For andre året på rad kunne Fab Lounge motta beviset for at de er en foregangsbedrift i bransjen. Kompetanse- og utviklingsfokusert, med et bredt spekter av tjenester, gir både mange og trofaste kunder. Det gir også Årets Hudpleiebedrift muskler til videre utvikling.
- WOW for en fest! Fab Lounge tar igjen av seg hatten for NFVB sin fantastiske prisfest, denne gang i «skuret» som var fylt opp med bransjekolleger i topp stemning, med masse glede og spenning fra første sekund.
Eier og daglig leder Mariann Edland har fortsatt den gode følelsen i kroppen etter Prisfesten på Skur 13 i Oslo. I forkant av den begivenheten fulgte hun med på Beauty is Business med NM i hudpleie og NM i frisering. For en «litt over middels» engasjert leder av en bedrift med mange fagutøvere var dagen et eneste stort høydepunkt.
- Spennende konkurranser på dagtid, med de beste enkeltprestasjoner i bransjen, unike kreasjoner og engasjerte kosmetologer og brynsstylister. Fab Lounge gir et rungende HURRA til alle de flotte vinnerne, sier Mariann Edland entusiastisk.
Mariann reiste ikke fra Stavanger alene. Hun har mange støttespillere hun ønsket å dele opplevelsen med.
- Vi hadde også i år med oss 10 av våre fantastiske ansatte til hovedstaden og årets Prisfest, og folk kan bare tenke seg hvordan følelsen i gjengen var da Fab Lounge igjen ble kåret til Årets Hudpleiebedrift. Jeg syns det er utrolig kjekt å vise alle de ansatte at den gode jobben og det lille ekstra som de legger ned i arbeidet sitt faktisk blir belønnet med denne høythengende tittelen.
- Vi er et samlet team som hver dag jobber mot et mål om å være på topp i en stor og krevende bransje. Så en seier igjen, andre året på rad, er ubeskrivelig fantastisk, konstaterer hun.
Fab Lounge sitt tjenestetilbud er nok ganske ekstremt i norsk sammenheng, med over 250 forskjellige behandlinger i mange forskjellige kategorier. Det er krevende å være «på ballen» hele tiden, men Mariann fremhever igjen teamarbeidet og viktigheten av å sette seg mål.
- Som vinner to år på rad, og med all den positive oppmerksomhet vi fikk både i fjor og i år, ønsker Fab Lounge selvfølgelig å gjøre vårt ytterste for å beholde tittelen Årets Hudpleiebedrift også neste år. Årets mål ble satt allerede dagen etter fjorårets seier, og gjennom hele året har ledelse, administrasjon og terapeuter jobbet med forbedringer på alle plan.
- Fab Lounge ønsker å vise at kontinuerlig engasjement med gode rutiner og planlegging gir et samlende og kreativt team som igjen skaper god kultur. Disse viktige elementene setter Fab Lounge i førersetet for en god og sunn drift, selv i krevende tider, som nå med utfordringer som høye strømpriser og høy inflasjon.
- For meg personlig betyr det veldig mye å igjen få en tilbakemelding og bekreftelse fra en profesjonell arbeidsgiverorganisasjon om at alt det harde arbeidet som legges ned, både av meg selv og ledergruppen og ansatte, også blir lagt merke til og utover Stavangers grenser. En seier som dette gir de ansatte en stolthetsfølelse som er bygget på et godt team hvor alle har hatt like stort ansvar for at seieren også i år gikk til Fab Lounge.
Hun legger til at det også varmet godt med alle gratulasjonene fra mange kanter.
- Vi har en stor og lojal kundekrets og støttende leverandører, hvor mange har fulgt oss fra vi startet for 14 år siden. De heier oss frem og det var så mye blomsterhilsener og gratulasjoner den påfølgende uken at jeg nesten ikke fikk tid til å takke alle.
Profesjonalitet til arbeidet og bygge kultur blant de ansatte er Marianns forklaring på hvorfor bedriften gjør suksess.
- Gjennom 14 år med forsiktig og kontinuerlig vekst, bygget stein for stein, både i omsetning og antall ansatte, har Fab Lounge alltid hatt et godt renomme i bransjen som et kvalitetsbevisst, profesjonelt og veldrevet kompetansesenter og hudpleie bedrift, forteller hun.
Eiernes mål og mantra har i alle disse årene vært å skape en trygg og kjekk arbeidsplass for sine ansatte der de selv kunne tenkt seg å jobbe.
- Trygghet for våre ansatte og god kulturbygging er nøkkelen til vår suksess. Vi har alltid vært en rekrutterende bedrift for å tiltrekke nye dyktige medarbeidere ved å skape glede og engasjement rundt alle fagfelt i bedriften.
Rekruttering av dyktige medarbeidere har blitt vanskeligere og vanskeligere de siste årene, men det tiltrekker selvfølgelig også kandidater når bedriften kan titulere seg som Årets Hudpleiebedrift i Norge, to år på rad.
- Fab Lounge stiller alltid plasser til disposisjon for utplasseringselever fra hudpleieskoler, hvor vi alltid tilbyr en lærerik og engasjerende opplæring for å oppmuntre elevene til å fortsette i faget.
- Jeg må også si at Fab Lounge er en multikulturell bedrift med hele 14 nasjonaliteter. Det gir mangfold, kunnskap og nye ideer fra alle verdens kanter. Vi ønsker å bidra til å skape trygge og seriøse arbeidsplasser med god opplæring også for våre nye utenlandske arbeidstakere. Vi har blant annet tett samarbeid med NAV for å gi jobbtrening og arbeidserfaring. Dette samarbeidet resulterer ofte i utvikling av fantastiske medarbeidere, og som oftest ender det opp med fast ansettelse.
- Fab Lounge har også inngått en avtale med Flyktningetjenesten for utplassering og integrering av ukrainske flyktninger for språktrening. På denne måten kan vi være med å bidra til god og trygg integrering og hjelpe flyktninger fra Ukraina, med og uten hudpleiekompetanse, inn i vår bransje her i Norge.
Det er viktig å være tydelig som leder, men også at alle ansatte blir sett og hørt, mener Mariann.
- Ansatte oppfordres alltid til å komme med innspill til forbedring av arbeidsrutiner, nye behandlinger og produkter. I tillegg arrangerer vi månedlige personalmøter, for også å ta dialog i plenum med informasjon fra ledelsen og selvfølgelig innspill fra de ansatte. Alle ansatte har en viss påvirkning i sine avdelinger og vi prøver sammen å sette mål på alt fra salg til opplevelse.
- Jobbglede og personaltrivsel skapes gjennom klare og rettferdige regler og retningslinjer for de fleste gjøremål i bedriften. Alle drar i samme retning, og som et eksempel så går ingen ansatte fra jobb etter stengetid før alle gjøremål og stengerutiner er gjennomført. På den måten blir ingen må stående igjen alene for å gjøre seg ferdig. Tillit under ansvar, sier Mariann.
Planarbeid, drift og økonomistyring krever gode rutiner og godt verktøy. Mariann mener de har en god verktøykasse.
Regelmessige ledermøter, noen ganger flere i uken, i tillegg til månedlige personalmøter, brukes aktivt i planarbeidet, mens de daglige driftsverktøy hovedsakelig består av Fixit Kassasystem, som holder orden på bookinger, timelister og kundebetalinger. Den økonomiske styringen holdes orden på av arbeidende styreleder og med bruk av Power Office Go som verktøy.
Med et så bredt spekter av tjenester som Fab Lounge har, så har de også mange ulike kunder. Den største delen av kundeporteføljen ligger blant damer på 40-60 år, men alle skal få en helhetsopplevelse.
- Kundereisen bygges fra det sekund kunden parkerer gratis rett utenfor klinikken på salongens private parkeringsplasser og kommer inn døren for å bli tatt imot og ønsket velkommen av en smilende resepsjonist, hentet av en profesjonell terapeut som gir en velværeopplevelse som tilfredsstiller alles forventninger, til kunden forlater lokalet fornøyd med et smil om munnen etter en god og profesjonell helhetsopplevelse hos Fab Lounge, smiler Mariann.
Bransjen må stå sammen om et kompetanseløft, sier Mariann og ønsker et fagbrev sterkt velkommen.
- Jeg elsker bransjen vår og alle de fantastiske menneskene som jobber sammen med oss. Vi trenger flere dyktige og engasjerte terapeuter som sammen kan legge en felles plan for å lykkes i vår bransje. Vi må ha fokus på kunnskap, service, omsorg og kvalitet i alle ledd så får vi en gjennomgående god drift, og resultatene vil vise seg.
- Hudpleiebransjen trenger et stort løft, og sammen kan vi jobbe mot målet å få et fagbrev i vår bransje. NFVB har de siste årene bidratt til at hudpleiebransjen vil få et etterlengtet kompetanseløft i lang tid fremover. De har i samarbeid med fagforeningen og noen flinke bransjefolk i en prosjektgruppe tatt noen store og viktige skritt mot at bransjen kan få fagbrev på plass om ikke altfor lenge. Det er så viktig med kunnskap - Det er vår fremtid!
- Alle må trå til og melde seg inn i NFVB, slik at vi kan få flere bedrifter som kan stå sammen i den jobben som gjenstår før vi kan høste godt av dette, oppfordrer Mariann.
- Neste mål for bedriften er å skru til enda et par hakk og gjøre seg fortjent til Årets Hudpleiebedrift for tredje gang i 2024. En slik tittel kommer ikke uten innsats, og målet er både økt omsetning og resultat, samt mindre sykefravær og økt bærekraft, avrunder lederen av Fab Lounge, Årets Hudpleiebedrift 2022 og 2023.
Du kan lese alle magasiner fra NFVB digitalt HER.