Hudterapeut Marianne Sletteng, daglig leder av Røa Hud.
Hudterapeut Marianne Sletteng, daglig leder av Røa Hud.

Brenner for en seriøs bransje

 - Det er utrolig givende å jobbe i hudpleiefaget. Jeg elsker yrket og alt det gir meg. Jeg hadde faktisk ikke forestilt meg en så lang karriere i faget, men det å oppleve at kundene setter så stor pris på det vi gjør, er en 

vitamininnsprøytning som driver meg videre, smiler Marianne Sletteng, daglig leder og utøvende hudterapeut i Røa Hud.

 Det var litt tilfeldigheter som drev meg inn i hudpleiefaget. Jeg er utdannet sivilmarkedsfører fra BI, og har tilleggsutdanning innen styrekompetanse. Etter flere ulike jobber hadde jeg på et tidspunkt i livet lyst til å ta en time-out. Så det ble til at jeg tok en utdanning på Den Franske Kosmetologskole, der jeg også tok Cidesco-eksamen. Dette gjorde at jeg fikk en praksisplass på Røa Hudpleie, der jeg likte meg veldig godt, både med kundene og behandlingene. Så da jeg senere fikk en telefon fra daværende eier, som lurte på om jeg ville kjøpe klinikken, slo jeg til. Det var for 15 år siden, og jeg har ikke angret en eneste dag på valget jeg tok. Dette er det jeg vil drive med, og jeg stortrives med kundene her på Røa, sier Marianne Sletteng.

Stortrives i lokalmiljøet

Røa ligger på Oslos vestkant på grensen mot Bærum. Lokalmiljøet har forandret seg mye på 15 år. Det har vært en storstilet boligbygging i klinikkens nærområder, men Marianne mener Røa fortsatt er gjenkjennelig.

 - Vi holder til i de samme lokalene som klikken startet opp i 1993. Jeg liker at det er en kontinuitet og at Røas særpreg fortsatt er intakt. Røa representerer et lokalmiljø jeg trives i, og jeg har mange kunder som har fulgt meg gjennom de årene jeg har drevet på denne adressen, forteller hun.

Gjennom årene har flere konkurrenter kommet til, og det er en god dekning av hudpleieklinikker i området. Det bekymrer ikke Marianne.

 - Det er plass til oss alle, og det gjelder bare å finne sin plass i markedet. Selv fokuserer jeg på tjenester som jeg driver med, og er ikke så opptatt av hva andre måtte tilby. Men jeg skulle ønske at vi slapp å konkurrere på pris. Vi trenger å kalkulere riktig pris på våre tjenester. Det nytter ikke å kjøre et prisrally mot bunnen, det taper vi alle på, sier hun og legger til at hun savner litt mer kollegial innstilling hos sine bransjekolleger.

 - Jeg har ingenting imot at det blir flere klinikker i nærmiljøet. Vår bransje er i vekst og det er bra. Jeg sender gjerne kunder til andre som utfører spesialiserte behandlinger jeg ikke utfører, hvis jeg mener at det er behov for det. Men jeg savner nok at vi kunne være litt mer kollegiale, og ikke bare være konkurrenter. 

Autorisert fotterapeut Heidi Bjørnholt har fulle kundelister.

Hudpleie i fokus

Marianne har ikke kastet seg på injeksjonsbølgen. Hun er opptatt av naturlig hudpleie, og synes man godt kan eldes med en vakker, naturlig hud.

 - Vi kan ikke gjøre underverker, og det er flott når kunder kan glede seg over at aldring også kan være vakkert. Selv jobber jeg med ulike behandlinger, det være seg ikke-ablative lasere, retinolbehandlinger, ulike peelinger, hydradermie og dermapen. Men jeg har til nå holdt meg unna injeksjonsbehandlinger. Jeg synes det er så mange bra behandlinger, at dette ikke er nødvendig. Jeg må likevel kanskje innse at vi som salong kanskje taper kunder på å ikke tilby dette. Kanskje Botox og fillere er noe vi må innse at en del kunder vil ha. Da er det bedre at de får det hos oss, enn at de får disse tjenestene andre steder. Selv er jeg usikker, men vi må nok som en bransje sørge for at den medisinske delen av bransjen ikke overtar våre hudpleiekunder, mener Marianne.

Kjør kalkyler

 - Jeg blir overrasket når jeg ser prisene enkelte ope­rerer med. For min del mener jeg at det er riktig med en timepris på 1.000 kroner pluss mva. og materialkostnad for å få det hele til å gå rundt, det vil si å sikre en anstendig lønn, betale husleie, skatter, avgifter, forsikringer og ta kurs og etterutdanning, samt å betale leverandørene. 

 - Skal vi sikre solide bedrifter, må vi kalkulere riktig. Vi må ta oss betalt for våre tjenester, sier Marianne.  

- Det er essensielt å vite hvor lang tid behandlingene tar. Hvis du ikke vet dette, kommer du dårlig ut. Riktig kalkulasjon er nøkkelen til en sunn klinikkøkonomi, legger hun til. Lærdommen hun skaffet seg fra BI kommer godt med.

Munn-til-øre markedsføring

Marianne er utdannet sivilmarkedsfører, i tillegg til hudpleieutdanningen. Men hun driver ikke aktivt med markedsføring gjennom sosiale medier.

- Jeg har fulle timelister og det har også min kollega, fotterapeut Heidi Bjørnholt. Det er faktisk så stor etterspørsel etter fotpleie, at jeg må steppe inn og hjelpe henne fra tid til annen. Så vi har nok å gjøre. Trykket har vært så stort at vi ikke har drevet aktivt med markedsføringsaktiviteter. Men jeg har planer om å utvide virksomheten litt, og skal innrede et rom som nå er lager, til et kabinett. Da må jeg nok ta tak i dette, oppgradere nettsiden og jobbe litt med å profesjonalisere vår utadrettede virksomhet, sier Marianne.


Artikkelen står på trykk i magasinet SALONG Hud & velvære nr. 3 2021.

Les NFVBs magasiner digitalt HER.

Tilbake
ANNET INNHOLD