Daglig leder Simon Åberg i Olio Beauty.
Daglig leder Simon Åberg i Olio Beauty.

Salongåpninger på løpende bånd

- Det er fantastisk hyggelig å åpne vår 11. salong i Glasmagasinet. Her er vi i godt selskap med andre aktører i skjønnhet og velværebransjen, smiler daglig leder Simon Åberg i medlemsbedriften Olio Beauty.

 - Ja, det har gått fort. Olio Beauty feirer fem års jubileum i disse dager, og vi skal fokusere på å drifte og utvikle eksisterende virksomhet, fremfor ytterligere etableringer.  Men Olio Beauty vil helt klart vokse. Vi er nå etablert i Stor-Oslo og Bergen, men det vil være andre byer som er attraktive for etableringer, sier Simon Åberg, mens han geleider oss inn i lokalene på åpningsdagen i Glasmagasinet i Oslo.

Fokus på tjenesteutførelse og trivsel

Simon Åberg ble headhuntet av tidligere daglig leder for å gå inn som driftssjef i Olio Beauty. Fra 1. april i år overtok han stillingen som daglig leder.

 - For min del har det vært en spennende reise. Jeg har jobbet i servicebransjen i 10 år, fem av dem som driftssjef i kaffekjeden Espresso House. Det å tre inn i skjønnhet og velværebransjen var naturlig nok en stor overgang. Men etter å ha jobbet i Olio Beauty i ett år, slår det meg allikevel at det er en del fellesnevnere mellom å drifte en kaffe- og serveringskjede og en skjønnhet og velværekjede. Det dreier seg blant annet om å ha fokus på tjenesteutførelsen, yte service for kunder, skape en god atmosfære og trivsel for dem som jobber der.

 - Min erfaring er at medarbeidere som trives, yter bedre. Så i min funksjon er jeg veldig opptatt av HMS og å utvikle et godt arbeidsmiljø. Det har vi fått til i Olio. Vi har nå 50 dedikerte medarbeidere, som gjør sitt ytterste for å gi gode kundeopplevelser, sier Simon Åberg.

- For min del har det vært en spennende reise. Jeg har jobbet i servicebransjen i 10 år, fem av dem som driftssjef i kaffekjeden Espresso House. Det å tre inn i skjønnhet og velværebransjen var naturlig nok en stor overgang. Men etter å ha jobbet i Olio Beauty i ett år, slår det meg allikevel at det er en del fellesnevnere mellom å drifte en kaffe- og serveringskjede og en skjønnhet og velværekjede. Det dreier seg blant annet om å ha fokus på tjenesteutførelsen, yte service for kunder, skape en god atmosfære og trivsel for dem som jobber der.

Hva kundene ønsker

Olio Beauty kjennetegnes gjennomgående av mindre salonger plassert på sentrale punkter i kjøpesentre. Men Simon Åberg understreker at man satser på å tilby kundene en bredde i behandlingstilbudet.

 - Størrelsesmessig er vi ikke fysisk på linje med de store salongene, men vi ønsker å tilby våre kunder det de ønsker seg av skjønnhets- og velværebehandlinger. Vi tilbyr blant annet manikyr og pedikyr, vippeløft og brow lamination, hårfjerning med voks, kjemiske peelinger og microneedling.

 - Bransjen går i retning av mer avanserte behandlinger, og vi følger med på denne utviklingen. I to av våre salonger har vi ansatt medisinske sykepleiere som utfører injeksjons- og laserbehandlinger. Så vi jobber kontinuerlig med å utvikle tjenestetilbudet.

 - For øvrig ønsker vi gjerne at våre medarbeidere skal kunne utføre flere typer behandlinger, så terapeuten kan følge kunden gjennom et individuelt tilpasset behandlingsløp.

- Størrelsesmessig er vi ikke fysisk på linje med de store salongene, men vi ønsker å tilby våre kunder det de ønsker seg av skjønnhets- og velværebehandlinger. Vi tilbyr blant annet manikyr og pedikyr, vippeløft og brow lamination, hårfjerning med voks, kjemiske peelinger og microneedling.

Kjededrift byr på utviklings­muligheter

Simon Åberg er opptatt av å gi medarbeidere utviklingsmuligheter. Kjededrift og det å bygge et større fellesskap er viktig, mener han.

 - Hudpleiebransjen er preget av mange små enheter. I Olio Beauty har vi en fordel med at vi har muligheter til å utvikle ulike karriereveier for våre medarbeidere. Alle våre avdelingsledere er hudterapeuter i bunn, og har fartstid som utøvende fagpersoner. Så vi kan gi muligheter for medarbeidere til å utvikle seg som ledere eller fagpersoner. 

 - Samtidig byr vi på et faglig fellesskap, der de som jobber i de ulike avdelingene kan konferere med andre hvis det er noe de lurer på. Det gir en trygghet. Det sosiale felleskapet er også viktig. Så vi håper å være en attraktiv arbeidsgiver i kraft av vår størrelse.

I godt selskap. Olio Beauty har nettopp åpnet en avdeling i Glas­magasinet. Her er man «omringet» av butikker som i sum utgjør et velværeunivers. Nærmeste nabo er en av Adam og Evas flaggskip­salonger. – Dette er et ypperlig sted å være for oss. Her finnes det et cluster av butikker og salonger som gjør dette til en attraktiv møteplass for skjønnhet og velværeinteresserte. Jeg håper miljøet kan gi oss en boost, smiler Simon Åberg.

Artikkelen står på trykk i magasinet Hud & velvære nr. 2 2024.

Tilbake
ANNET INNHOLD