Nettsiden NFVB.no er lett tilgjengelig for informasjon og inspirasjon.
Nettsiden NFVB.no er lett tilgjengelig for informasjon og inspirasjon.

Synliggjør verdien av medlemskap

NFVB skal tilrettelegge for å bygge mer robuste bedrifter og bygge godt omdømme – hos medlemmene og bransjen. Kommunikasjon i stor bredde er et veldig viktig virkemiddel for NFVBs måloppnåelse. 


NFVBs arbeid er særdeles omfattende, og det kan være utfordrende å fortelle «alt til alle - på en gang».  NFVB bruker ulike kommunikasjonskanaler bevisst og i samspill for å treffe rett målgruppe med rett budskap. Våre hovedmålgrupper for kommunikasjon er medlemmer og bransjen, samt eksterne påvirkere og beslutningstakere.


Roller og samspill

Ved å kombinere magasiner (fordypning, kontekst, forståelse), nettside (lett tilgjengelig, hurtig informasjonstilgang), SoMe (daglig tilstedeværelse og påvirkning) og e-post (direkte, samhandlende) er NFVB etablert som det ubestridte informasjonssentrum i bransjen. Hver av kanalene fungerer som integrerte deler av en helhetlig kommunikasjonsstruktur, der hver kanal tildeles den delen av NFVBs kommunikasjonsoppgaver som hver kanal løser best.

Magasinene FRISØR og HUD & VELVÆRE når ut til mange, og gir dybdelesning om NFVBs arbeid og inspirasjon til utvikling. 

Bygger styrke

 - Vi må dele suksesshistorier og gjøre hverandre gode, sier NFVBs visepresident Aksel Reksten i en artikkel i NFVBs magasiner FRISØR og Hud & velvære.

Vi må synliggjøre NFVBs store betydning for bransjen og gi konkrete eksempler alt det gode arbeidet NFVB gjør for å forbedre rammebetingelsene for medlemmene. Vår kommunikasjon skal føre til holdning og handling hos våre målgrupper. Det aller viktigste og overordnede, strategiske kommunikasjonsmålet er: Formidle og synliggjøre verdien av medlemskap.

Sosiale medier som NFVB Facebook, NFVB Instagram, NFVB TikTok og snart NFVB Snapchat når ut med kortfattede budskap som deles av mange. 

Bygge kommunikasjonskompetanse

Kommunikasjon er i konstant endring. Det er ikke lenge siden SoMe var et ukjent begrep.  NFVB må rigge kommunikasjonsarbeidet med å forsterke det vi er gode på, men alltid se etter nye og bedre løsninger.  Hvordan kan vi for eksempel ta i bruk kunstig intelligens for å bedre og effektivisere vår kommunikasjon?


Leserundersøkelsen

I sommer sendte NFVB ut en undersøkelse om bruk av våre kommunikasjonskanaler. Den gikk i hovedsak ut på bruk av magasinene, men også om bruk av NFVBs digitale flater. Kort oppsummert: Magasinene er fortsatt populært lesestoff, og digitale kanaler er i fortsatt vekst.  Viktig medlemsinformasjon mottas helst per e-post.


 Leserundersøkelsen 2024 

Magasiner (FRISØR og Hud & velvære)

→ Magasinene leses av de aller fleste mottakere. Kun 4 % oppgir at de ikke leser magasinet.

→ De fleste ledere deler magasinet med de ansatte.

→ Papir er det formatet som magasinene leses på, samt noen i kombinasjon med digitalt. Ingen leser magasinet kun digitalt.

→ Majoriteten av mottakerne bruker opptil 20 minutter på å lese magasinet. 4 av 10 leser det meste av innholdet.

→ Fagartikler, artikler om bedriftsledelse og NFVB-informasjon er mest interessant for leserne av både FRISØR og HUD.

→ Etter pandemien legges magasinene i liten grad ut til kunder i salongene.

  

Digitalt

→ Over 70 % er inne på NFVBs hjemmeside ofte eller av og til. 

→ Over 60 % er inne på NFVB Facebook ofte eller av og til.

→ Nesten 60 % er inne på NFVB Instagram ofte eller av og til.

→ Hudpleiere bruker nettsiden og SoMe mindre enn frisører.

→ Over 80 % bruker TikTok sjelden eller aldri i vår hovedmålgruppe (men TikTok er også ungdomskanalen).


  • Artikkelen står på trykk i magasinet FRISØR nr 3/2024. Les det digitalt HER.
  • Du kan også lese andre utgivelser fra NFVB HER.


Følg NFVB på Instagram

Følg NFVB på Facebook

Følg NFVB på TikTok 

Tilbake
ANNET INNHOLD