Summert opp kan vi blant annet si at kundene er mer enn noensinne bevisst hvilke produkter og behandlinger som kan gi de ønskede resultater. Det betyr også at terapeutene virkelig må følge med i timen. Og ikke minst: man må med all tydelighet vise at man kan sitt fag.
Det setter igjen fokus på hva mange savner: et fagbrev i hudpleie. Det er ganske uforståelig at myndighetene i første omgang sa nei til dette, når både arbeidsgiver- og arbeidstakerforbundene fremsatte et klart ønske om en fagutdanning som gir et fagbrev etter endt utdanning og læretid.
Men den kampen er ikke over, for det betyr også mye for hva mange mener er en av de største utfordringene: rekruttering til faget. De fleste har et ønske om å jobbe i et yrke som kjennetegnes ved god og dokumentert fagkunnskap. Det gir respekt og skaper stolte fagutøvere.
Du kan lese magasinet Hud & velvære nr 3/2025 digitalt HER.
Denne utgaven setter mer fokus på salongdrift enn faglige tema. Uten sunn drift og god økonomi kan du være så mye fagnerd du vil, du vil ikke kunne leve av det du ønsker å drive med. Derfor er NFVB særdeles opptatt av at man må bygge robuste bedrifter, med alt hva det krever av både ledere, fagfolk og ikke minst forutsigbare og gode rammebetingelser.
Derfor bør også bedriftene være medlem av NFVB. Ingen andre foreninger og grupperinger jobber så direkte med myndighetene for å skape et godt grunnlag for sunn forretningsdrift, og ingen andre jobber så dedikert for å bygge god fagkunnskap i vår bransje.
Ikke minst jobber NFVB med å utvikle lederne. Gjennom NFVB Lederprogram vil du blant annet møte Therese Cleve-Stiansen som coach. Les hennes artikkel «Slik bygger du et lederskap og resultater som varer».
Hvordan føles det å drifte en arbeidsintensiv bedrift i vår bransje? NFVBs styremedlem Carina Dahl Aspeli i Hvil vingene dagspa gir uttrykk for det i spalten «På hjertet». Hun beskriver godt den tidsklemma mange havner i når man ikke har en egen administrasjon, men må bruke kvelder og helger for å gjøre unna «papirarbeidet».
For det er ikke lett å frigjøre seg fra kundene på dagtid. Det er jo de man vil jobbe med, og de som gir tiltrengt kapital i kassen. I en annen artikkel forteller direktør Vegard Einan i NHO Service og Handel hva de og NFVB i fellesskap jobber med for du skal ha det best mulig som driver av en liten eller mellomstor bedrift – og få tid sammen med familien.
Rett produkt til rett behandling for å skape optimalt resultat er selvsagt, men da må du følge med i timen. Det kommer stadig nye produkter på markedet, og noen lover nærmest revolusjonerende resultater. Du kan uansett være trygg på at kundene dine får med seg hva som gjelder, så les Produktmix-spalten med lupe. Produktsalget er også en viktig del av bedriftenes økonomi, så pass på at kundene handler hos deg – fordi du er en fagperson de har tillit til.
