- Det er fantastisk hyggelig å åpne vår 11. salong i Glasmagasinet. Her er vi i godt selskap med andre aktører i skjønnhet og velværebransjen, smiler daglig leder Simon Åberg i medlemsbedriften Olio Beauty.
- Ja, det har gått fort. Olio Beauty feirer fem års jubileum i disse dager, og vi skal fokusere på å drifte og utvikle eksisterende virksomhet, fremfor ytterligere etableringer. Men Olio Beauty vil helt klart vokse. Vi er nå etablert i Stor-Oslo og Bergen, men det vil være andre byer som er attraktive for etableringer, sier Simon Åberg, mens han geleider oss inn i lokalene på åpningsdagen i Glasmagasinet i Oslo.
Simon Åberg ble headhuntet av tidligere daglig leder for å gå inn som driftssjef i Olio Beauty. Fra 1. april i år overtok han stillingen som daglig leder.
- For min del har det vært en spennende reise. Jeg har jobbet i servicebransjen i 10 år, fem av dem som driftssjef i kaffekjeden Espresso House. Det å tre inn i skjønnhet og velværebransjen var naturlig nok en stor overgang. Men etter å ha jobbet i Olio Beauty i ett år, slår det meg allikevel at det er en del fellesnevnere mellom å drifte en kaffe- og serveringskjede og en skjønnhet og velværekjede. Det dreier seg blant annet om å ha fokus på tjenesteutførelsen, yte service for kunder, skape en god atmosfære og trivsel for dem som jobber der.
- Min erfaring er at medarbeidere som trives, yter bedre. Så i min funksjon er jeg veldig opptatt av HMS og å utvikle et godt arbeidsmiljø. Det har vi fått til i Olio. Vi har nå 50 dedikerte medarbeidere, som gjør sitt ytterste for å gi gode kundeopplevelser, sier Simon Åberg.
Olio Beauty kjennetegnes gjennomgående av mindre salonger plassert på sentrale punkter i kjøpesentre. Men Simon Åberg understreker at man satser på å tilby kundene en bredde i behandlingstilbudet.
- Størrelsesmessig er vi ikke fysisk på linje med de store salongene, men vi ønsker å tilby våre kunder det de ønsker seg av skjønnhets- og velværebehandlinger. Vi tilbyr blant annet manikyr og pedikyr, vippeløft og brow lamination, hårfjerning med voks, kjemiske peelinger og microneedling.
- Bransjen går i retning av mer avanserte behandlinger, og vi følger med på denne utviklingen. I to av våre salonger har vi ansatt medisinske sykepleiere som utfører injeksjons- og laserbehandlinger. Så vi jobber kontinuerlig med å utvikle tjenestetilbudet.
- For øvrig ønsker vi gjerne at våre medarbeidere skal kunne utføre flere typer behandlinger, så terapeuten kan følge kunden gjennom et individuelt tilpasset behandlingsløp.
Simon Åberg er opptatt av å gi medarbeidere utviklingsmuligheter. Kjededrift og det å bygge et større fellesskap er viktig, mener han.
- Hudpleiebransjen er preget av mange små enheter. I Olio Beauty har vi en fordel med at vi har muligheter til å utvikle ulike karriereveier for våre medarbeidere. Alle våre avdelingsledere er hudterapeuter i bunn, og har fartstid som utøvende fagpersoner. Så vi kan gi muligheter for medarbeidere til å utvikle seg som ledere eller fagpersoner.
- Samtidig byr vi på et faglig fellesskap, der de som jobber i de ulike avdelingene kan konferere med andre hvis det er noe de lurer på. Det gir en trygghet. Det sosiale felleskapet er også viktig. Så vi håper å være en attraktiv arbeidsgiver i kraft av vår størrelse.