- Frisørbransjen må utvikle produktsortimentet
Tidligere Modern Design-sjef Lars Terje Skjæveland og daglig leder Christian Stabel i Tjøstolvsen AS presenterte Legacy Cosmetics for utvalgte salonger i Oslo før sommeren.

- Frisørbransjen må utvikle produktsortimentet

- Bransjen kan ikke lenger stå å se på at nettbutikker og fysiske utsalgsteder som apotek, parfymerier og hudpleiesalonger tar en stadig større andel av produktsalget. Det er på tide at frisørbransjen tar grep, og utvikler bredden i produkttilbudet, sier bransjeveteran Lars Terje Skjæveland.

- Jeg har jobbet mye med kalkuleringer og prising av tjenester gjennom de årene jeg jobbet i Modern Design. Nå er jeg helt ute av bransjen, men jeg har gjort meg noen refleksjoner rundt det fallende produktsalget. På tross av pressede marginer og svakt fallende salg, er produktsalget helt avgjørende for å sikre lønnsomheten i salongene. For det er ikke mye å gå på, når snittet på bunnlinjen ligger rundt 3 %. Så bransjen må ta grep, fastslår Lars Terje. Fallende salg og pressede marginer krever nytenkning, mener han.

 

Slå tilbake!

 - Det er begrenset hva man kan gjøre med konkurransen fra nettbutikkene, som har bidratt til å presse fortjenestemarginene. Men det jeg også ser, er at alternative fysiske distribusjonskanaler, som apotek, parfymerier og hudpleiesalonger har gått tyngre inn på salg av hårprodukter. Så kanskje det er på tide å møte denne konkurransen og gå inn på deres enemerker. 

Lars Terje mener at salongene må være mer bevisst hva de har i hyllene, og være nytenkende om nye produkter som kan øke salongsalget.   

 - Det var det som tente meg da Christian Stabel i Tjøstolvsen AS nå ser på muligheten for å tilby det egenutviklede hudpleiemerket Legacy Cosmetics til utvalgte frisørsalonger.

 

Hud og hår hører sammen

For de med litt fartstid i frisørbransjen forbindes Tjøstolvsen AS med Goldwell, som selskapet var distributør for gjennom mange år. Etter at merket og distribusjonen ble overtatt av KAO, har Tjøstolvsen AS konsentrert virksomheten om det profesjonelle hudpleiemerket BABOR og fotpleiemerket Gehwol. Men nå er man altså tilbake i frisørbransjen med det egenutviklede hudpleiemerket Legacy Cosmetics.

 

Daglig leder Christian Stabel forteller dette om merkets fortreffeligheter:

 - Det er et rent, vegansk hudpleiekonsept bygget på prinsippet om få, men effektive produkter. Foreløpig har vi seks produkter. Målsettingen er at konsumentene skal få akkurat det de trenger, uten å drukne i valgmuligheter. Det betyr at det ikke kreves mye hylleplass. Ikke minst, er det viktig at det ikke kreves noen spesiell opplæring. Man trenger altså ikke å være hudterapeut for å selge Legacy Cosmetics. Det er viktig.

 - Det kan nevnes at produktene er utviklet sammen med fagansvarlig Ine Brogeland, som har skrevet flere lærebøker i hudpleie. Produktene er produsert i Tyskland under strenge standarder for bærekraft. Merket inneholder ingen ingredienser fra «blacklist», noe som er unikt, avrunder Christian Stabel.