Kjærlighet, raushet og galskap

Det er nesten ikke til å tro, men Adam og Eva har beholdt posisjonen som en kreativ og faglig spydspiss siden oppstarten i 1973. Det smakte nok derfor ekstra godt å vinne prisen Årets Frisørkonsern i samme år som konsernets 50 års jubileum. 

 - Vi er både ydmyke og stolte over å ha vunnet prisen Årets Frisørkonsern 2023. Vi ser på dette som en stor anerkjennelse i bransjen, og det har også en stor betydning internt i fellesskapet - og ikke minst overfor våre gjester.  Visjonen om å løfte Adam og Eva til ønsket high-end luksus nivå har vært godt forankret i alle våre medarbeidere. Gjennom 2021 og 2022 har vi gjort store investeringer med rehabilitering av våre salonger, og vi har etablert nye. Vi har jobbet målrettet med vårt opplevelsesprogram, for å kvalitetssikre kundereisen. Dette har vi blant annet gjort i samarbeid med konsulent Kirstin Arnesen. Dette har vært en suksess, sier daglig leder Kristin Sandum Berre i Adam og Eva Gruppen.


Appellerer til følelser

Konsernet har brukt mye tid og engasjement på å utvikle konseptet som tar Adam og Eva til neste nivå.

 - Mye handler om å skape en unik kundereise, appellere til alle sanser. Faglig sett står Adam og Eva sterkt, men det å invitere kundene til ekstraordinære opplevelser, krever at salongene byr på en særegen atmosfære, selv om de alle skal speile Adam og Evas unike signatur.  Vi har blant annet utviklet en egen Adam og Eva duft, som gir alle salonger den samme sanselige opplevelsen. Vi har lagt mye i interiøret, som eksklusive vaskestoler, VIP-soner, spa-soner, varme håndklær og et behagelig lydbilde, forklarer Kristin Sandum Berre.


DNA på flaske

 - Ikke minst har vi utviklet en egen Adam og Eva hårpleieserie.  Det har vært gründer Øistein Bjørndals visjon i mange år, og det passet ekstra godt å lansere denne serien, som kun selges i Adam og Eva salonger, i forbindelse med vårt 50 års jubileum.

 - Produktserien er utviklet i samarbeid med Adam og Evas egne medarbeidere. Det gjelder både kravene til produktegenskaper, dufter og konsistens, men også designet. Hårserien er kort sagt Adam og Evas DNA på flaske, forteller drift- og produktansvarlig Hege Hammersmark Nordhagen.

Trendsettende kampanjer

Adam og Evas medarbeidere har vunnet utallige priser gjennom årene, ikke minst når det gjelder fotokonkurransen Årets Frisør. Medlemmer av det kreative teamet jobber også med visninger og Adam og Evas egne kolleksjoner. På høsten i fjor lanserte konsernet kolleksjonen Love, som var en hylles til det sanselige, og et budskap om å ta vare på hverandre. Kolleksjonen satte på mange måter et punktum for det man hadde vært igjennom i korona-perioden.

For å markere 50 års jubileet i år tok man et nytt grep. Med bruk av kunstig intelligens, ble de foregående ti-årenes kampanjer gjenskapt, nå transformert i en tidsmessig look med nye modeller flettet inn i originaluttrykkene. Kampanjen fikk navnet nUtopia.

 - Det var en større og mer krevende jobb enn vi forestilte oss, men kampanjen nUtopia, med uttrykk fra 1980-tallet og frem til i dag, var vårt statement for å hylle våre 50 år, og samtidig vise våre fremtidsvisjoner. Det var kreativ leder Eirik Thorsen som var ideskaper og prosjektleder for kampanjen, forteller markedsansvarlig Sigrid Hesla Breie.

For å markere 50 års jubileet i år tok man et nytt grep. Med bruk av kunstig intelligens, ble de foregående ti-årenes kampanjer gjenskapt, nå transformert i en tidsmessig look med nye modeller flettet inn i originaluttrykkene. Kampanjen fikk navnet nUtopia.  Foto: Fred Jonny. AI-kunst: Marika D´Auteuil / B.agency. Kreativ leder: Eirik Thorsen 

Stålkontroll

På tross av tunge investeringer i salonger og egne konsepter, presenterer Adam og Eva en omsetningsvekst på 12 % i 2022, og solide tall på bunnlinjen. Dette kan tilskrives at konsernet har en dynamisk oppfølgning på økonomisiden.

 - Vi har investert i et eget datavarehus som heter Power BI, som raskt analyserer driften og bidrar til at vi kan igangsette hensiktsmessige tiltak, forklarer økonomiansvarlig Sondre Bjørndal.

 - Vi har i 2022 startet opp et kompetanseprogram, som kalles Adam og Eva utvikling. Dette er et karriereprogram for å utvikle nye ledere i konsernet. Programmet består av tre linjer, som handler om faglig leder/lærer, avdelingsleder og kreativ linje. I konsernet har vi stort fokus på lederkompetanse, som skaper en bevissthet rundt drift og økonomisk vekst.  Det mener vi har vært med på å bygge gode økonomiske resultater, uavhengig av om salongen er hel- eller deleid, eller en franchise-salong, påpeker Kristin Sandum Berre.

Glade vinnere på scenen under Prisfesten i mars.  – Aldri har vi vel hatt så stor begeistring blant våre medarbeidere. Det var fantastisk å stå på scenen og motta bransjens hyllest, sier Kristin Sandum Berre.  

Årets Frisørkonsern 2023

Adam og Eva Gruppen

  

Juryens vurderingskriterier:

→ Arbeidsmiljø og personale

→ Markeds- og kommunikasjonsplan 

→ Omdømme, bærekraft og samfunns- bidrag

→  Økonomi

→  Totalinntrykk / vinnerbegrunnelse

 

 Juryen uttaler:

Fremoverlente og uredde jobber frisørkonsernet strategisk for å forsterke bedriften i både med- og motgangstider. Det investeres kraftig i både salonger og medarbeidere, med ny omsetningsrekord som ett av resultatene. 

Konsernet jobber dedikert med utdanning og videreutvikling. Det har artister som står på mange scener, også internasjonalt. Det er en spydspiss i bransjen, som nå også setter enda sterkere fokus på bærekraft. Bedriften ønsker å være en god rollemodell for bransjen – og det er de. 

 

Juryen besto av: 

Pål Graham (FL), 

Jarl Martin Garder (NFVB), 

Anne Mari Halsan (NFVB), 

Lise Strøno Bruusgaard (NHO) 

og Gunnar Øye (NHO).

Tilbake
ANNET INNHOLD