Lederutvikler Alf Inge Cleve-Stiansen.
Lederutvikler Alf Inge Cleve-Stiansen.

Selg fagkunnskap!

Mange kunder forlater salongen/klinikken uten ett faglig råd om produkter som kan gjøre en stor forskjell for hår og hodebunn. Det betyr at man både har tapt inntekter og ikke gitt kunden en maksimal salongopplevelse.  – Du må tørre å bruke fagkunnskapen din til å selge produkter som gjør kunden enda mer fornøyd, sier lederutvikler Alf Inge Cleve-Stiansen.

Det er alltid tid for kampanjer. Det setter fokus og gir enkel mulighet til en faglig samtale med kunden. Mange frisører/terapeuter tenker at produktprat ødelegger for hyggepraten. Man glemmer da at kunden har valgt å oppsøke en profesjonell fagperson, og forventer råd og tips om alt som har med hår/hud, skjønnhet og velvære å gjøre.


Vinn-vinn-vinn 

Lederutvikler Alf Inge Cleve-Stiansen har hatt mange salongledere som deltakere på NFVB Lederprogram, og ser at selv erfarne ledere glemmer å sette fokus på den selgende delen av kundebehandlingen.  Tallenes tale viser at etter lederprogrammet har salongene fått mer omsetning, mer fornøyde kunder - og medarbeidere som føler økt faglig stolthet og får mer provisjon. Det er vinn-vinn-vinn for kunde, salong og behandler.


 7 tips til suksess med salg 

→ Skap bedre kundeopplevelser

Kundereisen er også et servicekonsept, der kundekonsultasjonen skal lede til en maksimal opplevelse som varer.  Det betyr at gjennom samtalen avdekkes kundens ønsker og behov, der frisøren er rådgiver for optimalt resultat. Det betyr selvsagt salg av produkter som er en del av løsningen for ønsket resultat.  Mange frisører er redd for å tenke salg og at man prakker på produkter som kunden ikke ønsker, men tenk heller at produktene gir en bedre kundeopplevelse. 

 

→ Vær kundens trygge rådgiver

Det gir god yrkesstolthet å være en fagekspert. Dette vokser frem gjennom modning og helhetsforståelse. Vær en kunnskapsrik og pålitelig rådgiver Kompetansen din må være både teori og praksis.  Tren på presentasjon av løsninger, og hvordan produktsalget blir en naturlig del av helheten.

 

→ Bruk kampanjer jevnlig

Kampanjer er en enkel måte å vise at «her skjer det noe». Det skaper fokus på en behandling/et produkt og gir en egen dynamikk i kundesamtalen. Du må bruke tid på å sette deg inn i produktenes egenskaper og fordeler, slik at du med overbevisning kan fortelle hvorfor akkurat dette produktet er bedre enn andre alternativer.  

 

→ Tenk toppidrett

Toppidrettsutøvere har uttalte ambisjoner. De setter klare og tydelige mål og lager et program for hvordan målene skal nås.  Alle skjønner at man må trene for å bli god, og trene enda mer for å bli best.  Ingen blir heller best alene.  De beste har et team rundt seg, som deler kunnskap og legger til rette for forbedring og utvikling.

Salongen må sette både felles og individuelle mål.  Alle har ulike ferdigheter, og et godt team er bevisst hverandres kompetanse. 

 

→ Evaluer daglig

For å følge idrettssporet: Kontinuerlig sekundering og avsjekk mot «skjema» er helt naturlig.  Det gjør at du holdes konstant fokus i forhold til målet.  I salongsammenheng kan det for eksempel være å lage en tavle på bakrommet der medarbeiderne selv fyller inn sine omsetningstall.

Husk at en leder er en sparringspartner for medarbeiderens egen utvikling, men medarbeideren selv må «eie» mål og fremdrift.

 

→ Varier fokus

Det er naturlig hvis man går lei hvis alt er likt over tid. Det gjelder både medarbeidere og kunder.  Variasjon skaper ny oppmerksomhet  og nytt engasjement.

For medarbeiderne kan det bety at de velger seg nye områder de kan øke omsetningen på, for eksempel salg, rebooking, kur eller farge.

For kunden kan det være månedens/ukens/dagens anbefaling, med en «sjokkselger» på disken.  Kunden må her få et enkelt valg å ta stilling til.

 

→ Tydelig prising

Butikker må ha tydelig prising på alle varer. Lær av dagligvarehandelen, og hvordan du selv er som kunde der. Beskriv kort produktets egenskaper, to-tre stikkord om hva man oppnår med det. Det skal være kort vei til kjøpsbeslutning.

Husk at kampanjer ikke er ensbetydende med tilbud og rabatter.  Det er anbefalinger om produkter som for eksempel passer til årstiden. 

 

Husk å feire!

Det er viktig for videre motivasjon at all måloppnåelse og/eller personlig utvikling feires!  Mestringsfølelsen gir mot til å ta neste steg, legge lista litt høyere.  Selv små steg i rett retning er god utvikling.

 

 

Tilbake
ANNET INNHOLD