- Tallenes tale er klar. Frisørbransjen hadde i snitt bare 3 % på bunnlinja i fjor. Skal du sikre salongøkonomien må du bruke de verktøyene du har, se potensialet i medarbeiderne og ikke minst ha stålkontroll på kostnadssiden, sier Øystein Kleppe, eier og daglig leder i Kleppe Frisør, Gjøvik.
- Medarbeiderne i salongen er uten tvil den viktigste ressursen for å skape en sunn salongøkonomi. Men da må man trekke i samme retning, bygge en forståelse for salongens profil og hva som skaper resultater, fremholder Øystein Kleppe.
Kleppe Frisør ble startet i 1952, og Øystein er 3. generasjon. Salongen er nærmest en institusjon på Gjøvik. Med 13 medarbeidere, inkludert 2 lærlinger, er det mange oppgaver som må løses.
- Som leder må du sette sammen et team som fungerer godt sammen, og som kan dekke salongens kundemasse. Selv har vi ansatte som har jobbet i salongen fra 2 til 34 år. Aldersspennet i kunder og frisører gjør at alle kan finne «sin kundegruppe». Det blir mindre intern konkurranse om kundene, og jeg opplever at vi er et godt sammensatt lag med dyktige medarbeidere.
- For vår del, ønsker vi å fremstå som en high-end salong, og det preger alt vi gjør. Vi fokuserer på kvalitet i alle ledd, og ønsker å holde et høyt servicenivå. Det er viktig for meg at dette blir kommunisert og forstått. Når man har holdt på så lenge som vi har gjort er det lett å ta ting for gitt. Men ting må drilles og følges opp, poengterer Øystein.
- Men jeg er ingen sjef i den forstand at jeg ønsker å detaljstyre alt. Jeg praktiserer utstrakt delegering av oppgaver. For eksempel er de yngre medarbeiderne gode på sosiale medier, som TikTok, Instagram og Facebook, og de har fått oppgaven med å poste på sosiale medier. Dette fungerer veldig bra. Sosiale medier er en meget viktig del av markedsføringen i vår bransje, som gjør at vi er synlige og gir bestillinger i timeboka.
- Vi har også to lærlinger som krever oppfølging. Vi har nylig tatt i bruk Pivot Point Lab som en del av opplæringen for å kvalitetssikre og bedre opplæringen. Opplæringsansvarlig er dyktig til å følge opp lærlingene og legge til rette hver måned.
- Så mitt råd til salongeiere er at man må se medarbeidernes kompetanse og bruke denne på en god måte.
Øystein er opptatt av at medarbeiderne skal få innsikt i salongøkonomien, så alle kan forstå salongens økonomi og utregningen av egen lønn.
- Jeg tror på åpenhet rundt salongøkonomien. Mitt råd til salongeiere, er å ha jevnlige møter med hver ansatt og drøfte hvordan man kan optimalisere egen lønn. Da er datasystemet en god støtte. Vi kan hente ut nøkkeltall og drøfte punkter, som kan gjøre at vi objektivt kan se på sammensetningen av utførte tjenester og tidsforbruk. Her er det alltid noe man kan jobbe med. Hvis noen ligger lavt på rebooking, er det tiltak vi kan jobbe med for å øke denne prosenten. Er det tilleggstjenester som man kan utføre, gjelder det å fokusere på dette.
- I bunn og grunn ligger tidsforbruk og prisingen av behandlingene alltid til grunn for salongens og den enkelte medarbeiders lønn. Selv små justeringer kan bety mye i løpet av et år, og det er viktig å vise dette og sørge for at hver enkelt medarbeider forstår hva dette betyr for egen lønnslipp. Jeg mener salongeiere vil ha nytte av å vise nøkkeltall for salongens drift. Det bygger tillit og innsikt som er viktig for å bygge en solid arbeidsplass.
Tiden for selgere som noterer ordre er forbi. Leverandørene betrakter nå utekorpset mer som forretningsutviklere, enn selgere. Det bør salongeiere benytte seg av, mener Øystein.
- Jeg synes vi får veldig god oppfølgning fra våre to hovedleverandører, L’Oréal og ByWe. De har produktkunnskap og kan lære opp medarbeiderne i produkter og nye tjenester. De tilfører oss ny kunnskap, og det er noe salongeiere generelt bør benytte seg av.
- I og med at produktsalget ikke er på høyde med det som det var for 20 år siden, er det ekstra viktig å få veiledning som vi kan formidle til kundene på en god måte. Her er det viktig å ha fokus, da riktige produkter også inngår i å gi kunden en helhetlig kundeopplevelse. Dessuten er produktsalget fortsatt en viktig del av salongøkonomien.
Kleppe Frisør ligger på gateplan, ikke i et kjøpesenter. Salongen har mange faste kunder, og lite drop-in. Det gir en trygghet, sier Øystein.
- Vi har gjennomgående trofaste kunder som gir forutsigbare lister, men vi opplever også selvfølgelig perioder som er roligere. Vi leverer kvalitet til kvalitetsbevisste kunder, og har bygget en solid grunnmur. Men det gjelder å fylle på med nye kunder. Ved å gi kunden en god kundeopplevelse og være aktiv på alle markedsførings plattformer gjør dette at vi trekker kunder i alle segmenter.
- Det å være tilgjengelig for timebooking på nettside og App er også viktig i dagens samfunn. Dette gir kundene tilgang til timebooking og oversikt på en enkel måte. Men det viktigste er kanskje munn-til-øre kanalen. Gjør man en god jobb, vil ryktet spre seg. Vi er opptatt av å ha et godt omdømme. Det lønner seg!
- Vi lever i en dyrtid, med stadig økende kostander. Offentlige lovpålegg kan vi ikke gjøre noe med, men vi kan se på innkjøp, strømforbruk, forsikringer og ikke minst transaksjonskostnader. Som NFVB-medlem har du tilgang på en rekke medlemsfordeler. Mitt råd er; Bruk disse, her er det penger å spare, lyder Øysteins oppfordring.
- Muskel- og skjelettplager er en viktig grunn til sykefraværet i frisørbransjen. Det viser Frisør- og velværeundersøkelsen 2023. Vi jobber derfor forebyggende, og har for vår del veldig lite sykefravær grunnet belastningsskader relatert til frisørfaget. Et virkemiddel er å bruke en del penger på massasje og veiledning i hvordan man kan forebygge belastningslidelser. Dette er noe jeg kan anbefale alle salongeiere, sier Øystein Kleppe.
Øystein Kleppe har blikket rettet ut over egen virksomhet. Han er NFVB regionsansvarlig for omdømme i Innlandet, kasserer i Gjøvik og Omegn Frisør og Velværelaug og medlem av prøvenemnda i Innlandet.
- Jeg synes vi alle må engasjere oss i arbeidet med å utvikle en sunn og lønnsom frisør- og velværebransje, som blir verdsatt av samfunnet. Jeg håper flere vil engasjere seg i NFVB for å sikre en god rekruttering til bransjen. Et positivt omdømme vil være et godt bidrag til å øke rekrutteringen.
Har du lyst til å utvikle deg som leder, løfte bedriften din og øke lønnsomheten? NFVB Lederprogram gir deg ny kompetanse, praktiske verktøy og personlig coaching. Tilbakemeldingene fra tidligere deltakere er rett og slett overstrømmende. Kull 11 starter 23. april 2025. Meld deg på nå!