Daglig leder Pernille Bræin Klette, Mam’selle Frisør
Daglig leder Pernille Bræin Klette, Mam’selle Frisør

Mam’selle Frisør: Fargeglad femtiåring

Medlemsbedriften Mam’selle Frisør på Lillehammer er en velkjent bedrift i byens bybilde. Den blomsterprydede inngangsportalen med rosa løper viser vei til en annerledes salongopplevelse. – Vi ønsker at både medarbeidere og kunder skal føle det i både sjel og hjerte når de er i salongen, sier daglig leder Pernille Bræin Klette. 

Det var i 1974 at Pernilles mor, Ingrid, startet noe som skulle «forskrekke» Lillehammer. Hun ønsket at salongen skulle fremstå som helt unik, både med interiør, produkter og ikke minst det faglige nivået. Og salongen ble lagt merke til, med fulle lister fra dag 1.

 - Ingrid er et ikon i byen. Hun har alltid vært uredd, fargerik og hardtarbeidende, sier Pernille om sin mor.

 - Jeg ble nærmest født i salongen, og har vel dette i blodet. Salongen flyttet opp hit til Storgata i desember 1980, og i januar 1981 ble jeg født, smiler Pernille.

Tøff konkurranse

Man kan alltid snakke om hva som påvirker mest av arv eller miljø, men først og fremst er det hardt arbeid som betyr noe når man skal drive en bedrift i sterk konkurranse. Går man en liten tur rundt i Lillehammer sentrum forstår man raskt at man må jobbe for å få kundenes oppmerksomhet og lojalitet. Salongene ligger tett, og Mam’selle har ikke eksponerende vinduer på gateplan. Men blomsterportalen, de rosa løperne og god skilting trekker nysgjerrighet, og når man først har kommet opp til oasen i 2. etasje er mye gjort. Her blir man særdeles godt ivaretatt straks man er innenfor synsvidde til en av salongens medarbeidere.


«Skal det være et glass musserende?»

Mam’selle Frisør har faktisk skjenkebevilling, og man kan bestille både øl, vin og «bobler» i tillegg til at salongen selvfølgelig også har kaffe, te og mineralvann på menyen.

- Det var en papirmølle uten like å få skjenkebevilling.  Vi måtte jobbe politisk for å endre alkoholbestemmelsene lokalt. Dette er jo ikke et sted man sitter og drikker seg full, så hvorfor skal ikke vi kunne servere våre gjester noe godt i glasset når de får behandling hos oss?  Det er et servicetilbud uten fortjeneste, men veldig godt mottatt av våre kunder.  Spesielt ved bursdager og andre spesielle dager unner kundene seg litt ekstra, forteller Pernille. I tillegg til alt papirarbeidet er det mange prøver som må bestås, men innsatsen har gitt resultater.

 - Skjenkekontrollen ga også veldig hyggelig feedback da de var her, legger hun til.


Det var en papirmølle uten like å få skjenkebevilling.  Vi måtte jobbe politisk for å endre alkoholbestemmelsene lokalt. Dette er jo ikke et sted man sitter og drikker seg full, så hvorfor skal ikke vi kunne servere våre gjester noe godt i glasset når de får behandling hos oss?  Det er et servicetilbud uten fortjeneste, men veldig godt mottatt av våre kunder. 

Profesjonalitet fremfor alt

Selv om både eiere og ansatte fremstår som fargerike, og salongmiljøet preges av planter og elefantmotiver på veggen, så er det den faglige styrken og profesjonelle kundebehandlingen som er salongens fremste kjennetegn.

 - Vi har et veldig inkluderende arbeidsmiljø. Det skal ikke bare være et arbeidssted, men kollegaene skal føle seg hjemme og trygge her.  Har man en dårlig dag, så henter man seg inn på bakrommet hos «familien».  Energien bruker man ute i salongen for å gi kundene en optimal salongopplevelse.  Vi skal være profesjonelle i alt vi gjør, poengterer Pernille.

Selv om både eiere og ansatte fremstår som fargerike, og salongmiljøet preges av planter og elefantmotiver på veggen, så er det den faglige styrken og profesjonelle kundebehandlingen som er salongens fremste kjennetegn.

Fornyelser, forbedringer og ny kunnskap 

Pernille overtok som daglig leder i 2016, og tok over all drift da mor Ingrid pensjonerte seg i 2021. Selv om hun om hun har gått en god «skole» i familiebedriften, så setter Pernille veldig stor pris på den kunnskapen og ekstra drivkraften hun fikk gjennom NFVB Lederprogram.

 - Jeg er stolt av å kunne videreføre det som har blitt bygget opp siden 1974, og den boosten jeg fikk gjennom lederprogrammet til NFVB har betydd mye for meg. Ikke bare fikk jeg ny kunnskap og lederverktøy jeg bruker daglig, men det å møte bransjekolleger som deler og inspirerer var helt gull. Det var rett på sak, med kjente situasjoner og utfordringer fra salongdriften. Jeg anbefaler lederprogrammet på det varmeste til alle salongledere!


Ledelse er å være god med mennesker

Lederprogrammet har også gitt Pernille en ekstra bevissthet om verdien av å rose medarbeiderne foran kunder. Trygge medarbeidere er også selvstendige medarbeidere som tør å ta ansvar. 

Pernille forteller ellers om en mor som var dedikert frisør som sto på gulvet 24/7, mens far var profesjonell regnskapsfører og sørget for at det var kontroll på finansene. 

- Jeg er nok blandingen av de to, smiler hun og forteller at hun også har lært av noen harde erfaringer.

- Jeg løp på veggen i 2019, og lærte veldig mye av det. Jeg har nå to kontordager i uka, og tjener minst av de som jobber i salongen. Men jeg sørger for at maskineriet driftes godt og forsvarlig. Foruten NFVB Lederprogram har jeg også tatt LØM-studiet, Ledelse, økonomi og markedsføring, ved Fagskolen i Viken. Det er også bransjerettet, etter innspill fra blant annet NFVB.

Lederprogrammet har også gitt Pernille en ekstra bevissthet om verdien av å rose medarbeiderne foran kunder. Trygge medarbeidere er også selvstendige medarbeidere som tør å ta ansvar. 

Fremtiden er nå

Mam’selle er en populær opplæringsbedrift, med kø av elever som vil bli lærling i salongen.

 - Vi har et eget program for utplassering av elever og lærlinger. Vi har et godt samarbeid med FBIE på Lillehammer, samtidig som vi er bevisste på å fortelle de fremtidige frisørene hvor høyt vi setter det å kunne kommunisere godt med kunder og medarbeidere.  Man må ha en grunnleggende drivkraft og pasjon for faget, men ellers er det viktig at man kan vokse i sitt eget tempo.  Ingen kan bli gode i alt, men ønsker noen å fordype seg og bli ekstra god i noe prøver vi dyrke frem dette. 


Jobber for regionen

Pernille vil veldig lett kunne karakteriseres som et overskuddsmenneske. Foruten salongdriften er hun engasjert i Lillehammer Håndverksforening, og vært initiativtaker for å lage et eget lokalt nettverk av NFVB medlemmer.  Hun er også NFVB regionansvarlig for Innlandet, med fokus på kompetanse og utdanning.

 - Jeg er ikke redd for å ta noen telefoner eller oppsøke folk direkte. Alle har gjerne en mening eller en erfaring som bør deles med andre, for å skape endring eller utvikling. Det må være lav terskel for at bransjekolleger møtes og tar «den viktige praten». Ved å ha en aktiv messengergruppe så kan man fort få respons eller avtale et fysisk møte eller på Teams.

 - Nettverket av NFVB regionansvarlige er også en veldig fin arena for kompetansedeling. Her i Innlandet er det også fint å være tre som deler på oppgavene innen et stor fylke. Øystein Kleppe på Gjøvik, Trine Nygård på Hamar og jeg jobber sammen med NHO regionkontoret om blant annet kontakt mellom skole og næringsliv. Styremedlem Carina Dahl Aspeli på Hamar er også en veldig god nettverkskontakt i det lagspillet det er å jobbe for medlemmene og bransjen, smiler Pernille.


Farger i fokus

Pernille Bræin Klette er en fargeklatt, lett gjenkjennelig med sitt knall rosa hår. Mor og salonggründer Ingrid Bræin Klette er kjent for sitt sterkt oransje hår. Sammen er de sterke reklameplakater for hva hår kan skape av stoppeffekt. Selv om de færreste tar den så langt ut fargemessig, så gir det lett overgang til å prate om ønsker og muligheter. 

 - Vi kan «nerde» på fargedesign, og vi er glade i å jobbe med farger. Det gir vi også uttrykk for i sosiale medier. Enten man velger «crazy colour» eller noe mer klassisk, så vet kundene at hos oss så får de inspirasjon og kan være trygge på resultatet. 

 - Vi spiller også på at hver av oss i salongen har sin egen farge, og har blant annet en bildevegg der kundene kan se hvordan vi kan utfolde oss og leke med hår og stil, smiler Pernille.




Tilbake
ANNET INNHOLD