Made in Heaven; Ida Emilie Hansen, Martina Zuvo Kristiansen, Deppie Tricholidou. Mette Ingebrigtsen, Hilde Van Leuffen og Patrick Rugaas Severinsen.
Made in Heaven; Ida Emilie Hansen, Martina Zuvo Kristiansen, Deppie Tricholidou. Mette Ingebrigtsen, Hilde Van Leuffen og Patrick Rugaas Severinsen.

Vinnerbedriften Made in Heaven: Himmelsk frisørvelvære

 - Made in Heaven er en drømmestedet for oss - og for kundene våre. Alle som jobber hos oss, er stylister med spesielle kvaliteter og talenter. Vi elsker frisøryrket, og vi er glade i menneskemøter, sier eierduoen Mette Ingebrigtsen og Hilde Van Leuffen i salongen som ble kåret til Årets Frisørbedrift 2023. 

Det starter gjerne med en drøm og en visjon, en ønsket og helst oppnåelig situasjon. Mette og Hilde beskriver visjonen deres slik: «I vår himmel drømmer vi om å fremheve det vakre i hvert eneste menneske.»

 - Vårt mål er å få hver eneste kunde til å skinne. Vi som jobber her, får ofte gåsehud når vi ser at det er tent et ekstra lys i øynene på hen som sitter i stolen og smiler til speilbildet sitt.  Det gir også en liten lykkerus når stressede kunder sukker lykkelig og senker skuldrene mens de får en god hodebunnsmassasje som alltid en del av hårvasken. 


Ingen tilfeldigheter

Mette og Hilde overlater ingenting til tilfeldighetene. De bruker sin indre energi, lange bransjeerfaring og kompetanse i alt de gjør. Og medarbeiderne er nettopp det: et team som jobber sammen og samstemt for å skape de aller beste kundeopplevelsene.

 - Hos oss er alle detaljene er nøye utvalgt – og det er et faktum. Teamet vårt består av smilende, hyggelige og dyktige frisører, som elsker jobben sin. 

 - Vi er fagnerder alle sammen. Vi er et godt team og spiller på lag ved å vise omtanke og motivere hverandre. Vi som eier salongen bruker av egen erfaring, i tillegg til innleid fagkompetanse, for å legge godt til rette for den enkeltes personlige vekst og prestasjoner.

 

Et skikkelig lagspill

Det er aldri tilfeldig at noen blir ekstraordinært gode, som man kan si at vinnere av prisen Årets Frisørbedrift er. Toppidrettsfolk trener også mye og bevisst, og trenger et godt støtteapparat for å bli aller best. Det samme gjelder i enhver bedrift som har ambisjon om å være ledende i sin bransje. Mette og Hilde legger stor vekt på lagspillet og hver enkelts bidrag.

 - Vi har en indre drivkraft og vilje til å gjøre det som skal til for å bli bedre og bedre, dag for dag. Det faglige nivået på alle stylistene er skyhøyt. I tillegg bruker vi latterlig store deler av fritiden vår på å følge med på «hva som skjer» og holde fingeren på pulsen med hensyn til trender og kule detaljer. 

 - Fordi vi har et godt miljø hvor alle spiller på samme lag, er det naturlig å dele alt det faglige som vi «finner» med hverandre i løpet av arbeidsdagen. I pauser og mens vi deler, bruker vi også tid på å diskutere funnet og videreutvikle det litt til, sånn at det blir «Made in Heaven».


Yrkesstolthet og arbeidsglede

 - For oss på Made in Heaven er yrkesstolthet synonymt med den gode følelsen man får når jobben vi gjør holder en høy frisørfaglig kvalitet og innfrir forventningene, enten det er til kundene, kollegaene, leverandør eller postmannen som er innom i døra.  Vi er stolte av det vi gjør, og etterstreber å gjøre alt på best mulig måte. Dette en god grobunn for egen arbeidsglede. Det handler om å vekke den gode følelsen som er knyttet positivt til egen stolthet.

 - Vi elsker å gå på jobb, og det vil vi fortsette med inn i evigheten. Derfor jobber vi også målbevisst med å bevare det gode miljøet vi har. Vi peker ikke finger og leter ikke etter «syndebukker».  Vi er jo mennesker med pluss- og minus-dager, så eventuelle feil/uønskede ting som skjer, blir snakket om og snudd om til muligheter - til forbedring og til læring for alle.


Med kjærlighet 

Made in Heaven utstråler kjærlighet. Det kommer fra hjertet, men de har et veldig bevisst forhold til det. Man skal aldri være i tvil om her det kjærlighet i overflod, til både folk og fag. 

 - Vi er veldig stolte av at vi er flinke til å ta godt vare på alle kundene. Flere av dem har stått fast på kundelisten siden vi åpnet - og de er veldig kvalitetsbevisste, så de kommer ikke hit for å være greie med oss. Vi faller aldri inn i «automatmodus», men ser hele personen som sitter i stolen, kjenner på hva de trenger – og selv om de ønsker «det samme hver gang», forteller vi om muligheter, og spør om de er åpne for forslag til store og små forandringer.

 - Vi liker å spre glede. Alt blir bedre når man velger et positivt utgangspunkt. Det du signaliserer får du tilbake. Vi sprer glede og kjærlighet hver eneste dag. Både i salongen, i markedsføring, på gavekort og andre trykksaker - og på vinduet mot Storgaten hvor folk går, kjører forbi og parkerer. Der står ordet «LOVE» med et evighetssymbol laget av blomster = evig kjærlighet til faget, til kundene, til verden.

 - Vi har et bevisst forhold til det inkluderende menneskesynet vi utstråler og de levereglene som gjelder i salongen, og er stolte av at noen kunder har merket oss som LGBTQ+- vennlige på Google, sier Mette.


Delingskultur

En god resept for utvikling er å være raus med å dele kunnskap.  Det gjelder både overfor kunder, bransjekolleger og ikke minst blant egne medarbeidere. Uansett så gjelder det også her å være bevisst hvordan dette skaper synergieffekter, og at man setter noen utviklingsmål.

 - Vi trives godt med å ligge helt i forkant av trendene. Det er konkurransefortrinn, men fordi vi tror på verdien av LOVE – og at du får tilbake det du selv sender ut – er vi også kjent for å dele raust av våre kunnskaper med andre frisører og salonger gjennom kurs og visninger, sier Hilde. Hun er klar på at medarbeiderne skal ha en utviklingsplan og noe å strekke seg etter.

 - Det faglige nivået til den enkelte evalueres fortløpende og drøftes i personlig samtaler med hver enkelt ansatt hver måned. Her snakker vi om sterke og svake sider - og hva som kan forbedres – og så legges det en konkret plan for hva som bør gjøres for å utvikle disse i fellesskap. 

 - Den som har lyst til å ta ansvar for noe konkret / lære noe konkret nytt etc. legger frem forslag til hva og hvordan, og som regel blir dette innvilget og gjennomført. Det gjør at den ansatte kan nå sine egne drømmemål hos Made in Heaven.

 - Samtaler, ønsker og ansvar danner grunnlaget for den enkelt ansattes individuelle kurs og opplæringsbehov, og utviklingen påvirker den ansattes tittel med der tilhørende prisjustering i et 3-trinns trappetrinn nivå, slik at man har noe å strekke seg etter; Junior Stylist, oppgraderes til Stylist og når toppen med tittelen Senior Stylist.


Fag, forretning og det gode liv

Det kan være utfordrende å finne den perfekte miksen av jobb og fritid. Man tilbringer størstedelen av sitt våkne liv på jobb, så det er ekstremt viktig at man gleder seg til å komme på jobb hver dag. Samtidig så har de fleste en familie de elsker, og som man gjerne vil tilbringe mye tid med. Damene i Made in Heaven jobber for at både trivsel, økonomi og utviklingsmuligheter i sum skal være oppskriften på det gode liv. 

 - Som fag-nerder liker vi å ha alt på stell og gjøre tingene ordentlig. Vi er medlemmer av NFVB, og betaler våre ansatte lønninger og tilleggsgoder som gjør at de kan ha gode liv på jobb og fritid. For oss er dette viktigere enn å maksimere størrelsen på eierutbyttet. Tidligere brukte vi store deler av overskuddet på feiringer, show, kurs, teambuilding og felles opplevelser for de ansatte. De to siste årene er vi blitt flinkere til å vektlegge god økonomisk kontroll og trygghet. Nå fører vi regnskap selv, noe som gjør det lettere å lage en positiv vipp på balansen mellom inntekter og kostnader.  Vår hovedleverandør ByWe er også vår uvurderlige samarbeidspartner på mange plan, ref. faglig, kurs, personal og økonomi.

Beviset på veggen: Made in Heaven ble kåret til Årets Frisørbedrift 2023. Nå er de nominert igjen.

Årets Frisørbedrift – fremst av de fremste

Det er en høythengende pris og stor ære å vinne Årets Frisørbedrift, i konkurranse med bransjens ypperste bedrifter og fagfolk.  Made in Heaven hadde et klart mål om å vinne denne gjeve kategorien, som krever stor dokumentasjonsinnsats på mange plan. 

 

 - Det er utrolig fint å bli sett og satt pris på. Alle liker jo det! Vi også! Prisen har skapt et enormt engasjement i salongen, og imponerte både kunder og ansatte, og gjør at folk søker til salongen. Vi opplever at prisen bidrar til å løfte standarden i frisørfaget, og gjør at vanlige folk ser på bransjen og salongen vår med mer respekt. Den anerkjenner at vi driver en seriøs servicebedrift der alt er skikkelig gjennomarbeidet, og ingenting er overlatt til tilfeldighetene. 

 

 - Det er vanskelig å beskrive hvor lykkelige vi var da navnet vårt ble ropt opp. Man får hjertebank og øresus – blodet bruser – og vet du hva det fineste er?  Det vi husker best er alle de fine ordene som ble sagt om oss:  At Made in Heaven er en vinner blant vinnere – og at vi setter en bransjestandard med gullskrift. 


Les også: Her er de nominerte i bedriftskategoriene 2024!

Hilde Van Leuffen  og Mette Ingebrigtsen, eiere og ledere av Made in Heaven, er fortsatt i skyene etter å ha fått prisen som Årets Frisørbedrift 2023. 

Allsidige gründere

Mette og Hilde startet Made in Heaven i 2010. Før det hadde de en allsidig bakgrunn i faget og bransjen.


Mette Ingebrigtsen tok fagbrev dame i 1990, og fagbrev herre i 1991. Var lærling hos Grønnestad Hårdesign og selvstendig næringsdrivende noen år før hun begynte i Modern Design i 1995. Der var hun kreativ leder og redaktør for Modern Design Magasinet. Hun var leder for Team Modern Design og sentral i utvikling av kolleksjonene. I tillegg var hun hovedansvarlig for alle Modern Design sine show i 15 år. I 2017 var hun medlem av Mr. Smiths Fashion Week Team, og har i hele sin karriere holdt kurs og visninger for andre frisører i inn og utland. Hun har også vært dommer i fashion og stilrelaterte konkurranser, som for eksempel Årets ansikt. Mette er også utdannet makeupartist, Colormaster og fullverdig Image artist fra Image People.


Hilde Van Leuffen startet som lærling hos Siddis Hårdesign og tok fagbrev dame og herre i 1995. Hun har jobbet hos Combi Frisør og vært daglig leder hos Nikita Stavanger, før hun ble ansatt i Modern Design i 1999. Der var hun også instruktør i Modern Designs opplæringsstudio, lærer på Modern Design Private Frisørskole og lærer på Frisør- og Hudpleieinstituttet. Hilde var medlem i Team Modern Design fra 2002 – 2010, da hun og Mette startet Made in Heaven. Hun er også utdannet fullverdig Image Artist fra Image People. Hilde var medlem av Mr. Smiths Fashion Week Team i 2017 og holder populære kurs og visninger.  


Artikkelen står også på trykk i magasinet FRISØR nr 1 2024.

Tilbake
ANNET INNHOLD