Guri Andreassen og 7. Himmel i Bodø har virkelig fått føle på de utfordringer som koronasituasjonen har gitt oss. Hun er veldig glad for tilknytningen til NFVB og NHO-fellesskapet.
Guri Andreassen og 7. Himmel i Bodø har virkelig fått føle på de utfordringer som koronasituasjonen har gitt oss. Hun er veldig glad for tilknytningen til NFVB og NHO-fellesskapet.

Tanker i tiden

Bransjen er inne i en spennende tid. Koronaen har preget all virksomhet, og vil gjøre det lenge ennå. Men også fag og fagfolk er temaer som diskuteres i mange fora.  Guri Andreassen, eier av 7. Himmel i Bodø og styremedlem i NFVB lufter her noen tanker hun har om det som skjer i bransjen. 

Av: - NFVB
Sist oppdatert: 2022-03-03T07:51:48.0000000Z

Koronasituasjonen

Påvirkningene koronaen har for drift tenker jeg vi blir hengende med en god stund. Vi føler nå på «etterslepet». Det vil si konsekvensene av alle pålegg og regler merkes mer etter som tiden går.  Det er for eksempel høye personalkostnader ved at man ikke kan gå på jobb med symptomer. Man blir borte flere dager på grunn av testing, og i tillegg betaler vi full lønn.  Samme utfordring med medarbeidere som har barn i skole og barnehage.  Den økonomiske belastningen for en produksjonsbedrift (som vi er) blir ekstra høy i vår situasjon. Dette er en sak som vi skal løfte frem politisk.

 

Vi her i Bodø ble i våres stengt ned for andre gang, da tre uker i mars. Det kom som et lite sjokk, det også, men jeg har hele tiden følt at Bodø kommune har gjort gode valg og hatt kontroll.  Dette gjorde de for å få bukt med utbrudd raskt. Vi kunne jo nå rutinene rundt permitteringene etc.  Alle var litt roligere, for vi visste til en viss grad at vi kunne klare oss. Men vi visste ikke om kundene turte å komme tilbake, om vi har omsetning nok og om vi klarer våre økonomiske forpliktelser. Usikkerheten har vært høy. Vi lever med den ennå, men vi er optimistiske.


Bransjefellesskapet 

Etter det siste halvannet året har jeg følelsen av å ha sittet i en boble. Det har ikke vært mye kontakt med andre ledere i samme situasjon. Vi møtes ikke – fysisk. Den viktige, uformelle kommunikasjonen (les: praten!) mangler.  Jeg savner møtene med kollegaer, drivere av andre klinikker. Hva som rører seg er vanskelig å spå, men det ser ut til at markedet (kundene) kommer. Vi er vel tilbake til «normalen». Driftsmessig vil vi nok, som nevnt over, dra en del etter oss med hensyn til ekstra kostnader og utfordringer i den daglige driften. Produktutviklingen vil gå sin gang. Her snakker vi om en særdeles løsningsorientert bransje.

NFVBs medlemsbedrifter har fått god støtte gjennom en utfordrende tid.

Arbeidskraften

Mange søker etter terapeuter. Jeg har en følelse av at vi mangler fagfolk. Vi sliter med rekrutteringen. Jeg ser også en utvikling hvor man vil drive selv, være mer selvstendig og «fri»?  Markedet endrer seg også, kanskje lurt med «nisjesalonger»?  Men i det lange løp håper jeg på skikkelige seriøse arbeidsplasser som kan rekruttere, være motorer i bransjen, da med tanke på opplæring og definering av standarder i faget. Her snakker jeg om lærebedrifter, lærlingeplasser og fagbrev. Dette må til for å få løftet faget og rekrutteringen i årene som kommer.


Lederutviklingen

«Alle» kjenner lederutvikler Alf Inge Cleve-Stiansen. Han har lang erfaring både med hudterapeutenes hverdag, faget, kundene og driften. Vi er så heldige at han, gjennom NFVB, har laget et bransjedirekte og matnyttig lederprogram til oss.  Dette koster litt å være med på, men man har mye igjen for pengene. Du har ditt eget prosjekt å jobbe med under kursene, en coach som følger deg opp underveis og du får konkrete verktøy som kan benyttes i daglig drift - svært nyttig og resultatorientert. Jeg har holdt på i mange år og tatt lederutdanninger tidligere, men man trenger påfyll. Her er et program som er rettet på vår hverdag og de utfordringene vi står i.

Lederutvikler Alf Inge Cleve-Stiansen har laget et bransjedirekte og matnyttig lederprogram til oss. 

NFVB-medlemskapet

Hele bransjeutviklingen er en prosess, med mange nye ting å sette seg inn i.  Dette tar tid, og man blir usikker. Da har det vært befriende å kunne ha NFVB i ryggen. Et fellesskap med samme utfordringer og behov.  Masse direkte informasjon som omhandler eksakt vår bransje og vår drift. Og om det oppstår utfordringer tas disse videre, og man kan påvirke politiske beslutningstakere direkte. Vi trenger også å skape nye møteplasser for hudpleiebransjen! NFVB-medlemskapet gir oss mange muligheter.  Meld deg inn!

Brenner ditt hjerte for faget og bransjen? Bli NFVB-medlem du også!

Artikkelen står også på trykk i magasinet SALONG Hud & velvære nr. 3 2021

Les NFVBs magasiner digitalt HER.

Tilbake
ANNET INNHOLD