Hvordan håndterer du kunder som ikke møter til avtalt time?
Hvordan håndterer du kunder som ikke møter til avtalt time?

Vitec Fixit lanserer Fair Pay: Gir økt lønnsomhet

 - Hvordan kan man på en smidig måte sende ut gebyr ved ikke-møtt eller for sen avbestilling? Det var utgangspunktet for utviklingen av Fair Pay fra Vitec Fixit Systemer. Og erfaringene så langt er oppløftende, skal vi tro daglig leder Sandra Marie Furuhovde i Studio 5 i Tromsø. Hun er også styreformann i Tromsø Frisør og Velværelaug, som kollektivt har sluttet opp om løsningen. 


 - Vi en sammensveiset gjeng i Tromsø Frisør og Velværelaug, som teller rundt 15 medlemssalonger. I mai i år var vi med på Vitec Fixit sin konferanse i Split og ble presentert for løsningen Fair Pay. Det var noe vi tente på. Vi følte vi trengte et verktøy som gjør det mulig å kreve gebyrer for ikke-møtt eller for sen avbestilling, på linje med det som tannleger og leger praktiserer, uten at noen reagerer på det. Det handler både om økonomi og frisørenes yrkesstolthet, og ikke minst service overfor våre kunder, sier Sandra Marie Furuhovde.

Felles standard som virker

Problemstillingen rundt gebyrer for ikke-møtt eller for sen avbestilling vil være litt forskjellig fra salong til salong. Noen tør ikke sende gebyr i frykt for å miste kunder, og andre velger å se gjennom fingrene med faste kunder som ikke møter opp. Det oppleves også som brysomt å sende ut gebyrer, hvis kundene ikke velger å betale. Her kommer Fair Pay inn som et «smøremiddel», skal vi tro Sandra Marie Furuhovde.

 - Vi trengte et verktøy for å sikre oss effektiv gebyrhåndtering, der vi kunne si til kundene, at dette ligger i systemet. Resultatet ble at vi i lauget kollektivt vendte tommelen opp for løsningen. 

 - Grunnen var at vi ser betydningen av en god lokal oppslutning for å lage dette til en standard som mange av kundene i lokalt forankrede salonger aksepterer. Da blir det enklere for alle parter. Derfor var det viktig at vi var flere toneangivende salonger i nærmiljøet som sluttet opp om dette. Selv skulle jeg ønske meg at dette ble en bransjestandard. Da får vi bred aksept hos kundene, sier Sandra Marie.

Daglig leder i Studio 5, Sandra Marie Furuhovde mener Fair Pay burde bli en bransjestandard.
– Jo flere som slutter opp om dette, desto lettere er det å få kundenes aksept for en slik løsning. Lokalt i Tromsø har vi gått foran, og det er vi litt stolte av. 

Positive erfaringer

I skrivende stund har Studio 5 brukt Fair Pay i et par måneder. Erfaringen så langt er udelt positive.

 - Vi har informert kundene om Fair Pay, og til vår overraskelse sier mange at dette var noe vi skulle gjort før!  Det har vist seg at det er en god aksept for å kreve gebyr, når avtalevilkårene er godt presisert når kundene booker time, forteller Sandra.

 - Men vi har gjort noen tilpasninger. Der vi før hadde 24 timers avbestillingsfrist, har vi nå økt dette til 48 timer. Det gir kunden og oss bedre tid til å sikre arbeidsflyten salongen, legger hun til.

 - Jeg mener Fair Pay er et viktig bidrag til bedret salongøkonomi og et bidrag til å redusere tomme timelister. Tross alt går de fleste frisører på en provisjonsbasert lønnsordning, og da gjelder det å få betalt når man er på jobb.

Dette er Fair Pay

Sammen med frisør- og velværesalonger har Vitec Fixit Systemer AS utviklet Fair Pay. Salongens kunder blir informert enkelt og effektivt om avbestillingsvilkår og gebyrer for ikke-møtt, eller for sen avbestilling. Løsningen er sømløst integrert i salongens kassesystem, sms-verktøy, bookingsystemer og betaling. Fair Pay ble lansert i juni 2024.


Grundig uttesting

Før lanseringen av Fair Pay ble løsningen testet i fire måneder hos 13 salonger, og det ga nyttige inputs, forteller markedssjef Christine Hauge Simonsen i Vitec Fixit Systemer AS.

 - Under testfasen var det kun 14 % av tilfellene med vilkårsbrudd som resulterte i at gebyr ble sendt ut til kundene. Av disse ble bare 26 % av gebyrene betalt. Dette avdekket en av de største utfordringene; å få ansatte til å sende gebyr til sine lojale kunder, det var en emosjonell barriere.

 - Siden lanseringen i juni har utviklingen vært betydelig. Nå har 147 salonger tatt i bruk Fair Pay, og andelen vilkårsbrudd har økt til 61 %, der 48 % av gebyrene blir betalt. Dette representerer en enorm forbedring, og understreker at bransjen er i ferd med å etablere en ny standard.

- Til nå har 193 salonger meldt interesse for løsningen og tallet fortsetter å øke, legger hun til.


Sender en appell til bransjen

Christine Hauge Simonsen påpeker at lanseringen av Fair Pay er oppskriften på en varig endring og etablering av en ny standard for håndtering av vilkårsbrudd.

 - Vi trenger en bred oppslutning om Fair Pay. Ved å sette tydelige avbestillingsvilkår og å informere kundene om vilkårene i bestillingsløpet gjennom timebekreftelser og timepåminnelser, viser erfaringen så langt, at dette vil bidra til å få ned antall ikke-møtt.

 - I tillegg må salongene og ansatte våge å sende ut gebyr ved vilkårsbrudd. God informasjon, åpenhet og enkel digital betaling støtter dette, noe som frigjør ledige timer til andre kunder. I neste omgang gir dette en bedre kundeopplevelse og økt inntjening for salongene.

 - Etter en lovende start, er håpet at høsten vil bringe enda flere salonger inn i løsningen, slik at hele bransjen kan dra nytte av dette. Vi har nå fokus på å støtte salongene med informasjons- materiell og videoer spesielt rettet mot ansatte. Det tror vi er oppskriften på å etablere varige endringer å gi vårt bidrag til etablering av en ny, felles bransjestandard, avrunder Christine Hauge Simonsen. 




Tilbake
ANNET INNHOLD