Høsten er alltid spennende i NFVB, og i år er den ekstra innholdsrik for oss som jobber i forbundet. Vi er i ferd med å lage en ny strategi - denne gangen for perioden 2025 – 2029.
2029 - året før vi kan skrive 2030. Det høres lenge ut til, ikke sant? I realiteten er det imidlertid ganske kort tid til 2030. Før den tid skal NFVB ha gjennomført en rekke aktiviteter og utviklet nye, relevante medlemstjenester, og derigjennom bistått til en lønnsom og verdifull utvikling, så vel for den enkelte medlemsbedrift som for hele bransjen.
Vår visjon står fast; Vi skal skape en bedre hverdag for våre medlemmer. Det vil si vi skal gjøre hverdagen til medlemsbedriftene enklere, bedre og mer lønnsom. Akkurat nå jobber vi med å sette målene vi skal styre mot i de kommende årene. Styret vårt, med president Espen Sævold i spissen, er aktivt involvert. Det samme er representanter fra referansebedrifter som jobber i våre mange utvalg og komiteer.
Det å lage en strategi for NFVB er et felles stykke arbeide som krever bredde, kreativitet, mot og vilje. Personlig synes jeg slike oppgaver er noe av det morsomste jeg kan holde på med (litt nerdete kanskje, men sant …), og jeg gleder meg til å kunne legge frem den nye strategien på vårt kommende Landsmøte, den 4. april 2025!
Men høsten byr jo også på mye annet for oss som bransje og forbund. Denne gangen har vi valgt å sette ekstra fokus på farger og kreativitet i NFVBs magasin FRISØR. Ingen bransjer i NHO-fellesskapet slår vår når det gjelder visuell kreativitet og skjønnhet! Det er en udelt glede å kunne gi bort magasiner til nabo-bransjene våre i Næringslivets Hus. Det blir ikke helt samme «schwung» over Betongbransjen eller Sikkerhetsbransjen, selvfølgelig uten noen form for forkleinelse for disse bransjene for øvrig.
NFVBs magasin Hud & velvære er en rendyrket business to business kommunikasjonskanal for ledere som vil gjøre beauty til business. Vi setter fokus på profesjonell forretningsdrift, med mange artikler om ledelse, personal, salg og markedsføring. NFVB jobber for at bransjen skal utvikles positivt, og at du som bedriftsleder i en NFVB-medlemsbedrift får tilgang til verktøy og kunnskap som gjør din bedrift enda bedre. Blant annet setter NFVB Lederprogram salg og kundekontakt høyt på agendaen. Når Hud & velvære nr 3 setter markedstrender i fokus, så er det din oppgave å omgjøre den kunnskapen til at din bedrift tilbyr de produkter og tjenester som kundene vil ha.
>> Les NFVBs magasiner HER.
Vi har ekstremt flinke fagutøvere i bransjen, både innenfor frisør- og hudpleiefaget. Det skal vi sammen dyrke og være veldig stolte over! I oktober reiser et helmotivert landslag ned til Paris for å delta i VM, live og foto. I fjor kom Karam Abdelhadi fra Idol the Lord of Hair på Holmlia i Oslo hjem med VM-gull! Vi kan selvfølgelig ikke forvente det samme hvert år, men det viser hva dedikasjon, vilje og hundrevis av treningstimer kan resultere i, og at forholdene ligger til rette også her til lands for å kunne vinne verdensmesterskap i faget vårt!
NFVB har tro på pull-effekten av slike konkurranser. Det er et virkemiddel vi satser på for rekruttering til bransjen, og vi ser at det fungerer! Unge talenter blir motivert av å se hva man kan oppnå av heder og synlighet, og de blir også bevisst at det krever egeninnsats langt ut over det hverdagslige for å hevde seg i toppen. DET er et viktig mål i seg selv; «Vil du, så kan du!»
Så midt i strategiutvikling og mye hjemmekontorjobbing, gjør det meg utrolig glad og stolt å kunne observere norske fagutøvere i verdenstoppen, og samtidig se at søkertallene til utdanningene våre har gått litt opp i år. Et meget tiltrengt trendbrudd som vi skal jobbe beinhardt for å sørge for at fortsetter!
God høst til dere alle!
Saken står som leder i NFVBs magasiner FRISØR 3/24 og HUD & VELVÆRE 3/24.