- Lasere er effektive verktøy for å behandle en rekke utfordringer, som hårfjerning, synlige blodkar, hudoppstramming og pigmentfjerning. Men det er strenge krav til bruken av denne typen utstyr og det kreves erfaring og kunnskap for å sikre kundene trygge og gode behandlinger, påpeker hudlege Kristian Bakke Arvesen.
- Det er ikke nok å oppfylle Statens Stråleverns regelverk som eksplisitt krever medisinsk personell og ansvarlig lege for å kunne utføre laserbehandlinger. Selv har jeg jobbet med laserbehandlinger gjennom mer enn 10 år, og jeg har blitt bevisst verdien av erfaring. Til de som har ansvarlige leger bak seg gjelder det å ha en som virkelig kan laser og laserbehandling, og det er noe man må skaffe seg gjennom praksis, mener Kristian Bakke Arvesen.
Kristian Bakke Arvesen poengterer at det er viktig med grundig informasjon og forventningsavklaring med kundene før behandlingen startes.
- En god laserbehandler må lære å gi den riktige type laserbehandling til riktig tid, sted og kunde for å få den beste effekt. Hver eneste kunde er forskjellig.
- I starten av min karriere brukte jeg kanskje litt for lave doser/styrke. Men det var fordi jeg hadde veldig respekt for laserbruk. Det blir som å håndtere et «skytevåpen». Etter hvert opparbeider man seg en fingerspitzgefühl, som gjør at man bruker lasere presist. Så erfaring er en viktig faktor.
- Man skal forstå hva laseren gjør når strålene treffer huden og lære seg å se på reaksjonene i huden for å vurdere det vi kaller «clinical end-points» som er ønsket effekt i huden. Som eksempel gjelder det å vurdere hud og farge. Har kunden vært i Syden nylig? Kanskje skal man vente litt før man bruker lasere til lysning av pigmentflekker? Man kan ikke bare stille inn laseren og skyte løs uten å tenke seg om.
I tillegg til å drive egen klinikk i Aarhus i Danmark, MO Aarhus, og et engasjement på Volvat Medisinske senter i Porsgrunn, jobber også Kristian Bakke Arvesen med kursvirksomhet i laserbehandlinger. Han understreker betydningen av faglig påfyll.
- Det er givende å lære bort og tilføre andre kunnskap. Men jeg er bevisst på mitt ansvar. Der jeg er ansvarlig lege, slipper jeg ingen fra meg før jeg vet at de har lært det de skal, er trygge og forstår det som de jobber med. Min telefon er også alltid åpen hvis det er noen som har spørsmål om behandlinger. Det gir også meg en trygghet å vite at jeg har ansvarlige fagutøvere som ikke kjører på autopilot. Det må man aldri gjøre, men alltid ha fokus på individuelt tilpassede behandlinger.
Bruken av laserbehandlinger og fillere har nærmest eksplodert. Medispa er blitt et begrep, og stadig flere tradisjonelle hudpleieklinikker velger å se i den retningen. Flere har ansatt kosmetisk sykepleiere og tilknyttet seg en ansvarlig lege. Men det er viktig å tenke på at det også er spesifikke bygningstekniske krav til å jobbe med laserbehandlinger.
- Det kreves egne avlukkede rom med skilting på utsiden. Rommene skal ikke ha speil eller metaller som kan reflektere stråler. Selv låser jeg døren selv om skiltet på utsiden forteller at det pågår en behandling. Bruk av personlig verneutstyr i form av briller på både fagutøver og kunden i behandlingen er også påkrevd. Så man må ha lokaler som er tilpasset denne typer behandlinger, sier Kristian Bakke Arvesen.
Kristian Bakke Arvesen mener en god måte å skaffe seg kompetanse i laserbruk, er å hospitere hos klinikker og institusjoner som bruker lasere.
- Da kan man jobbe under veiledning og bygge seg opp som fagperson, avrunder han.
Daglig leder Marianne Olavesen-Stabb i utdanningsinstitusjonen Vestfold Hudakademi, som tilbyr laserspesialistutdanning med internasjonale godkjenninger for helsepersonell, kosmetisk sykepleiere og leger, påpeker at det kreves en bevissthet rundt kjøp av lasere.
- Det er ikke noe feil med å kjøpe lasere direkte fra utlandet, men det er noen ting man bør forsikre seg om. For det første at leverandøren har et serviceapparat som kan reparere laseren hvis det trengs. Man må også huske på at det kreves at laserne kontrolleres årlig i henhold til regelverket. Laseren skal også rapporteres til Statens Strålevern at den er i bruk.
- Du har selv ansvaret for at du oppfyller kravene som behandler i forhold til regelverket. Laseren skal også innrapporteres ved kjøp, der det fremgår hvem som er leverandør og ansvarlig på klinikken der utstyret brukes.
- En ting som er viktig å merke seg, og som bør skrives inn i kjøpskontrakten, er at man må få en laser til utlån mens reparasjoner pågår i garantitiden, som vanligvis er to år. Etter det er det viktig å ha forsikring som dekker tapet mens den er under reparasjon. Det er relativt store produkter og kritisk hvis maskinen blir sendt av gårde og blir ute av drift i seks måneder. Da forsvinner kundene i mellomtiden, poengterer Marianne.
Lasere kan koste fra 300.000 til en million, så hvor mye må utstyret brukes for å forsvare inntjeningen?
- Jeg mener en mellomklasse-laser bør kunne tjene seg inn på fire måneder, hvis man har tilstrekkelig antall behandlinger. Levetiden for utstyret er vesentlig lengre enn dette, så det er absolutt en forretningsmessig interessant tjeneste, hvis klinikken har kvalifisert personell og velger å inkludere laserbehandlinger i behandlingsmenyen, avrunder Marianne.
Har du lyst til å utvikle deg som leder, løfte bedriften din og øke lønnsomheten? NFVB Lederprogram gir deg ny kompetanse, praktiske verktøy og personlig coaching. Tilbakemeldingene fra tidligere deltakere er rett og slett overstrømmende. Kull 11 starter 23. april 2025. Meld deg på nå!