Som kjent er det fra 1. januar 2024 pålagt alle bedrifter med mer enn 5 ansatte (tidligere var dette 10 ansatte) å ha verneombud. Ombudet velges av de ansatte. Arbeidsgiver har ansvar for at verneombudet har den kunnskapen som er nødvendig for å fylle rollen.
Akkurat HVA som skal til av kunnskapspåfyll for at verneombudet skal ha den nødvendige kunnskapen til å utføre oppgavene på en tilfredsstillende måte, varierer mellom bedrifter og personer og må bestemmes gjennom en individuell vurdering i bedrift. Denne vurderingen skal gjøres i samarbeide mellom verneombud og arbeidsgiver.
NHO-kurs
Mange henvender seg til NHO-fellesskapet med spørsmål om kurs. Pr. dato er det kun landsforeningen Norsk Industri som har passende kurs tilgjengelig, og disse digitale HMS-kursene er åpne og relevante for alle bransjer og sektorer. Det finnes også et utall andre kurstilbydere på markedet.
Vi anbefaler gjerne våre medlemmer det bransjeuavhengige HMS-grunnkurset fra Norsk Industri.