Det er ikke så lett å planlegge for fremtiden når ukjentfaktorene er mange. Det som uansett er klart er man som bedriftsleder må være mer bevisst enn noen gang, og ha kontroll på alle innsatsfaktorer og være rask med å ta nødvendige grep. Man kan ikke sitte på gjerdet og vente på bedre tider. Kundene er ikke forsvunnet. De ønsker dine tjenester like mye som før, men du må bruke all din fagkunnskap og ekspertise for å tilpasse deg et krevende marked.
HUD & velvære nummer 4 2023 viser virkelig bredden i bransjen, og med det alle de muligheter bedriften har for å øke salget av tjenester og tilhørende produkter. Det er dumt å være for snever i bedriftens tilbudsmeny. Om du ikke har mulighet for å tilby alt under eget tak, så tenk om du kan gjøre noen strategiske allianser. Du må tørre å spørre kunden om ønsker, og du må bruke din ekspertise for å tilby de behandling du vet virker – og eventuelt henvise til andre hvis du ikke kan levere på kundens ønsker. Det betyr ikke nødvendigvis tap av kunden, for alle anbefalinger kan skape tillit og lojalitet til din ekspertise.
Bryn og vipper er tjenester som gjerne hører naturlig med som en del av «bli vakker menyen». Det er virkelig en viktig visuell del hos alle mennesker, og hvis du kan skape en god velværefølelse hos dine kunder, så er sjansen svært stor for at du bygger god kundelojalitet. Men som alltid: Du må ha nødvendig fagkunnskap…
Det er mange veier til økt fagkunnskap, og det handler uansett om å trene og perfeksjonere den før du selger den til dine kunder. Salong/klinikkhverdagen innebærer en daglig kamp om kundene. NFVB arrangerer ulike faglige konkurranser som utfordrer og skjerper. Deltakelse i NM i hudpleie og Årets Hudpleier kan gi deg og dine medarbeidere den ekstra «boosten» som også gjør bedriften til en kundevinner. En investering i folk og fagkunnskap blir sjelden feil.
Beauty is Business arrangeres av NFVB som en møteplass der fagkunnskap og forretningsdrift er i fokus. Sett av lørdag 9. mars 2024 for en tur til Nova Spektrum i Lillestrøm, 10 minutter fra Oslo sentrum. NM i hudpleie, seminarer for bedriftsledere og en minimesse med sentrale leverandører gjør dette til «mulighetenes arena».
Jeg håper magasinet HUD & velvære gir alle som jobber i salong og klinikk en god dose ny inspirasjon, og kanskje akkurat den ekstra motivasjonen som skal til for å gjøre noe i morgen som du ikke gjør i dag.
Les magasinet Hud & velvære nr 4 2023 digitalt her.
Magasinet Hud & velvære utgis av NFVB og sendes til hudpleie- og velværesalonger, klinikker og fagskoler.
Du kan lese andre utgivelser fra NFVB på nfvb.no/magasiner.