Det ble hele seks priser til Adam og Eva i fotokonkurransen Årets Frisør 2024. Det var selvsagt kreativ leder Eirik Thorsen særdeles fornøyd med. Selv vant han i kategorien Kommersiell kolleksjon. – Det er inspirerende for meg som leder å se at vi har så mange dyktige, kreative ildsjeler, smiler han i etterkant av arrangementet.
- For egen del har jeg levert inn bidrag til fotokonkurransen Årets Frisør siden 2001, og jeg har fått mange nominasjoner og vunnet 5 ganger – i tillegg til 3 ganger i kategorien Kreativt team. Men det må sies at det også er flere bidrag som ikke har kommet gjennom nåløyet til nominasjon. Noen har sett seg ut spesielle priskategorier, men jeg synes det er spennende å levere ulike bidrag til alle de forskjellige kategorier for å utfordre meg selv. Nå gjenstår bare priskategorien Årets Kolorist, så har jeg vunnet i alle kategorier jeg har levert bidrag i, smiler Eirik Thorsen.
- Spennvidden i det jeg har gjort, gjør kanskje at jeg ikke oppleves å ha en distinkt signatur, ut over det at jeg ønsker å lage kolleksjoner med det som jeg mener er bra hår. En gjenganger i bildene mine er ofte at jeg jobber med hår i bevegelse, da jeg vil at uttrykkene skal ha en dynamikk.
Noen kan kanskje rynke litt på nesen når ordet kommersiell dukker opp i en priskategori. Er det ikke kunst man driver med? En slik oppfatning deler ikke Eirik.
- Det var gøy å levere bidrag til den nye priskategorien, Årets Frisør Kommersiell kolleksjon. For meg var det en ny utfordring, selv om prisen på sett og vis tar opp i seg elementer fra den tidligere «hovedprisen» Årets Frisør. Det er kundene vi lever av, så denne kategorien appellerte til meg, og jeg er svært fornøyd med at mitt bidrag falt i smak hos juryen. Jeg er beæret over å ha vunnet prisen, legger han til.
Men fokuset er ikke nødvendigvis å vinne priser. Eirik bedyrer at han driver med fotoshoots og utvikler kolleksjoner fordi det er lystbetont. Rett og slett gøy!
- Jeg gjør først og fremst fotoshoots og utvikler kolleksjoner fordi jeg elsker hår. Det var grunnen til at jeg valgte å satse på frisøryrket, og det driver meg videre. Jeg synes rett og slett at det er gøy å utfordre meg selv til å skape nye uttrykk, sier han, og legger til at det var en spennende utfordring å lage en kolleksjon som skulle være kommersiell, og samtidig interessant.
- Jeg ville skape et kundevennlig uttrykk, som samtidig var edgy. Og som alltid når en jobber med foto, er alle elementer viktige, ikke bare håret. Frisyrene er feminine med myke, avrundede former, mens uttrykket i klær og makeup er hardere, med en miks av sporty og street style. Piercingene tilfører den siste edgen. Jeg jobber mye med detaljene, det er viktig for helheten.
- Modellene er et av de viktigste elementene, og jeg har jobbet med alle tidligere, så jeg kjenner dem godt. Ingen av de ble valgt tilfeldig, men for at de passet til uttrykkene jeg ville skape. Jeg må også gi kred til teamet mitt; stylist Mathias Blåsmo, makeupartist Marte Larsen og assistenter Jonas Bakke og Anna Vikersveen. Fotograf Kristoffer Myhre har jeg jobbet med i mange år, og vi har et godt samarbeid, der han forstår mine visjoner og er med på å perfeksjonere uttrykket. Med årets kommersielle kolleksjon valgte vi et litt uvanlig bildeutsnitt, og beskar de veldig tett på modell og hår. Dette er med å på å fremheve den edgy følelsen.
Man skulle kanskje tro at Eirik først og fremst har fokus på det kreative i prosessene, men han bedyrer at han jobber strukturert og systemorientert. Det ligger mye arbeid bak resultatene.
- Man tror kanskje at ideer og kreativitet er noe som popper opp helt av seg selv. For meg er det ikke slik. Jeg samler informasjon fra ulike kilder, sosiale medier, folk på gaten og bransjefolk som gjør ting som inspirerer meg. Jeg er ganske strukturert og lagrer ting jeg liker i definerte mapper på Pinterest eller Instagram. Kort sagt; jeg «stjeler fra alt og alle», smiler Eirik selvironisk.
- Ideene utvikles gradvis. Jeg lager moodboards og jobber med konseptene over tid. Det å ha en plan bidrar til at jeg i neste trinn kan senke skuldrene og vie meg til det kreative. Hvis jeg jobber etter innfallsmetoden, blir jeg bare stresset og da er det ikke like gøy. Man må finne en ro og balanse, når man jobber så mye som jeg gjør – og så må en ha kapasitet til å gjennomføre.
- Jeg kan røpe at planen også var å lage en herrekolleksjon, men det ble avlyst da en i teamet ble syk, og jeg jeg hadde så mye annet på timeplanen at det ikke ble til at jeg organiserte en ny opptaksdag.
Eirik har vært kreativ leder i Adam og Eva siden 2009. I dag leder han Akademi-teamet, som i skrivende stund har 11 medlemmer, og han plukker også ut og følger opp de som er med i Adam og Eva sitt Talent Team. Det krever at han setter seg selv litt til side, og jobber med å formidle sine erfaringer og sin kunnskap til nye talenter.
- Ja, det er en stor jobb å bidra med kompetanse og veiledning til så mange mennesker. Men jeg synes det er inspirerende å bidra til at nye talenter skal vokse frem. I Adam og Eva er vi så mange dyktige og kreative personligheter, at begrepet mangfold får en ny dimensjon. Vi har det kjempegøy!
- Jeg driver også to Adam og Eva salonger i Oslo og er i ferd med å starte den tredje. Jeg er også eier av Adam og Eva Stavanger, så det krever at jeg jobber disiplinert. Jeg har lenge kun jobbet med kunder to dager i uken og nå jobber jeg heller for å minske kundekretsen enn å øke den. Heldigvis har jeg mange flinke frisører som jeg kan anbefale til de jeg ikke kan ta selv.
- Struktur i hverdagen er viktig for at ting ikke skal bli stress, og det blir en del Teams-møter for å si det sånn. Hver eneste ting legges umiddelbart inn i kalenderen. Da slipper jeg å bekymre meg for å glemme noe og at tiden ikke skal strekke til, sier Eirik.
Gjennom Adam og Eva Akademiet er Eirik en oppskattet foredragsholder og kursleder. Han har i mange år holdt inspirasjonskurs både internt og eksternt, ofte i samarbeid med merkene fra L’Oréal-huset. De siste årene har Adam og Eva hatt stort fokus på å videreutvikle egne frisører med både fysiske og digitale kurs, og alt dette er noe de med stor glede vil dele med resten av bransjen.
- Vi har naturlig nok et internt fokus, men vi tilbyr selvfølgelig også kurs til andre. Vi er opptatt av å dele kunnskap, så folk kan bare ta kontakt med oss. Det er viktig at vi alle jobber for å løfte bransjen, og da må vi løfte i flokk, avrunder Eirik.