- Jeg har coachet akademiteamet gjennom prosessen, og håper jeg har gitt mitt bidrag til å inspirere teamets medlemmer til å bryte grenser og finne sin egen stemme. Det er rett og slett gøy å bidra til å utvikle våre sterke faglige talenter, sier kreativ leder Eirik Thorsen.
 - Jeg har coachet akademiteamet gjennom prosessen, og håper jeg har gitt mitt bidrag til å inspirere teamets medlemmer til å bryte grenser og finne sin egen stemme. Det er rett og slett gøy å bidra til å utvikle våre sterke faglige talenter, sier kreativ leder Eirik Thorsen.

- Du må tørre å utfordre deg selv

- Det var selvsagt hyggelig at våre arbeider ble verdsatt av juryen og at akademiteamet i Adam og Eva Gruppen ble kåret til Årets Kreative Team 2022. Jeg vil i denne forbindelse takke alle de involverte, som i sum bidro til å realisere uttrykkene og sikre oss denne prisen, smiler kreativ leder Eirik Thorsen.

 - Jeg har vært med i så mange år med egne arbeider, så det har vært inspirerende å bygge opp et team med talenter, som kan bidra til å komme med og realisere nye ideer. Det har gitt meg et nytt blikk på hva som er mulig å få til. Jeg er redd for å falle inn i et mønster, og vi gjorde derfor ting på en helt annen måte enn i fjor, da vi også vant denne prisen, sier Eirik.

Han legger til at det var et bredt sammensatt team som sto bak årets vinnerkolleksjon, med akademi-artister, assistenter og andre kreative personer som hadde en finger med i spillet. Se video fra prisfesten her

 - Totalt var åtte av akademiets artister involvert, i tillegg til Inger Lise Moa på make-up og organisator Oddmund Olsen. Jeg lagde grunnplanen for uttrykkene, og fungerte som kreativ «dirigent», mens det ble opp til teamets medlemmer å falle inn i sin rolle i orkesteret og realisere sin del av helheten. Artistene jobbet to-og-to på hvert sitt bilde av de til sammen fire bildene i kolleksjonen. Dette var en ny måte å jobbe på for oss i fotokonkurransen, men det fungerte godt, forteller Eirik Thorsen.

 - Jeg har coachet akademiteamet gjennom prosessen, og håper jeg har gitt mitt bidrag til å inspirere teamets medlemmer til å bryte grenser og finne sin egen stemme. Det er rett og slett gøy å bidra til å utvikle våre sterke faglige talenter, legger han til.

Prisen for Årets Kreative Team gikk til Team Adam og Eva Gruppen. Glade prisvinnere kunne juble på scenen foran over 700 bransjekolleger. 

Foto: Klipp fra video av Jan Almås og Thomas Auke 

Perfekt u-perfeksjon

Denne gangen var Eirik lenge i tenkeboksen for å utvikle en konseptuell idé.

 - Utgangspunktet for håret i serien var «anti gravity», altså at håret beveger seg mot naturlig fallretning, og for selve bildene ønsket vi et røft og ekte uttrykk. Da jeg, etter å ha gjort en del research på sosiale medier, fant arbeidene til up-and-coming fotograf Chai Saedi, falt brikkene på plass. Chai hadde den følelsen i arbeidene som jeg så etter. Ikke minst det at hen jobber analogt, var interessant. Jeg har selv tidligere jobbet analogt, og vet hvor høy presisjonsgrad man må ha for å få til en fotoshoot som sitter. Så denne gangen hadde jeg lyst til å lage en kontrast til polerte, digitalt bearbeidede bilder som man ofte ser i fotokonkurranser.  What-you-see-is-what-you-get var masterplanen i planleggingen og gjennomføringen av fotoshooten. Eksempelvis holdt vi bare en gjennomsiktig oransje folie foran kamera for å skape uttrykket på det første bildet. Selv synes jeg det ble effektfullt på en interessant måte.

Kolleksjonen er dristig i den forstand at man risikerte at juryen ikke ville forstå ideen bak, men Eirik valgte å se bort fra dette.

 - Det viktigste var å kreere noe jeg selv og teamet var fornøyd med, uavhengig av juryens betraktninger om hva som er «stygt» eller «pent». Jeg har heller ingen problemer med å skjønne at folk ikke forstår bildene, og stiller spørsmål om de synes dette er «vakkert». For vår del er det viktigste at folk får følelser, det være seg positive eller negative, når de ser kolleksjonen. Alternativet er likegyldighet, og det vil vi for enhver pris unngå med våre uttrykk. Men det er selvsagt utrolig hyggelig at juryen forstod konseptet og valgte å kåre oss til Årets Kreative Team 2022.
Se kolleksjonen i bildegalleriet nederst i nettartikkelen.

Modeller i alle formater

Det har vært en interessant utvikling i de siste årene når det gjelder modeller. Variasjon i former og look bryter med den tradisjonelle oppfatningen om at modeller må ha et klassisk beauty-ansikt, være minst 178 cm høye og veie minst mulig.

 - Ja, her har det skjedd mye i den senere tiden. Vi bruker masse forskjellige modeller på visninger og kampanjer. Det er gøy og tidsriktig å vise mangfoldet. Det er ikke lenger nødvendigvis størrelse 36 og høyde 180 cm som er idealet, for å si det sånn. På foto-shooten brukte vi både modeller vi har jobbet med på andre oppdrag, og noen nye. Felles for dem var at de passet til å løfte frem våre uttrykk, både i hvert enkelt bilde og som en helhetlig kolleksjon, sier Eirik.

Salongstørrelse ikke avgjørende

Adam og Eva Gruppens samlede ressurser er kraftfulle. Det ble hele 13 nominasjoner i fotokonkurransens ulike kategorier totalt. Men Eirik mener ingen bør la seg skremme av det, spesielt ikke når det gjelder å delta i kategorien Årets Kreative Team.

 - Er man en salong med tre kreative personer, så er man et team. Størrelsen på salongen og antall ansatte betyr ikke all verden. Eksempelvis ble også Adam og Eva Lagunen/Lekven Nilsen AS i Bergen nominert til Årets Kreative Team 2022. Så jeg vil absolutt oppfordre alle salonger som har lyst til å gå sammen om å jobbe frem kolleksjoner. Vi trenger å vise bredden i det som foregår i bransjen. Kanskje kan det også være tryggere at flere jobber sammen, enn at man må stå alene og være personlig ansvarlig i fotokonkurransens øvrige kategorier, filosoferer han.


Artikkelen står på trykk i magasinet FRISØR nr 2 2022.

Du kan lese NFVBs magasiner digitalt HER.

Tilbake
ANNET INNHOLD