Gi dine kunder gode, faglige råd om løsninger for hårtap. Da får du lojale og fornøyde kunder, sier daglig leder Sten Thure Eriksen i Masterklinikken.
Gi dine kunder gode, faglige råd om løsninger for hårtap. Da får du lojale og fornøyde kunder, sier daglig leder Sten Thure Eriksen i Masterklinikken.

Masterklinikken: Ta kundenes hårtap på alvor

- Hårtap kan være et sensitivt tema å ta opp med herrekundene. Men jeg vil anbefale alle frisører å ta tak i dette, hvis kunden selv bringer det på bane. Kan du ikke foreslå løsninger, risikerer du i 

verste fall at de velger å barbere hodet, og at du mister dem for godt, sier daglig leder Sten Thure Eriksen i Masterklinikken.

Sten Thure Eriksen har selv lang fartstid som frisør, og som selger på leverandørsiden. God bransjekunnskap er alltid en god balast.  

 - Jeg kom inn i bransjen som 16-åring og gikk læretiden min hos Per A. Larsen i Skien.  Etter at jeg fikk svennebrevet, jobbet jeg noen år som herrefrisør.  Det var en fin tid, som ga meg mye erfaring, spesielt når det gjelder herrekunder. Per A. Larsen hadde et brennende engasjement og pushet også medarbeiderne inn på konkurransefrisering. Selv drev jeg ikke med dette, men vi hadde et godt, faglig miljø, minnes han.

Sten Thure Eriksen ble lagt merke til, også av leverandørene. Det gjorde at han skiftet beite, fra å jobbe som frisør, til å selge produkter til frisører.

 - Etter noen år i faget, fikk jeg jobbtilbud fra flere leverandører. Første jobben var som selger for Paul Mitchell, og senere ble det Tigi og Fudge for Warehouse frem til 2010. Så jeg kjenner mange i bransjen, og synes det har vært spennende å sitte på flere sider av bordet, legger han til.


Det skjedde noe med luggen

Men så skjedde det noe som gjorde at Sten Thure nok en gang endret karrieremessig retning.

 - Jeg kjente på et begynnende hårtap i luggen, og høyere viker. Jeg hadde lyst til å gjøre noe med dette. I utgangspunktet var jeg skeptisk til hårtransplantasjon, fordi jeg som frisør hadde sett for mye «plugger» gjennom årene, og det var ikke bra. Det opplevdes ikke særlig attraktivt å se ut som programverten Halvard Flatland, for å si det sånn. 

 - Men jeg ville gjerne gjøre noe med hårtapet. Det førte meg til en konsultasjon hos Poseidon Klinikken i 2010. Og her skjedde det noe spennende. Jeg skjønte at transplantasjonsteknologien var kraftig forbedret. Jeg fikk en forespørsel om å bli med på laget, og i 2014 var jeg med å starte Masterklinikken. 

 - Vi har bygget stein på stein og har nå tre klinikker: en i Oslo, en i Stockholm og en klinikk i Athen. Siden oppstarten har vi gjennomført 5.200 hårtransplantasjoner og 16.000 behandlinger. Så vi har etablert oss som den ledende klinikken på hårtransplantasjonsbehandlinger, sier Sten Thure.


Ikke for alle

Masterklinikken har kompetente medarbeidere bestående av leger og kosmetiske sykepleiere. Kollega Christian Waage Knudsen har det faglige ansvaret og Sten Thure bistår med frisørfaglig kompetanse og gjennomfører kundekonsultasjonene. Det er ikke alltid at han anbefaler hårtransplantasjon.

 - Det viktige er å være ærlig. Har ikke kunden nok donorhår til at vi kan lage et resultat som vi kan stå inne for, anbefaler jeg kunden andre løsninger, som kan utføres i frisørsalonger. Det skjer i rundt 25 % av tilfellene.  


Kirurgien er helt topp!

Sten Thure har opplevd en rivende utvikling teknologisk siden oppstarten for 10 år siden.

 - Det vi tilbyr er top-notch teknologi, som i korthet går på å sette donorhårene i riktig retning og vinkel, for et naturlig resultat. Vi gjennomfører også hårtransplantasjon uten skalpell og sting i hodebunnen. Behandlingen gjennomføres også uten barbering eller klipping. Det er det mange av våre kunder som setter pris på. Det blir ingen overgang. Ellers er det sånn at vi garanterer 90 % gjenvekst av hårsekkene. Resultatet blir også permanent, Det påvirkes ikke av genetisk betinget håravfall.


Den vanskelige praten

I en alder av 56 år har Sten Thure vært med på en lang hårreise. Han mener stigmaet rundt genetisk betinget håravfall er blitt mindre med årene.

 - Vi ser at yngre menn i større grad velger å snakke om hårtap. De bruker sosiale medier og kan se hvor bra ting kan bli. Så mitt råd til frisørene, er at når du kjenner dine kunder, ikke vær redd for å ta den vanskelige praten. 

 - Når det gjelder kvinner, er problematikken rundt håravfall og høyt hårfeste fortsatt mer tabubelagt. Her må man trå varsomt. Men vi opplever også at flere kvinnelige kunder ønsker behandling hos oss.  Så jeg mener vi som driver et medisinsk senter for hårtap og frisørbransjen generelt må ta trendene på alvor og samarbeide om å gi våre kunder den beste løsningen, avrunder han.


 Eirik Pedersen, Picasso Frisør: 

- Eksempelets makt er sterkt

- Jeg kjente selv på at jeg ble tynnere i håret, og undersøkte forskjellige løsninger. Etter en konsultasjon hos Masterklinikken, ble jeg overbevist om at den beste løsningen for meg var hårtransplantasjon. Daglig leder Sten Thure Eriksen hadde selv gjennomgått en behandling, og jeg ble imponert over resultatet. Så valget falt på Masterklinikken. Jeg hadde donorhår til å transplantere 13.000 hårsekker, og ble veldig fornøyd med resultatet, sier daglig leder Eirik Pedersen, Picasso Frisør i Stavanger.

Levende reklameplakat

Det viste seg at han ble en levende reklameplakat for denne typen hårbehandling.

 - Herrekundene la merke til forandringen, og det gjorde at jeg kunne snakke med dem om hårtap.  Som fagpersoner er det viktig at vi er løsningsorienterte, og viser at vi tar vare på kundene. Det å samarbeide med Masterklinikken var lett. Jeg syntes resultatet var flott, og oppfølgningen i etterkant helt topp. 

 - I ettertid ser jeg at jeg har fått flere lojale kunder og omsetningsøkning på 20 – 30 % på herrekunder som har gjennomgått en slik behandling hos Masterklinikken. Så dette har vært en vinn-vinn sitasjon for meg, avrunder Eirik Pedersen.

 

Tilbake
ANNET INNHOLD