Etter 10 års datamodellering og bioteknologisk forskning på molekylært nivå, hadde gründeren og teamet rundt Suveen Sahib kartlagt hele rekken i keratingenomet. Det ga støtet til K18 Biomimetic Hairscience lanseringen i 2020. Mange vil si at K18 revolusjonerte måten man reparerer skadet hår fra innsiden og ut. I løpet av fire minutter etterlates håret som «nytt». En quick fix som hadde appell hos frisører og forbrukere. Resultatene talte for seg selv og produktet var enkelt å forstå.
- Jeg ville utvikle et produkt som virket på alle hårtyper, og da må man gå til kjernen i bioteknologien. Min bakgrunn var fra tech-industrien, der jeg jobbet med utvikling av ulike teknologiplattformer, mens min daværende kone jobbet med hårprodukter. Da teknologibransjen gikk inn i en krevende periode rundt år 2000, vakte tematikken rundt hår og hår-rutiner min nysgjerrighet, forteller Suveen Sahib.
Uttrykk eller hårhelse?
- Frem til nå har folk alltid måtte velge mellom sunt hår, eller hår som har det uttrykket man ønsker seg. Bleking, permanent og hårfarger innebærer en kjemisk påvirkning som ubehandlet hår ikke er laget for. Det endte med at jeg gjorde det til min misjon å forandre dialogen rundt hårpleie. Jeg ville oppmuntre folk til å jobbe med hårets biologi for å levere resultater som krevde mindre produkt, mindre tid og mindre frustrasjon. Det ble spiren til utviklingen av K18, sier Suveen Sahib.
Banebrytende patent
- Med min tech-bakgrunn kunne jeg lage datamodeller, som har vært nyttig i forskningen. Men jeg brukte også mye tid på å lære meg mer om det bio-fysiske grunnlaget for hår, hud og farmasi. Det førte til at jeg begynte å samarbeide med forskere innen hudpleie for å undersøke om protein engineering var en potensiell vei å gå. Dette brakte meg i kontakt med bio-engineering forsker/professor Artur Cavaco-Paulo og teamet hans ved University of Minho Biological Engineering Center i Portugal. Gjennombruddet kom med det patenterte K18 Peptide, som etterlater håret med en «som ny look». Denne banebrytende teknologien er grunnlaget for vår suksess, og vi begynte å bygge merkevaren basert på dette, legger han til.
Umiddelbar global suksess
K18s produktegenskaper basert på filosofien om å gjøre mer med mindre, spredte seg som ild i tørt gress, og for selskapet K18 Biomimetic Hairscience var suksessen et faktum.
- Vi lanserte produktet i desember 2020, og etter 18 måneder hadde vi 20.000 salonger i 100 land på kundelisten. Det var overveldende, sier Suveen Sahib.
- Men vi ønsket å bygge en global merkevare, og det krever ressurser vi ikke hadde. Løsningen ble at Unilever kjøpte oss i 2024. De har muskler som skal til markedsmessig, og forskning og utviklingsressurser til å bringe K18 videre. Dette er jeg en reise som jeg synes det er spennende å være en del av, så jeg har fortsatt i jobben som K18s CEO, avrunder han.
