Seminarprogrammet under årets Beauty is Business hadde stor bredde, fra kurs i mobilfoto og sosiale medier, til juridisk info og aktuelle emner innen frisør og hudpleie. Her var det mange tips deltakerne kunne ta med seg videre.
Influenser og salongeier Lotte Myrseths tips til strategisk bruk av sosiale medier trakk fullt hus i seminarprogrammet under Beauty is Business. De fremmøtte fikk med seg nyttige tips fra en profilert influenser, som er vokst opp med sosiale medier. – Vis frem deg selv og din personlighet, vis noe nyttig for følgerne dine, post absolutt alt(!) var noen av rådene på veien. Ikke minst ble deltagerne oppfordret til å sikre seg bra lys, bra bilder og videoer. Det eneste som gjelder er på mobiltelefonfronten er Iphone - det er absolutt best, mente hun.
Fotograf Mona Nordøy ga et lynkurs med gulltips for hvordan man kan bli en god mobilfotograf. Seminaret påkalte stor interesse og deltagerne sugde til seg råd og vink fra foredragsholderen.
Alf Inge Cleve-Stiansen fra Leading Edge delte sine erfaringer fra arbeidet med NFVBs lederprogram for en fullsatt sal. I løpet av 45 komprimerte minutter bød han på tankevekkende innspill til hvordan man med små grep kan bedre salongens lønnsomhet. – Kundens følelse av å bli verdsatt, og salongens fagkompetanse er avgjørende for å bygge en lojal kundebase, oppsummerte han.
> Se også: NFVB Lederprogram kull 9
Leif Bache-Mathiesen, direktør medlem og marked i NHO service og Handel hadde en matnyttig gjennomgang av medlemsfordelene i NFVB og NHO. Han pekte blant annet på verdien av fordeler som rabatterte avtaler, pensjonsavtaler, digitale HMS-håndbøker og kortterminaler. - Dette gir store økonomiske besparelser, oppsummerte han.
En av tilhørerne var Pia Kathrine Aarsten fra Touch Frisører på Lillehammer. Salongen ble brukt som eksempel på hvordan få en årlig besparelse på rundt 50.000 kroner ved å utnytte medlemsfordelene. – Jeg er her i dag fordi jeg vil holde meg oppdatert. Det er viktig, smilte Pia.
Advokatene fra NHO Service og Handel gjennomgikk viktige lovendringer som arbeidsgivere bør sette seg inn i. Tematikken inkluderte arbeidsmiljøloven, regler for verneombud og arbeidsavtaler.
> Les også: Webinar: Lovendringer for verneombud og AMU
Fagsjef Ann-Kristin Stokke fra Skintific tok seminardeltagerne med på en faglig reise i pigmentering. Det var et etterspurt seminar, med et veldig aktuelt tema.
I mer enn femti år har franske Thalgo vært en pioner innen hudpleie, med en rekke banebrytende patenter basert på ingredienser fra havet. Daglig leder Ann Kristin Hellerslien i Skinthal/Thalgo Norge fortalte om hva kan alger gjøre for deg, din helse og din hud. Thalgos store produktsortiment inneholder blant annet spirulinashot som en del av et nytt behandlingskonsept.
Nancy Norheim fra Pivot Point tok oss med på reise gjennom verdens største opplæringssystem, Pivot Point, fra starten med gründer Leo Passage i Chicago i 1962 og frem til i dag. Et av hovedpoengene er systemets spesifikke fagterminologi og design basert på arkitektfilosofien i Bauhaus.
Adm. direktør Irene Stana fra Floke Grønn Frisør tok deltagerne gjennom en reise fra FNs bærekraftsmål til hvordan man kan skape lønnsomme, grønne salonger. Irene brenner for en bærekraftig frisørbransje, og har vunnet flere miljøpriser for sitt arbeid. Siste var KAOs pris som Sustainable Salon Leader, der hun vant prisen for Europa.
Beauty is Business arrangeres av NFVB. Neste arrangement kommer våren 2025.