Det er for tiden mange frisørbedrifter som har mottatt krav om tariffavtale. Mange vegrer seg for å akseptere en tariffavtale fordi AFP-kostnadene knyttet til avtalen er høye og bedriften og de ansatte får lite igjen for denne kostnaden. Relativt få frisører står i yrket til de er 62 år. NHO Service og Handel er en pådriver for å revidere AFP-ordningen, men inntil videre må vi leve med den som den er.
Hva skal en frisørbedrift gjøre når det kommer krav om tariffavtale?
Krav om avtaleopprettelse går fra Fagforbundet via NHOs medlemssenter som sender den videre til den bedriften den gjelder.
Tariffavtalekravet gjelder bare den bedriften/ avdelingen/ bedriftsnummeret kravet er rettet mot.
Tariffavtale kan opprettes i enkeltsalonger uten at hele kjeden blir berørt.
I oversendelsen blir bedriften bedt om å gi tilbakemelding på om det er riktig tariffavtale som kreves opprettet, og om vilkårene for opprettelse for øvrig er oppfylt. Vanligvis er ikke avtalevalget noen utfordring. Vilkårene ellers finnes i Hovedavtalen mellom LO og NHO og er som følger:
1) Forbundet må organisere 10% av de ansatte som omfattes av tariffavtalen og
2) Minst to arbeidstakere må være organisert.
Det siste er spesielt viktig i mindre bedrifter, der 10 % av de ansatte kan være én ansatt.
Bedriften må gi rask tilbakemelding på om vilkårene er oppfylt. Etter Hovedavtalen skal NHO Service og Handel gjøre avtalen gjeldende innen en måned etter at kravet er fremsatt. Hvis man ikke gir tilbakemelding risikerer man at avtalen blir opprettet på feil grunnlag. Husk at avtalen blir gjort gjeldende fra kravstidspunktet. Det blir derfor ikke billigere om man venter lenge med å svare.
Dårlig økonomi er ikke en saklig grunn til å motsette seg kravet. Hvis kravet er kritisk i forhold til bedriftens økonomi må det gjøres andre innsparingstiltak. I mange tilfeller vil det være nødvendig.
Vi får mange spørsmål om man kan melde seg ut av NHO for å unngå avtale. Vanligvis vil man da motta krav om den samme avtalen uten at NHO er part. All rådgivning og oppfølging knyttet til avtalen, som for våre medlemmer er inkludert i medlemskapet, må da hentes andre steder. Dette kan fort bli veldig dyrt, og man risikerer streik for å få på plass en avtaleopprettelse.
Ofte hører vi at de ansatte ikke ønsker avtale. De har bare meldt seg inn fordi de ønsker gode forsikringsordninger osv. Da må de ansatte selv ta dette opp med forbundet sitt. Vi kan ikke gjøre noe med det.
Vi vet at dere har andre ting å gjøre enn å holde styr på tariffavtaler, men det er viktig at dette blir riktig og praktiseres likt. Det er derfor avgjørende at dere svarer raskt på henvendelser som gjelder tariffkrav.
Ta kontakt med oss på advokat@nhosh.no hvis dere har spørsmål!