NFVB skal tilrettelegge for å bygge mer robuste bedrifter og bygge godt omdømme – hos medlemmene og bransjen. Kommunikasjon i stor bredde er et veldig viktig virkemiddel for NFVBs måloppnåelse.
NFVBs arbeid er særdeles omfattende, og det kan være utfordrende å fortelle «alt til alle - på en gang». NFVB bruker ulike kommunikasjonskanaler bevisst og i samspill for å treffe rett målgruppe med rett budskap. Våre hovedmålgrupper for kommunikasjon er medlemmer og bransjen, samt eksterne påvirkere og beslutningstakere.
Ved å kombinere magasiner (fordypning, kontekst, forståelse), nettside (lett tilgjengelig, hurtig informasjonstilgang), SoMe (daglig tilstedeværelse og påvirkning) og e-post (direkte, samhandlende) er NFVB etablert som det ubestridte informasjonssentrum i bransjen. Hver av kanalene fungerer som integrerte deler av en helhetlig kommunikasjonsstruktur, der hver kanal tildeles den delen av NFVBs kommunikasjonsoppgaver som hver kanal løser best.
- Vi må dele suksesshistorier og gjøre hverandre gode, sier NFVBs visepresident Aksel Reksten i en artikkel i NFVBs magasiner FRISØR og Hud & velvære.
Vi må synliggjøre NFVBs store betydning for bransjen og gi konkrete eksempler alt det gode arbeidet NFVB gjør for å forbedre rammebetingelsene for medlemmene. Vår kommunikasjon skal føre til holdning og handling hos våre målgrupper. Det aller viktigste og overordnede, strategiske kommunikasjonsmålet er: Formidle og synliggjøre verdien av medlemskap.
Kommunikasjon er i konstant endring. Det er ikke lenge siden SoMe var et ukjent begrep. NFVB må rigge kommunikasjonsarbeidet med å forsterke det vi er gode på, men alltid se etter nye og bedre løsninger. Hvordan kan vi for eksempel ta i bruk kunstig intelligens for å bedre og effektivisere vår kommunikasjon?
I sommer sendte NFVB ut en undersøkelse om bruk av våre kommunikasjonskanaler. Den gikk i hovedsak ut på bruk av magasinene, men også om bruk av NFVBs digitale flater. Kort oppsummert: Magasinene er fortsatt populært lesestoff, og digitale kanaler er i fortsatt vekst. Viktig medlemsinformasjon mottas helst per e-post.
Magasiner (FRISØR og Hud & velvære)
→ Magasinene leses av de aller fleste mottakere. Kun 4 % oppgir at de ikke leser magasinet.
→ De fleste ledere deler magasinet med de ansatte.
→ Papir er det formatet som magasinene leses på, samt noen i kombinasjon med digitalt. Ingen leser magasinet kun digitalt.
→ Majoriteten av mottakerne bruker opptil 20 minutter på å lese magasinet. 4 av 10 leser det meste av innholdet.
→ Fagartikler, artikler om bedriftsledelse og NFVB-informasjon er mest interessant for leserne av både FRISØR og HUD.
→ Etter pandemien legges magasinene i liten grad ut til kunder i salongene.
Digitalt
→ Over 70 % er inne på NFVBs hjemmeside ofte eller av og til.
→ Over 60 % er inne på NFVB Facebook ofte eller av og til.
→ Nesten 60 % er inne på NFVB Instagram ofte eller av og til.
→ Hudpleiere bruker nettsiden og SoMe mindre enn frisører.
→ Over 80 % bruker TikTok sjelden eller aldri i vår hovedmålgruppe (men TikTok er også ungdomskanalen).
Følg NFVB på Instagram
Følg NFVB på Facebook
Følg NFVB på TikTok