Gjennom kåringen av Årets Hudpleiebedrift, Årets Frisørbedrift og Årets Frisørkonsern setter NFVB fokus på en rekke kriterier som alle bidrar til gode, trygge og fremtidsrettede arbeidsplasser. Dette bygger også opp om bransjens gode omdømme. Juryen har hatt en omfattende vurdering, og mange flere bedrifter enn de nominerte fremstår som fantastiske arbeidsplasser.
De nominerte er:
Årets Hudpleiebedrift
- Fab Lounge AS
- Lillehammer hud og velvære AS
- Topp til tå velvære AS
Årets Frisørbedrift
- Brødrene Fevangs Barberstue AS
- Made in Heaven AS
- Mode Studio AS
- Studio Haarr AS
Årets Frisørkonsern
- Adam og Eva Gruppen
- Frisørkjeden Tango Norge AS
- Hairport AS
- Raise Gruppen
Vinnerne kåres under Prisfesten lørdag 25. mars på Skur 13.
Konkurransens to trinn
I runde 1 ble alle medlemsbedrifter i NFVB invitert til å være med i konkurransen ved å fylle ut et digitalt spørreskjema. De skulle skrive en kort tekst om hvorfor de mente bedriften fortjente å vinne denne prisen, og fortelle hva bedriften har gjort det siste året som har bidratt til utvikling av bedriften og trygging av arbeidsplasser og videre drift. I tillegg skulle de svare på flere enkle kontrollspørsmål om bedriften. Juryen hentet også ut regnskapstall fra Brønnøysundregistrene, med vurdering av likviditetsgrad, lønnsomhet og soliditet.
I juryarbeidet vurderes hver enkelt deltakers besvarelse og de forskjellige deltakerne opp mot hverandre. Med maks uttelling av poeng på de fire hovedområdene som var til vurdering, fordelte dette seg på følgende måte i runde 1:
1/3 Hvorfor bør min bedrift vinne denne konkurransen i år?
1/3 Enkeltspørsmål om bl.a. bedriften har forskjellige lovpålagte ordninger på plass
1/6 HMS/Sykefravær/Kundebehandling - rutiner
1/6 Økonomi
Etter at jurymedlemmene hver for seg hadde satt poeng for hver deltaker, stod man igjen med et antall deltakere som gikk videre til runde to.
I runde 2 skulle deltakerne gi en mer fyldig dokumentasjon på følgende områder:
- Kort presentasjon av bedriften
- Hvorfor skal min bedrift vinne denne prisen i år?
- Arbeidsmiljø og personal
- Markeds- og kommunikasjonsplan, med eksempler på profilering/markedsføring som har vært gjort
- Omdømme, bærekraft og samfunnsbidrag
- Økonomi
Vurderingskriterier:
- Arbeidsmiljø og personal
Redegjørelse for en rekke personalspørsmål. Det inkluderer blant annet muligheter til videreutvikling/utdanning og kompetansepåfyll, arbeid med HMS/internkontroll og sykefravær, samt intern kultur- og teambygging. Spørsmål om bedriften har en strategi for å bidra til at de ansatte både blir i bedriften og i faget. Snittlønn for utlærte svenner og sykefraværet har også vært del av vurderingen.
- Markeds- og kommunikasjonsplan
Bedriften må beskrive de viktigste målene for dens markedsførings- og salgsplan, og hvordan denne planen bidrar til merkevarebyggingen av bedriften.
- Omdømme, bærekraft og samfunnsbidrag
Spørsmål om bedriften har en strategi for å bidra til å opprettholde og heve faget og bransjens omdømme, og hvordan den jobber med dette. Hvilke bærekraftsmål har man, og hvordan jobbes det med utvikling og implementering av dette i bedriften. Hva bidrar bedriften med utover eksisterende lover og regler til å ta sosiale og miljømessige hensyn.
- Økonomi
Informasjon om diverse økonomiske opplysninger. Kort redegjørelse for bedriftens budsjettarbeid og planer, samt redegjørelse/analyse for hvordan årsresultatet ble i forhold til planen/budsjettet. Juryen ser på blant annet på resultatgrad/lønnsomhet, likviditetsgrad, soliditet, varekostnader og lønnskostnader i forhold til omsetning.
- Totalvurdering
Samlet vurdering av bedriftens presentasjon og prestasjoner, sett i lys av blant annet marked og muligheter. Juryen har gått grundig igjennom hver bedrifts dokumentasjon individuelt, og til slutt gjennomført et jurymøte for å gjøre en siste vurdering sammen for å få det endelige resultatet.
Poengskala 5-10-15-20-25 på hvert område:
- Arbeidsmiljø og personale
- Markeds- og kommunikasjonsplan
- Omdømme, bærekraft og samfunnsbidrag
- Økonomi
Poengskala 2-4-6-8-10 på hvert område:
- Totaltinntrykk av bedriften
- Hvorfor bør bedriften vinne årets konkurranse
Juryen
Juryen er satt sammen av representanter fra Norske frisør- og velværebedrifter (NFVB), Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og Frisørleverandørenes forening (FL).
- Anne Mari Halsan, NFVB
- Jarl Martin Garder, NFVB
- Lise Strøno Bruusgaard, NHO Service og Handel
- Gunnar Øye, NHO
- Pål Graham, FL