Icon Hairspa har fått nye eiere. Cecilie Torvik, tidligere markedsdirektør i Icon Hairspa, blir nå daglig leder i selskapet.  - Jeg mener vi kan skape positive synergieffekter inn mot frisørbransjen, sier hun.
Icon Hairspa har fått nye eiere. Cecilie Torvik, tidligere markedsdirektør i Icon Hairspa, blir nå daglig leder i selskapet. - Jeg mener vi kan skape positive synergieffekter inn mot frisørbransjen, sier hun.

BliVakker-gründer kjøper Icon Hairspa

BliVakker-gründer Einar Øgrey Brandsdal har gjennom selskapet Pink Cosmetics kjøpt aksjemajoriteten i frisørleverandøren Icon Hairspa sammen med investor Terje Klungland. Cecilie Torvik, tidligere markedsdirektør i Icon Hairspa, blir nå medeier og daglig leder i selskapet.

Nettbutikken BliVakker har vært en konkurrent til frisørbransjen i mange år. Men nå har gründeren Einar Øygrey Brandsdal tatt skrittet over til å bli en distributør til frisørbransjen. Spørsmålet er om det kan bli en krevende øvelse å skape tillit for Icon Hairspa i frisørbransjen, når hovedaksjonæren i årevis har solgt produkter på nett i konkurranse med frisørsalongene.  Daglig leder Cecilie Torvik har tro på gode synergier.

 - Det er riktig at BliVakker førte til tapt varesalg for oss, og dette har vært en utfordring gjennom ganske mange år.  Men jeg tror nå at samarbeidet med BliVakker kan gavne oss.  If you can’t beat them, join them. Det er ikke til å unnslå, at det har vært tøffe tak for oss som en liten, norskeid leverandør å konkurrere mot bransjens tungvektere på leverandørsiden.  Vi er nå fortsatt norskeid, men får tilgang på digital kompetanse, som jeg mener kan skape positive synergieffekter inn mot frisørbransjen, sier Cecilie Torvik.

Hun har ikke registrert noen negative reaksjoner fra Icon Hairspa AS rundt 2000 kunder.

 - Nei, jeg opplever ikke at vi har fått særlige reaksjoner, selv om jeg i utgangspunktet var forberedt på det.  Men vi skal nå komme styrket ut, og jobber med å utvikle nye tjenester rettet mot frisørsalonger. På sikt skal vi tilby nettbutikk-løsninger for salongene, og vi vil trolig også utvide vårt produktsortiment. Vår hovedaksjonær får stadig tilbud fra merkevareleverandører til BliVakker, men har til nå ikke kunnet håndtere dette. Med Icon Hairspa endres dette. Vi er en distributør til frisørbransjen og kan levere profesjonelle produkter, fordi vi ikke retter oss mot sluttforbrukere.


Spennende historie

Icon Hairspa ble etablert og driftet av salongeiere med forankring i frisørbransjen.  Studio Alf har vært sentral på eiersiden fra starten, og gjennom fusjoner med andre selskaper, som Enkelt & Greit.  Studio Alf-sjef Erik Øgreid Hartvigsen sier dette om salget av Icon Hairspa AS:

 - Det har vært spennende å være med å bygge opp en virksomhet som Icon Hairspa AS. Det startet jo med Enkelt & Greit AS, som hadde lager i kjelleren på en Studio Alf salong og en beskjeden omsetning, til en bedrift som vokste til en omsetning på 50 millioner kroner i toppåret for tre år siden. Det er krevende å vokse såpass mye i en bransje som har beinhard konkurranse fra både andre aktører og netthandelen.

Satse eller selge

- Men det er en tid for alt. For min del stod valget mellom å gå all-in i Icon Hairspa AS med det som kreves og samtidig drive Studio Alf Frisører, eller å vie meg fullt og helt i driften og utviklingen av frisørhuset Studio Alf. Jeg mener det er viktigere enn noen gang å ta grep og gå for de valgene man tror mest på. Å drive en etablert og stor bedrift med salonger, og samtidig satse stort som grossist, skaper noen utfordringer.  Det var ikke et vanskelig valg. Fokuset mitt er på Studio Alf og de menneskene som jobber der.  Vi er veldig optimistiske til det som ligger foran oss nå. Vi fikk en fair pris og et ryddig salg, fastslår han.

Tilbake
ANNET INNHOLD