- Jeg er glad for at pandemien var et tilbakelagt stadium da jeg tok over sjefsjobben. Det var tøffe tak, og preget også bunnlinjen. Men nå er vi på rett spor, smiler Gunn Inger Hansen.
- Jeg er glad for at pandemien var et tilbakelagt stadium da jeg tok over sjefsjobben. Det var tøffe tak, og preget også bunnlinjen. Men nå er vi på rett spor, smiler Gunn Inger Hansen.

Optimalisering og nordensatsning

 - Vi har vært igjennom en eventyrlig vekstfase. Med 97 salonger i Norge har vi trolig nådd taket for Cutters-konseptet. Fremover skal vi jobbe med å utvikle og forbedre vår teknologi-plattform og skape enda bedre kundeopplevelser og være en attraktiv arbeidsgiver.  Min hovedoppgave blir å optimalisere driften, sier adm. direktør Gunn Inger Hansen i Cutters AS.

Cutters har vært en «snakkis» i bransjen helt siden oppstarten for nærmere 10 år siden. Mange irriterte seg over at Cutters ikke tilbød hårvask eller fargebehandlinger, men heller satser på 15 minutters klipp for både damer og herrer, til samme pris. Det ble noen runder med vasketema, men Cutters slapp å montere vasker i salongene.

Gründer Kristian Solheim visste å spisse sine budskap, og var ikke redd for å stå i stormen. Av mer kuriøse utsagn var «Jeg går heller i fengsel enn å tilby kontanter som betalingsmiddel». Men han fikk oppmerksomhet.  Cutters ble oppfattet som utfordreren, og prisbevisste forbrukerne omfavnet hurtig-klipp konseptet. Etter 10 års hardkjør, valgte Solheim å tre ut av sjefsjobben, men har fortsatt eierandeler i Cutters.


Merkevarebygger

For et drøyt halvår siden inntok Gunn Inger Hansen sjefsstolen. Hun har bodd i Danmark i fire år, der hun jobbet som retaildirektør for den internasjonale kleskjeden Zizzi. Før dette har hun hatt ulike lederstillinger i sko- og kleskjeder i de nordiske land. Dette er erfaringer hun tar med seg inn i frisørbransjen. Hvilke tanker gjør hun seg etter å ha «blitt varm i trøya»?

 - Det var på sett og vis en overgang å skifte bransje, men jeg synes det var interessant å prøve noe nytt, etter at jeg av familiære grunner valgte å flytte tilbake til Norge. Da jeg ble kontaktet av Cutters og ble tilbudt jobben som administrerende direktør, nølte jeg ikke.  Jeg har jobbet mye med merkevarebygging og strategiutvikling, så det å bidra til å utvikle Cutters videre, virket spennende.

Cutters Røa Torg i Oslo er det siste tilskuddet av Cutters salonger. Den speiler dagens Cutters profil. 

Nordisk vekst

 - Cutters er en kjent merkevare, og vi er omtrent der vi skal være med antallet salonger i Norge. Øker vi på ut over det nivået vi har nå, risikerer vi «kannibalisme». Det er grenser for hvor mange Cutters-salonger det er plass til i markedet, og vi vil trolig ligge på mellom 90 og 110 salonger. I dag har vi 97 salonger i Norge og rundt 450 medarbeidere. Videre vekst vil skje i våre naboland. Vi har nå 14 salonger i Sverige og 16 salonger i Finland. I Sverige ser vi et stort potensial, og vi vil jobbe aktivt med å etablere så mange salonger at vi også her vil bygge en sterk merkevare, sier Gunn Inger Hansen.

 - Min hovedoppgave fremover blir å drive med strategiutvikling og optimaliseringen av driften. Det kan være tiltak som bidrar til å forbedre kundereisen, og gi våre kunder skreddersydde opplevelser. Med cirka 1,3 millioner kundebesøk i året, har vi mye data og kunnskap om våre kunder. Det skal vi bruke til å utvikle tilbudet og forenkle våre arbeidsprosesser. Vi er på mange måter en tec-bedrift. Så her vil det komme mye spennende fremover. For eksempel følger vi med på hvordan vi kan utnytte kunstig intelligens i driften.


Vil rekruttere flere frisører

Det er mangel på arbeidskraft i bransjen og Cutters har i stor utstrekning benyttet seg av arbeidskraft fra Serbia og Midtøsten. Det har sine utfordringer, ikke minst språkmessig.

 - Ja, det skal ikke stikkes under en stol at språk er viktig i kommunikasjon med kundene, og at enkelte kunder kan reagere hvis språkforståelsen er dårlig. Men vi prøver å bygge bro over dette og sikre kvaliteten og kundeopplevelsene ved å støtte oss til datasystemene.

 - Vi har også kursing i vårt akademi i Oslo. Om vår rekrutteringsavdeling ser at det er et behov for at en kandidat skal bli bedre rustet til å begynne å jobbe i en av våre salonger, vil dette måtte gjennomføres av kandidaten, sier Gunn Inger, og legger til noe som kanskje ikke er så kjent.

 - Vi har også samarbeid med den spanske skolen, og vi rekrutter faktisk spanske frisører. Det er mange unge, eventyrlystne som synes det er eksotisk å kunne komme til Norge for å jobbe i for eksempel Nord-Norge. For utenlandske frisører som ønsker nye opplevelser, er vi attraktive. Men det skal ikke stikkes under en stol, at vi merker at kronesvekkelsen mot euro teller negativt. Det, sammen med at lønningene i for eksempel Polen har gått opp, gjør Norge som nasjon mindre attraktiv for utenlandske arbeidere. Denne problemstillingen er noe vi deler med andre bransjer.

 - Vi jobber også aktivt med å rekruttere flere norske frisører. Vi har gode lønnsbetingelser, og ikke minst har vi en fordel med at vi ikke jobber med vann og kjemikalier. Her er det klipp som gjelder. Vi får jevnlige henvendelser fra frisører som er opptatt av å jobbe uten kjemi. Vi er opptatt av å vise et miljøansvar og ta eierskap til det.


Fortsatt kamp mot kontantbetaling

Cutters har siden oppstarten vært kontantfri, og det har medført en del rabalder. Men Gunn Inger Hansen sier de fortsatt vil kjempe for dette.

 - Vi mener pålegget om å motta kontanter er gammeldags, og at regelverket er uklart på dette området. Vi kunne tenkt oss at dette ble praktisert som i Sverige, der man kan søke om unntak. For vår del ville kravet om å innføre mulighet for kontant betaling innebære ekstrakostnader på cirka 5 millioner per år. Det er urimelig, tatt i betraktning vår driftsmodell. Vi håper dette lar seg løse.

Kamp mot kontanter - faksimile fra E24. Sammen med NFVB-direktør Anne Mari Halsan har Gunn Inger Hansen kjempet mot pålegget om å motta kontanter, som de mener er gammeldags. 

Vi må bli tøffere

En av Gunn Inger Hansens oppgaver er å forhandle leieavtaler med utleiere. Hun er klar på at det er nødvendig å stille krav til utleiere, og ikke ta til takke med første tilbud.

 - Vi er så store at jeg daglig får tilbud om å leie lokaler. Men vi hopper ikke på alt som tilbys. Synlighet og kundestrøm er viktig. Derfor er vi i stor utstrekning på kjøpesentre. Men de store eiendomsbesitterne må ha en forståelse av at vi er en bransje med lav lønnsomhet. Det må speile seg i leienivået. Vi stiller krav om at utleiere må klargjøre og investere i lokalene, og vi ønsker ikke å låse oss til lange oppsigelsestider. Hvis en salong ikke gir lønnsomhet, må man være hard og legge ned så fort som mulig. Som bransje har vi ikke råd til å sitte å håpe på at ting en gang skal bli bedre. Dette er en av mine kjepphester!


Produktsalget til himmels

 - Vi har jobbet mye med å trene frisørene på å selge produkter. Det å tilby produkter er et element i kundereisen, som viser at vi også bryr oss om kundene etter at de har forlatt salongen. Dette arbeidet har gitt resultater. Vi har faktisk økt produktsalget med 75 % så langt i år. Det gir et positivt bidrag på bunnlinjen, sier Gunn Inger Hansen.

Cutters har supplert sitt eget brand med produkter fra den norske leverandøren HUFS. Det passer godt i salgshyllene, men hun. 

 - Vi hadde et ønske om å utvikle produkttilbudet, og HUFS passet godt inn i vårt konsept. Dessuten har vi god kjemi med gutta bak, så vi er fornøyde. 

Er det flere produktutvidelser på gang?

 - Man skal aldri si aldri, men vi kommer ikke til å gifte oss med noen, for å si det sånn, poengterer Gunn Inger Hansen.

Produktsalget til himmels. Cutters har jobbet med å utvikle produktsalgskonseptet og gitt produktene en godt synlig plassering i lokalene. 

 Artikkelen står på trykk i magasinet FRISØR nr 2 2024 

Tilbake
ANNET INNHOLD