- Raus, engasjerende, en kunnskapsformidler og mentor av de sjeldne. En ambassadør for bransjen gjennom 40 år. Slik beskrives Pivot Point og Hårologi-sjef Petter Buberg. Han ble overrakt Hedersprisen 2024 til stående applaus på Prisfesten under årets Beauty is Business.
Lovordene sitter løst når personer som har stiftet bekjentskap med Petter Buberg skal gi en personkarateristikk. Gjennomgående beskrives han som en raus person som uselvisk deler av sin kunnskap og erfaring. For de fleste er Petter Buberg synonymt med opplæringssystemet Pivot Point, som han har jobbet med siden han startet sin karriere ved å utdanne seg som frisør ved Pivot Point skolen i Chicago i 1984.
- Petter har drevet egen salong, vært opplæringsansvarlig for lærlinger, kursholder og produktutvikler, men Pivot Point har fulgt ham gjennom hele karrieren. Han har også gitt viktige bidrag til å utvikle verdens mest utbredt opplæringssystem, forteller Brand Manager i Pivot Point, Nancy M. Nordheim.
- Som distributør for Pivot Point har Petter implementert og videreutviklet vårt opplæringssystem i Norge og internasjonalt. Han har virkelig satt spor etter seg. Petter setter frisørfaget på kartet hver dag ved å være en synlig, men også en usynlig motivator som har løftet andre foran seg hele veien. Takket være ham står utrolig mange frisører og jobber med mer faglig trygghet, det inkluderer meg selv.
Nancy har kjent Petter siden sin læretiden, og ble fasinert av all fagkunnskapen han tilførte henne.
- Mitt første møte med Petter var under min læretid hos Gunvor Rotvold på Carina Frisør i Tromsø tilbake i 1988. Da tok jeg den første utdanningen for å bli Hårolog med fordypning i hår og hodebunn. Siden ble det mange kurs med Petter opp gjennom årene. Det inspirerte meg til å starte å jobbe for Petter i 2013 med hovedansvar for videreutvikling og implementering av Pivot Point i Norden. Det har jeg ikke angret på. Petter er en fantastisk sjef som har en unik evne til å bygge broer, skape nettverk. Han møter hvert menneske med respekt, tillit og forståelse. Jeg føler meg ekstremt heldig som har hatt mulighet til å ta del i all den kunnskapen og erfaringen som Petter har, avrunder Nancy M. Nordheim.
- Det norske frisørlærerforbund er en interesseorganisasjon for lærere som arbeider med frisøropplæring i det offentlige og private opplæringssystemet. Her har Petter Buberg hatt en viktig rolle gjennom hele min karriere, sier Aslaug Birkeland, leder i Det norske frisørlærerforbund (Dnf).
- Petter Buberg har vært en bauta og støtte for Dnf innen frisørfaget. Han stiller alltid opp, og har alltid en løsning eller et godt svar hvis vi lurer på noe. Han har delt sine kunnskaper og utviklingen i faget rundt om på skoler med både lærere og elever. Han har en formidlingsevne som mange misunner ham, legger hun til.
- Det finnes bare en Petter, og vi i Dnf var selvfølgelig med på å foreslå ham til Hedersprisen 2024. Det er ikke uten grunn at Petter også har blitt utropt til æresmedlem i Dnf. Vi vil med dette takke for et godt samarbeid, og si at Petter fortjener all heder og ære som finnes for sitt engasjement for frisørfaget, avrunder Aslaug Birkeland.
Heier på konkurransefrisører
Petter Buberg har gjennom Pivot Point bidratt med sponsorat til landslaget/VM-deltakerne, World- og EuroSkills. I forbindelse med NM sponser de Pivot Point Cup for elever. Han har således indirekte vært med på å fremme faglig utvikling og pallplasseringer for unge frisørtalenter. Pivot Point/Hårologi har også alltid vært representert med en egen stand på Hår & Skjønnhet / Beauty is business, og inntatt en viktig og synlig rolle for bransjeutvikling.
Bærekraftsentusiast
Begrepet bærekraft har blitt løftet opp i samfunnsdebatten. Petter Buberg var tidlig ute med å gi dette et praktisk innhold. Gjennom å jobbe med Hårologi of Sweden, som han etter hvert overtok sammen med Peter Sporron, har Petter fulgt visjonen om å skape pleie- og stylingsprodukter av høy kvalitet, med et helse- og miljøvennlig fokus. Petter har jobbet for en mer bærekraftig og mer miljøvennlig produktutvikling gjennom flere tiår. De som kjenner ham mener at dette ikke dreier seg om markedsføring og store ord, men springer ut av et oppriktig ønske om at frisørene og kundene skal ha en bedre hverdag.