå heim med ny og nyttig kunnskap. 

Det hender at personar kjem innom med ein pose produkt dei har kjøpt på nett og lurer på kva og korleis dei skal bruke produkta.  Då er det godt å kunne hjelpe dei å sortera i produkt som kanskje ikkje passer til deira hud eller passar saman.  Produkt som er like, men frå ulike leverandører.  At dei kan få god veiledning hos oss, gjer at dei føler trygghet og velger å handle hos oss neste gang.

Me jobber også tett saman med hudlege som også gjer oss ein styrke.

 

3)  Bransjens store utfordring er nok samansett, som f.eks. auka netthandel, kostnader som straum, frakt, stadig aukande pris på produkt. Det gjer at me som klinikk ikkje alltid kan konkurrere med produktpriser på nett, og vår margin vert stadig mindre. Det hadde også vert ein stor fordel at me hadde fått fagbrev.

 

 

Mariann Edland

Fab Lounge AS, Stavanger

 

1)  Vi ser en tydelig trend mot mer helhetlige og forebyggende behandlinger. Kundene ønsker ikke bare raske resultater, men løsninger som styrker hudens helse over tid. Biostimulerende behandlinger, laser og radiofrekvens har fått stor etterspørsel, og kombinasjonsbehandlinger med botulinumtoxin, filler og medisinsk hudpleie er i ferd med å bli normen. 

Flere etterspør også løsninger på GLP-1/“Ozempic face”, der hudoppstramming eller strategisk volumgjenoppretting med filler gir en mer balansert effekt. Samtidig ser vi en økende interesse for longevity, å ta vare på seg selv fra innsiden og ut. Livsstil, kosthold og kosttilskudd spiller en stadig større rolle for hvordan huden vår eldes og ser ut. 

Det inspirerende er at kundene, både i Norge og internasjonalt, har blitt mye mer bevisste og kompetente, og de ønsker en plan for hudens utvikling og ikke bare “quick fixes”. En annen tydelig trend er at stadig flere menn oppsøker oss, både for å forebygge aldring og for å ta bedre vare på huden sin.

 

2)  Fab.Lounge har alltid hatt en helhetlig tilnærming der vi kombinerer det beste fra medisinsk hudhelse og eksklusive velværeopplevelser. Vår styrke er at vi leverer hele pasientreisen under ett tak: avanserte injeksjons- og laserbehandlinger utført av lege og sykepleiere, kombinert med prisvinnende hudpleie og velvære. Vi er stolte av å ha blitt kåret til “Årets hudpleiebedrift” tre år på rad, nettopp fordi vi setter høy faglig kvalitet, trygge rammer og ekte gjestfrihet i sentrum. I tillegg har vi et sterkt internt fagmiljø og en kultur hvor vi kontinuerlig løfter hverandre, noe som gir kundene en opplevelse av trygghet og kontinuitet hver gang de kommer.

 

3)  Bransjen vokser raskt, men manglende regulering og store kvalitetsforskjeller gjør det krevende for kundene å orientere seg. Det finnes mange seriøse aktører, men også klinikker uten nødvendig kompetanse eller fokus på pasientsikkerhet. Vi mener den største utfordringen er å sikre at pasienter alltid møter behandlere med riktig utdanning, erfaring og etisk standard. Samtidig er det vår felles oppgave å bidra med kunnskap, trygghet og åpenhet, slik at kundene kan ta gode valg i en bransje som stadig blir mer kompleks.

 

 

Linda Jørgensen
Linda Jørgensen

Linda Jørgensen

Nordic Formula AS, Oslo

 

1)  Hos våre unge kunder med problemhud møter vi en trend med at leger setter ungdom med kviser på “lav-dose ISO”.  Det er noe vi ser en markant økende trend på.  Våre mer voksne kunder er opptatt av å redusere pigmentering, få masse fukt og ha gode spesialprodukter for hjemmebruk og LED-apparater.  Vi merker en nedgang i etterspørsel på behandlinger som fillers og Botox.  Dette skyldes nok prioriteringer omkring økonomi, da disse behandlingene er kostbare.

 

2)  Hos oss ser vi på kundereisen som en helhet. Når du kommer til oss, er huden din vårt ansvar. Vi starter alltid med en konsultasjon for å forstå kundens behov, setter mål sammen og følger opp underveis – ofte med ukentlige oppdateringer for å justere programmet etter hudens utvikling.

Med nærmere 30 års erfaring i bransjen har jeg erfart at de beste resultatene oppnås gjennom en kombinasjon av solid fagkunnskap, problemløsende behandlinger, personlig oppfølging og en helhetlig tilnærming til hudhelse – alltid støttet av gode hjemmeprodukter.  Et viktig bidrag til dette har vært Nordic Formula, en profesjonell hudpleieserie jeg selv har utviklet.  Serien er enkel for kunden å bruke, bygger på moderne hudteknologi og gir synlige resultater på kort tid. På få år har den også blitt anerkjent med flere priser, noe som bekrefter kvaliteten og effekten.

 

3)  En stor utfordring er at hudpleie fortsatt mangler et fagbrev. Det ville styrket yrket, sikret kvalitet i utdanningen og gjort faget mer attraktivt for nye talenter. Uten dette svekkes både profesjonaliteten og rekrutteringen.

Samtidig ser vi økende bransjeglidning og fragmentert kunnskap, noe som kan forvirre kundene. I tillegg presser markedet mot lav pris fremfor kvalitet. Når kunder i dag er mer engasjerte og påvirkes av sosiale medier, blir det ekstra viktig at vi møter dem med riktig og dokumentert kunnskap – og holder fast ved hudhelse som kjernefokus.

Enda en utfordring er at mange store retail-kjeder overeksponerer forbruk­erne for enorme mengder produkter. Vi ser derfor en økende tendens til hudreaksjoner og allergier fordi huden blir overbehandlet. Lange hudpleierutiner med mange steg kan bidra til å stresse huden.

Markedet tilbyr også mer aktive produkter til lav pris, noe som gjør de lett tilgjengelige – særlig for yngre kunder. Utfordringen er at disse produktene ofte brukes uten tilstrekkelig veiledning, og det kan føre til uønskede reaksjoner på huden.

Min filosofi er less is more: å gi huden akkurat det den trenger, når den trenger det – ikke å fylle på med 8–10 produkter i en komplisert rutine. Hudhelse bør alltid være i fokus, ikke antall produkter.

 

Artikkelen står også på trykk i magasinet HUD & VELVÆRE nr. 3 2025.