NFVBs medlemsbedrift Remedy kan inspirere flere til å se på eget salongkonsept.
NFVBs medlemsbedrift Remedy kan inspirere flere til å se på eget salongkonsept.

En velværeopplevelse utenom det vanlige

 - Etter å ha jobbet i faget i 15 år følte jeg at tiden var inne for å etablere en egen salong helt etter mine egne ideer. Da lokalene på St. Hanshaugen i Oslo dukket opp midt under koronapandemien, tenkte jeg at dette var innertier. De passet perfekt til å realisere konseptet Remedy, smiler Tommy Dølplads (37) fornøyd.

 - Det har vært veldig gøy å gjøre dette, og jeg må si koronapandemien slo gunstig ut for min del. Det var definitivt leietagers marked, noe som gjorde det lettere å forhandle om leiekontrakten. Tiden var rett og slett inne for å ta steget ut og realisere mine gründeridéer, som jeg har gått svanger med i mange år, sier Tommy Dølplads.

En liten landsby i byen

Valget av St. Hanshaugen som lokasjon var ikke tilfeldig. Tommy har et nært forhold til området.

 - Jeg jobbet 10 år som frisør hos Kirstin Arnesen i Inch på St. Hanshaugen og trivdes godt med stedet og klientellet. Jeg lærte også mye av Kirstin. Hun er perfeksjonist til fingerspissene og skapte et flott konsept. Hun har virkelig vært med å løfte bransjen faglig, og ikke minst når det gjelder å tenke konseptuelt rundt salongetablering. 

 - Når jeg nå er tilbake i området, føler jeg at jeg har kommet hjem til en liten landsby i byen. St. Hanshaugen er sentrumsnært, men allikevel har området en distinkt sjel. Her trives jeg godt. Det passer meg også at området er preget av boliger, ikke kontorer. Det gir en lokal forankring, og byr på en mulighet til å bygge opp langsiktige kunderelasjoner.

Real Nordic Living

Remedy er et navnevalg Tommy er fornøyd med. 

 - Det er litt subtilt, men Remedy er avledet av remedier, og det er noe vi har mye av. Men remedier betyr også middel mot noe, for eksempel stress i hverdagen. Hos oss kan kunden stresse ned og nyte salongbesøket. Vi har faktisk laget vår egen Remedy-duft, som setter et velværepreg på salongopplevelsen.

 - Jeg ville skape et sted basert på opplevelser, blande inn elementer som appellerer arkitektonisk og som også inkluderer salg av spesialprodukter du ikke forventer å finne i en frisørsalong. Blant annet selger vi mye spesialkaffe til kaffenerder, levert av lokale mikrobrennerier. Det er blandinger jeg selv bruker. Kunder som ønsker det, vil også kunne kjøpe kaffebryggeutstyr hos oss.

 - Vi er også forhandler av det danske merket FRAMA, som inkluderer såpe, oljer og parfyme. Vi har salg av bøker som omhandler arkitektur, kokkekunst, og ikke minst har vi salg av bøker som The Monocle Guide. Vi byr kort sagt på mange remedier, som kan være en inspirasjon i hverdagen, sier Tommy.

 - Det vi opplever, er at forbipasserende stopper opp. Vi pirrer nok nysgjerrigheten hos urbane, designbevisste kunder. Mange kommer inn i salongen fordi de har lyst til å kjøpe noen utvalgte produkter. For eksisterende frisørkunder representerer også produktene et hyggelig mersalg som ikke nødvendigvis belaster frisørbudsjettet, legger han til.

Egen design

Det er ikke alltid selvgjort er velgjort, men Tommy Dølplads har flere talenter som har gjort at han tok steget ut og designet interiøret selv.

 - Jeg driver også med interiørfoto, grafisk design og web-design og følte meg komfortabel med å ta designoppdraget. Remedy-logoen har jeg designet, det samme gjelder for hyllesystemer, resepsjon, vasken og «øya» med utstilte produkter. Så jeg har fått det akkurat som jeg ville. Men jeg hadde ikke kunnet gjøre dette uten støtte og bidrag fra min samboer. Han er møbelsnekker og har laget interiøret tilpasset mål og plasseringer. Så jeg har kommet ut med et budsjett som er til å leve med.  

Satser på faglig styrke

Tommy Dølplads er en dedikert fagutøver. Selv om han har plass til flere medarbeidere, er han opptatt av å få inn de rette personene, fremfor å utvide staben.

 - I dag har jeg mangeårige kolleger av meg fra Inch-tiden med på laget. Frida Bakke Olsen og Kristin Nilsson er fagpersoner jeg kjenner godt, og vi har en god kjemi. Vi har det rett og slett hyggelig sammen. Det betyr mye, sier Tommy. 


Artikkelen står også på trykk i magasinet FRISØR nr 3 2021.

Les NFVBs magasiner digitalt HER.

Tilbake
ANNET INNHOLD