Vi som jobber i hudpleiefaget med problemløsende behandlinger, hudhelse og behandlinger som kunder føler et behov for, lever godt også i nedgangstider. Det er min erfaring. Så vi er tilbake til «normalen». Det håper jeg flere opplever og nyter godt av.
Når jeg tenker på vår bransjeutvikling generelt, så tror jeg det blir viktig å holde på kjernevirksomheten vår: HUDPLEIE. Det er bransjeglidninger mot det medisinske i den ene enden og styling/quick fix i den andre enden. Vi må ikke glemme hva, hvorfor og hvordan vi skal utøve vårt fag, og da blir vårt omdømme viktig, tror jeg. Holder vi på og klarer å kommunisere ut hva en hudpleier er, kan hjelpe deg med og hvordan vi gjør det, så vil kundene alltid søke seg til oss.
Vår bransje består først og fremst av menneskelige tjenester, og det er bygget på tillit og relasjon. Ta rollen som kundens HUD PT (personal trainer) på alvor. Ha fokus på kunnskap, service, omsorg og kvalitet i alle ledd så får du en gjennomgående god drift, og resultatene vil vise seg. Alle ønsker å gå til en ekspert eller spesialist, så sørg for at du og din bedrift får et godt hudpleieomdømme.
NFVB har de siste årene bidratt til at hudpleiebransjen vil få et etterlengtet kompetanseløft i lang tid fremover. De har i samarbeid med Fagforeningen og noen flinke bransjefolk i en prosjektgruppe tatt noen store og viktige skritt mot at bransjen kan få fagbrev på plass om ikke altfor lenge. Det er så viktig med kunnskap - Det er vår fremtid!
Jeg har engasjert meg over lang tid til å bedre kompetansen for bransjen vår gjennom et langvarig styreverv i NFVB. I 2014 fikk jeg med meg hele NFVBs styre til å satse på oss i hudpleiebransjen og sette søkelys på hvilke utfordringer bransjen stod ovenfor, og hva som kunne gjøres for å heve kompetansen i bransjen. Ett av målene ble å etablere «Fagbrev for hudpleiere».
Et langt, hardt og krevende arbeid med å tilrettelegge læreplaner, sette nye kompetansemål, standarder, utforske ulike modeller for læretid, dokumentere bransjebehovet for myndigheter og tett dialog med utvalg og andre instanser har gitt resultater. Prosjektgruppen har jobbet steinhardt i mange år for at alle i bransjen skal kunne få et løft på kompetanse, og at vi lettere kan få en god rekruttering i fremtiden. Alle involverte fortjener en stor applaus!
Det er ikke greit å være gratispassasjerer nå. Alle må trå til og melde seg inn i NFVB, slik at vi kan få fler bedrifter som kan stå sammen i den jobben som gjenstår før vi kan høste godt av dette. Samtidig vil du og din bedrift få andre medlemsfordeler som du ellers ikke vil klare selv å forhandle frem. Da tenker jeg på lavere gebyrer på bankterminalen, gode forsikringer og ellers innkjøpsavtaler du ikke vil gå glipp av.
Så har vi deg, hva med din utvikling? Hva kan du gjøre for å bli en enda bedre hudpleier og forretningskvinne? Mange av oss driver i smått, eller har en lederrolle og et arbeidsgiveransvar. Det krever en annen kompetanse enn den faglige. Vårt yrke handler om mye mer enn omsorg og den faglige delen. Vi må ikke glemme all kompetanse vi trenger på administrasjon som økonomi, hms, markedsføring, lover og regler. Dette er også en viktig del du må ha kontroll over, og tilegne deg kunnskap om for å mestre og håndtere situasjoner du vil komme opp i.
Ta styring og søk kunnskap, kursing og nettverk. Ja, alt som kan gjøre deg til en bedre leder for deg selv og de du har rundt deg i arbeidshverdagen. NFVB har utviklet og tilbyr fantastiske bransjerelaterte lederprogram. Invester tid i deg selv og meld deg på nå i dag!
Jeg gleder meg til fremtiden med en bransje jeg er stolt av!
Har du lyst til å utvikle deg som leder, løfte bedriften din og øke lønnsomheten? NFVB Lederprogram gir deg ny kompetanse, praktiske verktøy og personlig coaching. Tilbakemeldingene fra tidligere deltakere er rett og slett overstrømmende. Kull 11 starter 23. april 2025. Meld deg på nå!