30. mars var det duket for finalen i skole-NM. Seansen gikk av stabelen på Edvard Munch Vgs. på frisørlinjen Studio E i Oslo og samlet konkurransedeltagere fra syv videregående skoler. De fikk en fantastisk erfaring til neste trinn i sin utdanning og yrkeskarriere.
Dommerne og NM-veteranene Marthe Blystad og Maria Bak Sørensen likte det de så.
- Jeg synes det er et høyt nivå på arbeidene. Elevene hadde løst oppgaven god måte, og de hadde alle et helhetlig blikk på oppgaven. Som dommere ser vi ser på farge, form, tekstur og hvordan frisyren gjenspeiler temaet. Dette var fint løst, sier Marthe Blystad.
- Det var et høyt nivå, og jeg ble imponert over vinnerens prestasjoner. Vinneren løste oppgaven på en gjennomtenkt, flott måte, istemmer dommer Maria Bak Sørensen.
Faglærer Camilla Håkegård gledet seg over å kunne invitere til NM konkurransen i Studio E, Edvard Munch Vgs. i Oslo.
- Vi har vært et kollegium av syv faglærere fra de andre skolene som har samarbeidet godt med å legge til rette for konkurransen. Vi gleder oss alle over å se elevenes engasjement og prestasjoner, smiler hun.
- Et viktig element i både skole-NM og Pivot Point Cup er at forberedelsene til begge konkurransene skal være en del av den daglige undervisningen til elevene. De får blant annet trent på utviklingen av en frisyre fra idé til ferdig resultat. Dette er viktig kunnskap som de tar med seg videre i utdanningen og det daglige arbeidet som frisør, forklarer prosjektleder Jan Kristian Pettersen fra NFVB, som var til stede under gjennomføringen av Skole-NM på Studio E i Oslo.
- Under konkurransen ser man at elevene jobber systematisk og målbevisst. Det er tydelig at det de har lært og erfart under forberedelsene og gjennomføringen av konkurransen gjør dem bedre forberedt til neste trinn i sin utdanning og yrkeskarriere enn dem som ikke har deltatt i konkurransen, legger han til.
Tradisjonen tro, lanserer Aveda nok en gang Earth Month. For 2024 er temaet: The Power of Every Drop. Kampanjen inkluderer et samarbeid med Charity: Water, en ideell organisasjon som jobber for å gi rent drikkevann til mennesker i utviklingsland.
Sjekk #AvedaWalksForWater.
Det kan også nevnes at Aveda 22. april oppfordrer folk til å droppe hårvasken for å spare vann. Fra 15. april vil kampanjen vise arbeid til influensere som styler håret bærekraftig uten vask.
Sjekk #NoWashDay.