- Skal du lykkes i vår bransje må du være lydhør for kundenes ønsker og behov. Gjennom etableringen av en egen medispaavdeling har vi gitt våre kunder et bredt og komplett behandlingstilbud. Det har vært en suksessfaktor, smiler daglig leder Jeanette Eik-Førde i Bergen Hudpleieklinikk.
- Da jeg startet Bergen Hudpleieklinikk for mer enn 30 år siden, så bransjen helt annerledes ut enn i dag. Det gikk mest i kropps- og velværebehandlinger. Det hele var litt eksklusivt. Vi henvendte oss til en relativ smal kundegruppe, så starten var ganske forsiktig for min del. Det var viktig for meg å ha kontroll og bygge virksomheten sten på sten.
- Etter hvert fant jeg ut at det var nødvendig å være mer synlig, vise frem virksomheten. Det krevde eksponering på gateplan, så vi også kunne selge produkter. Vi flyttet fra en anonym tilværelse i 3. etasje i et forretningsbygg, og åpnet klinikken i Nesttunveien. Siden gikk det slag i slag. Staben er utvidet i takt med etterspørselen. En viktig faktor er at jeg har vært opptatt av å utvikle tjenestetilbudet. Det medførte at vi nå har nå to avdelinger, inkludert et medispa. Så det har vært en spennende reise, smiler Jeanette-Eik Førde.
I tillegg til å drive Bergen Hudpleieklinikk, har Jeanette kontinuerlig oppgradert seg faglig, blant annet kan hun skilte med medisinsk grunnfag på cv-en. Hun ble også tidlig interessert i lasere brukt i hudforbedrende behandlinger. Det gjorde at hun begynte som konsulent og selger av slike apparater. Hva var da mer naturlig enn å etablere en egen klinikk for medisinsk hudpleie?
- Jeg har alltid vært nysgjerrig på det medisinske feltet. I starten hadde vi fokus på hudhelse, men rundt år 2000 fant jeg tiden moden for å utvide virksomheten til å inkludere et medisinsk tilbud. Jeg opplever at timingen var riktig. Vi har nå ansatt to kosmetisk sykepleiere og tilknyttet oss en ansvarlig lege. Kundene er bevisste, og vi må kunne tilby det de ønsker seg.
- Vår meny inkluderer nå tjenester som medisinske og tradisjonelle ansikts- og kroppsbehandlinger, fotterapi, laserbehandlinger, IPL, injeksjoner og mye mer. Med to avdelinger kan vi sende kundene dit hvor vi utfører de ulike behandlingene. Det er fordelen med å ha et bredt tilbud; Vi kan løse alle utfordringer, uten at kunden må oppsøke alternative behandlingssteder, sier Jeanette.
Med mer enn 30 års fartstid i bransjen, har Jeanette opplevd opp- og nedturer. Det har ikke alltid vært like enkelt å håndtere ulike kriser medgir hun.
- Jeg vil vel si at man som klinikkeier må lære seg å stå i krevende situasjoner, og ikke gi opp. Da lykkes du over tid. For egen del hadde vi det veldig strevsomt i noen perioder. Finanskrisen i 2008 sammenfalt med at reglene for drift av laser og IPL ble endret. Samtidig ble jeg gravid, og finanskrisen var et faktum den dagen min datter ble født. Vi unngikk akkurat konkurs, men jeg måtte spe på inntekten ved å ta flere jobber. Jeg jobbet da som hudpleielærer et år og et år som lærer på en stylistskole. Der fikk jeg gleden av å jobbe med Jan Thomas, før jeg satt meg på skolebenken for å få autorisasjon som helsesekretær, høygravid med nummer to, for å kunne jobbe med laser.
- Det har vært strevsomme perioder, men vi har kommet oss gjennom det. Man må ikke gi opp, men tenke at det er lys i tunellen, brette opp ermene og holde fokus. Som bedriftseier må du ha god arbeidskapasitet og et pågangsmot. Jeg jobber lange dager, men det er givende å se at ting kommer på sporet og er i utvikling, sier Jeanette. Hun legger til at de hadde en økning under koronapandemien, og er godt rustet for å takle nye utfordringer.
Det er krevende å ha leder- og personalansvar samtidig som man også selv jobber med behandlinger. Jeanette merker godt utfordringene til en småbedriftsleder.
- Ja, jeg burde nok vie meg mer til administrativt arbeid. Jeg har en fast kontordag i uken, men det er klart at det er vanskelig å få tiden til å strekke til alle gjøremål. Slik er det nå engang. Det blir mye jobbing, men det var tøffere i periodene med små barn. Det å være småbarnsmor og drive en klinikk eller to, da kjenner du virkelig på tidsklemma.
Med en virksomhet som inkluderer 12 fast ansatte og to faste ringevikarer, pluss en medisinsk ansvarlig lege er Jeanette er opptatt av å sikre medarbeiderne gode arbeidsbetingelser.
- Jeg er opptatt av at vi skal ha et godt arbeidsmiljø, og at medarbeiderne skal trives og like å gå på jobb. Det er helt nødvendig å ha folk som er positivt engasjerte i virksomheten, poengterer Jeanette.
- Vi er ikke pålagt bedriftshelsetjeneste, men har allikevel valgt å tilknytte oss dette. Selv om vi ikke har en høy yrkesrisiko, mener jeg bedriftshelsetjenesten kan gi oss verdifull veiledning og gode råd som vi kan ta med seg i arbeidshverdagen.
Jeanette mener at jobber du som hudpleier, så er du også selger. Går du i dybden av ordet salg, så betyr det å hjelpe/veilede, sier hun og mener dette er en viktig del av jobben.
- Vi må alle være selgere. Gi kunden relevante forslag til behandlinger. I våre dager, når enkelte kunder ser seg nødt til å stramme inn på pengebruken, må medarbeiderne være flinke til å tilby behandlinger som løser spesifikke behov og kanskje ha mindre fokus på nice-to-have. Dette må vurderes individuelt, men skreddersydde behandlinger tilpasset kundens økonomi er nok viktigere i dag enn før pandemien, avrunder Jeanette Eik-Førde.
Goldwell har lansert sin julekampanje 2024, Wrappet By, som er en feiring av personlig pleie og gavekunsten. Kampanjen introduserer en utsøkt kolleksjon av hårpleiesett, som hver og en er designet med omtanke for å imøtekomme individuelle hårbehov med personaliserte uttrykk. Salongen og gave-givere kan legge igjen en personlig beskjed for å gjøre gaven unik. Hvert sett pakkes inn med omtanke, omhu og et snev av julemagi.
Leverandør: KAO Salon Division / www.kao.com