Isabell Renate Ødegården, Lillehammer Hud & Velvære.
Isabell Renate Ødegården, Lillehammer Hud & Velvære.

Skreddersydde behandlinger

Medlemsbedriften Lillehammer Hud & Velvære har bygget et team av dedikerte terapeuter som tilrettelegger for at hver kunde får skreddersydde behandlinger. – Vi er løsningsorienterte, og bruker vår tverrfaglige kunnskap til å gi kunden trygghet for at hen får den beste behandlingen, sier daglig leder/eier Isabell Renate Ødegården. Nå har bedriften også en lærling i salgsfaget, som er en ekstra ressurs i kundekontakten.

 

Det er mye å trekke frem hos Lillehammer Hud & Velvære som foregangsbedrift i bransjen.  Faglig tilnærming, kompetanse- og bedriftsutvikling, kundekontakt og salg, og nå også som lærebedrift.

- Det er fint å være av en såpass størrelse at vi kan dra nytte av hverandre. Da kan vi bygge et oppdatert fagmiljø, sier Isabell Renate.

Hun forteller at det nå er 15 år siden hun ble «ferdig utdannet», men at hun aldri føler seg utlært.

- Faget har utviklet seg enormt de siste årene, og det gir en spennende mulighet til stadig å tilegne seg ny kunnskap og holde seg oppdatert.


Hun har også rukket å starte egen bedrift med to avdelinger, få tre barn, bli kåret til Årets Gasellebedrift to ganger av Dagens Næringsliv, motta en rekke priser som Dermalogica ekspert og ha årets norgesmester i hudpleie i stallen av medarbeidere – blant annet. Som ny lærebedrift har det også vært mye å sette seg inn i, men Isabell Renate viser stor kapasitet.  Hun viser også til at deltakelsen i NFVB Lederprogram har betydd mye i utviklingen som bedriftsleder. Bedriften har også blitt nominert til Årets Hudpleiebedrift to ganger.

Daglig leder Isabell Renate Ødegården i Lillehammer Hud & Velvære jobber målbevisst for å bygge en solid bedrift. 

Rekordoverskudd

Lillehammer Hud & Velvære har lagt sten på sten, og vært i kontinuerlig utvikling siden starten i 2011. De flyttet til nåværende lokaler i 2017, og kunne melde om rekordoverskudd i 2023.

 - Vi føler ikke på nedgangstider. Dette er noe kundene unner seg, mener Isabell Renate.

 - Vi er kundenes PT for hud.  Det er daglige rutiner som er viktig for å bygge ønsket resultat.  Jeg mener du har sviktet hvis du ikke har snakket om hjemmerutiner.  Dette er ikke et push for å selge produkter, men en viktig kundetjeneste.  Vi lager et program, der kunden kan komme når som helst for oppfølging.


Leverandørsamarbeid

Isabell Renate har valgt Dermalogica som sin hovedserie, og er etter sigende nummer fem på deres salgsliste i Norge. Godt samarbeid med leverandørene er viktig for å bygge optimal produktkompetanse.

 - Skintific er utrolig profesjonell som leverandør, med Ann-Kristin Stokke i spissen. Jeg føler vi er i en familie som bygger opp om hverandre.  Men vi stiller også høye krav til våre leverandører for å sikre at vi alltid kan tilby kundene våre de beste produktene og resultatene.


Voksesmerter

Selv om bedriften har hatt sunn vekst med gode resultater har Isabell Renate følt på «voksesmerter» og opplevd utfordringer som bedriftsleder med mangesidig ansvar.

 - Det å være leder og alene ha ansvaret for en bedrift av denne størrelsen krever mye. Man skal ha personalansvar, drive markedsføring, håndtere økonomi, jobbe med bedriftsutvikling, være vaktmester og terapeut – alt samtidig som man er til stede for kunder og ansatte. Det kan føles overveldende til tider, forklarer hun.


Gjennom NFVB Lederprogram har Isabell Renate fått støttespillere som hjelper til med å finne løsninger. Hun berømmer både opplegget, gjennomføringen, kursledere og andre deltakere.

 - Deltakelsen i programmet har vært en uvurderlig investering, og Alf Inge er en utrolig inspirerende kursleder, sier hun.

 - Det har vært utfordrende å innse at jeg har brukt tid på feil områder, og det var krevende å sette meg tilbake på «skolebenken». Men lederprogrammet har gitt meg ny energi, verdifull lærdom og praktiske verktøy for hverdagen som leder. Hun understreker også viktigheten av å bygge gode nettverk:

 - Ikke sitt på egen tue. Få ny kunnskap og motivasjon gjennom nettverk som støtter og inspirerer!

Lærling i salgsfaget

Isabell Renate mener fagbrev i hudpleie vil bety mye for å sikre kompetent arbeidskraft til bedriftene, og er veldig klar for å ta imot lærlinger. I påvente av myndighetenes godkjenning av fagbrev for hudpleiere har hun tatt imot en lærling i salgsfaget.

 - I fjor høst ble vi kontaktet av en ung jente som ønsket å ta lærlingetiden fra salgsfaget hos oss. 

Jeg kastet meg rundt og innhentet det jeg trengte av info og ble godkjent selvstendig lærebedrift i salgsfaget. Det har vært en veldig fin ressurs for oss å få en lærling i teamet vårt.

 - Jeg har fått mange henvendelser fra andre salonger med spørsmål om dette, og jeg tenker at dette er absolutt noe andre salonger kunne gjort også.  Det at vi tar inn lærling i andre relevante fag kan jo også være med på å styrke prosessen med å få lærling i hudpleiefaget, om det har vært tvil om at bransjen vår ikke er klar for dette. 

Lærlingen Julie Zervas har fått ulike oppgaver rundt betjening av kunder, og dette har frigjort tid for terapeutene til at de kan bruke mer tid på det de er best på.  

Vinn-vinn situasjon

Lærlingen Julie Zervas har fått ulike oppgaver rundt betjening av kunder, og dette har frigjort tid for terapeutene til at de kan bruke mer tid på det de er best på. Julie tok selv kontakt med Lillehammer Hud & Velvære for å bygge kompetanse innen salgsfaget.

 - Jeg har snart vært her et år, og har fått bruk for alt jeg har lært på skolen. Det hjelper å jobbe med produkter man har interesse for, smiler hun. Julie hadde tenkt å ta hudpleieutdannelse, men måtte da reise til Hamar. Det var hun ikke helt klar for. Da ble det salgsfaget på Lillehammer, og lærlingtid i en hudpleiebedrift.

- Det var litt utfordrende i starten. Jeg visste ikke så mye hva jeg dette innebar.  Men her møter jeg mange forskjellige mennesker, og føler jeg har hatt en fin utvikling. Jeg jobber praktisk, og blitt mye tryggere på meg selv i møte med kunder. Jeg føler også jeg avlaster terapeutene på en god måte, sier Julie.

Isabell Renate legger til at det er også gir god kompetanse å ha en lærling. Man lærer av å lære bort, som hun sier.


Aktiv kundekommunikasjon

En ting er å være god på kundebehandling, men man må også få disse kundene til å komme inn døren. Salongen har riktignok adresse i Storgata, men har inngang på baksiden og er ikke så synlig i selve gatebildet. De er en bevisst bruker av flere kommunikasjonskanaler, med en informativ nettside, egen nettbutikk, synlighet i sosiale medier og fast nyhetsbrev.

 - Vi er aktive på sosiale medier, men har valgt å overlate ansvaret til et eksternt firma for en periode mens jeg fokuserer på lederprogrammet. Dette har gitt meg muligheten til å få tatt et steg tilbake og få nye impulser.

 - Vi sender nyhetsbrev hver 14. dag og deler informasjon og kunnskap med kundene våre. Det bygger lojalitet og er utgangspunkt for god kundedialog.

Resultatene taler for seg selv.  Lillehammer Hud & Velvære lykkes godt med både få nye kunder og beholde de gamle.


Vilde Haugen Grytting fra Lillehammer Hud & Velvære ble kåret til årets norgesmester i hudpleie. 

Norgesmesteren

Vilde Haugen Grytting fra Lillehammer Hud & Velvære ble kåret til årets norgesmester i hudpleie. Hun ble presentert i forrige utgave av magasinet, der hun uttalte blant annet følgende:

 – For meg er NM en flott mulighet der jeg kan teste ut mine ferdigheter, lære av andre, og få verdifull eksponering i bransjen. 

 – Årets seier betyr mye for meg. Den representerer anerkjennelse for mitt arbeid og min dedikasjon til faget.

Både Isabell Renate og Julie kan bekrefte at dette har blitt lagt merke til hos kundene, og gitt økt etterspørsel.

 - Vilde er en ydmyk, rolig og svært dyktig person. Hun har brukt NM-deltakelsen til å finspisse teknikker og fått en faglig utvikling og kompetanse hun gjerne deler med andre i salongen.

Det ble konkurrert i to disipliner. Den første var tradisjonell hudpleie (60 minutter) bestående av rens, eksfoliering, ansiktsmassasje, maskepåføring og avsluttende ansiktsmassasje og krempåføring. Disiplin to var farging og form av bryn (30 minutter). 

Kabinettet til Vilde Haugen Grytting med bevis for norgesmestertittelen på hyllen
Tilbake
ANNET INNHOLD