Viktige trender i høst og vinter

I en tid hvor bevisste forbrukere stiller stadig høyere krav til både kvalitet og etikk i hudpleieprodukter, må klinikker tilpasse seg raskt for å møte de nye trendene, mener Laila Elisabeth Fure, salgsleder og produktansvarlig i Innovell Beauty.

 – Forbrukernes etterspørsel etter veganske, økologiske og bærekraftige produkter øker stadig, sier Laila Fure. Kundene ønsker ikke lenger bare å vite hva ingrediensene gjør, men også hvor de kommer fra. Klinikker som møter denne trenden, kan bygge tillit og styrke salget.

Fure forklarer videre at naturlige ingredienser som ginseng, kakaduplomme og svartfrøolje, som tidligere var mest kjent fra kosttilskudd, nå finner sin plass i hudpleie­produkter. 

 – Naturlige alternativer til syntetiske ingredienser er høyt etterspurt, og den teknologiske utviklingen gir oss nye, effektive komplekser med antioksidanter og peptider som både reparerer huden og forlenger dens helse, forklarer hun.


Bevisste forbrukere presser bransjen

Ifølge Fure har forbrukerne blitt langt mer bevisste på hva de bruker på huden, spesielt når det gjelder renseprodukter, solbeskyttelse og makeup. 

 – De vil ha produkter som er effektive, frie for skadelige stoffer, og som gir gode resultater uten kompromisser. Dette presser bransjen til å utvikle hudhelsefremmende formuleringer, uavhengig av prisklasse, understreker hun.


Tilpass menyen kvartalsvis

Fure anbefaler at klinikker vurderer og justerer behandlingsmenyen sin kvartalsvis. 

 – En «skin flooding treatment», som maksimerer fukt og næring lag på lag, er en perfekt sesongbehandling før vinterkulda setter inn, foreslår hun.

Hun legger til at behandlinger som inkluderer nye terapiformer, som spesifikke massasjer og lydterapi, kan gi kundene dyp avspenning og en sanselig opplevelse, samtidig som terapeutene holder seg innenfor sin kjernekompetanse som hudspesialister.

Behandlinger som inkluderer nye terapiformer, som spesifikke massasjer og lydterapi, kan gi kundene dyp avspenning og en sanselig opplevelse.

Nye trender: Hodebunnspleie og leppefokus

 – Hodebunnsbehandlinger inntar nå hudklinikkene, enten i form av hårspa eller som spesialiserte stimulerende metoder med laser og LED-lys, forteller Fure. Hun tror også vi vil se et økt fokus på leppepleie med høyteknologiske produkter som fremmer naturlig vekst, volum og mykhet denne sesongen.

 – Hodebunnsbehandlinger inntar nå hudklinikkene, enten i form av hårspa eller som spesialiserte stimulerende metoder med laser og LED-lys, forteller Fure.

Kosmetisk medisinske trender - og viktigheten av personlig tilpasning

På den kosmetisk medisinske fronten peker Fure på at microneedling med radiofrekvens er en av de heteste trendene, sammen med spesialiserte laser- og ultralydbehandlinger. 

 – Kombinert med riktige peelinger og individuelle hjemmeprogram er det viktig å diskutere budsjett, langsiktig plan og behandlingsintervaller åpent med kundene. Tilpasset og personlig informasjon er nøkkelen til suksess, sier hun.

Det er viktigere enn noen gang å ha god og oppdatert fagkunnskap i møte med bevisste forbrukere. 

Fokus på de psykososiale effektene av hudpleie

 – Jeg håper også vi vil se et økt fokus på de psykososiale effektene av hudproblemer fremover, sier Fure. Hun anbefaler skreddersydde behandlinger som tar hensyn til livsstil, mental helse og selvbilde. 

 – Mennesker er sårbare og må møtes der de er. Tilleggskompetanse innen mental trening og helsecoaching kan være verdifullt for hudspesialister i årene som kommer, mener hun.


Sesongtips for økt mersalg

 – Tilby en fuktighetsgivende nattmaske, produkter som forebygger barriereproblemer, og rikere, beskyttende øye- og leppeprodukter, anbefaler Laila Elisabeth Fure, salgsleder og produktansvarlig i Innovell Beauty.

 

 - Jeg håper også vi vil se et økt fokus på de psykososiale effektene av hudproblemer fremover, sier Laila Elisabeth Fure, salgsleder og produktansvarlig i Innovell Beauty.


 

Tilbake
ANNET INNHOLD