9. november inviterte NFVB sine nye regionkontakter til Næringslivets Hus i Oslo. Hensikten var at alle skulle få en bredere forståelse for bakgrunn og mål med den nye regionstrukturen, og ikke minst bli bedre kjent med hverandre. Nettverket av engasjerte NFVB-støttespillere er gull for hele organisasjonen. De vil også få oppgaver som vil være av stor betydning for hele bransjen.
Direktør Anne Mari Halsan ønsket velkommen til alle deltakerne, før hun ga ordet til NFVB-president Espen Sævold. Før regionsamlingen hadde de begge vært på besøk hos mange laug, og hadde med seg mange innspill i bagasjen. Det er ingen tvil om hvor viktig det er å ha en sterk bransjeorganisasjon. Koronapandemien har til fulle vist både hva NFVB/NHO kan utrette politisk, men også hva nettverket kan gi av uvurderlig hjelp og støtte til hvert enkelt medlem.
Presidenten brukte stikkord som Muskler, Synlighet og Dekning, med videre forklaring til hvordan NFVB jobber strategisk ved å gruppere innsatsen i pilarer som verving/medlemspleie, kompetanse/utdanning og rammebetingelser/omdømme. Han belyste også at selv om det mange ganger kan være fristende å gå rett på løsning, så er sjansen større for et bedre resultat hvis man har en god og inkluderende arbeidsprosess i forkant. Han takket NFVBs programsjef Vibeke Scheele Moe for tålmodig gjennomføring av prosjekter, med viktige analyser og diskusjoner. Men nå er han veldig klar for å iverksette, og det nye regionapparatet skal starte opp fra nyttår. En av de første oppgavene blir hvordan våre fag kan markedsføres bedre på skolenes utdanningsmesser.
NHOs regionkontor er en skjult skatt for mange. De besitter kompetanse som NFVB vil lene seg tungt på i vår organisasjonsutvikling. Regiondirektør Christian Chramer fra NHO ga oss en tydelig invitasjon til samarbeid, med gode eksempler på hva de kan bistå med. Ikke minst kan regionkontorene være møteplasser for vårt lokale nettverk, og steder der man kan dele kunnskap.
NFVBs nye regionapparat vil som nevnt være operativt fra nyttår, men dette er et «elefantprosjekt». Det vil si det er et omfattende prosjekt, men vi kommer i mål ved å ta en bit av gangen. NFVB administrasjonen vil nå sette av tid og invitere hver region til et oppstartsmøte i starten av januar. Anne Mari, Jan Kristian og Vibeke vil følge opp regionansvarlige innenfor hver av pilarene med informasjon og veien videre. Det er fortsatt detaljer som skal på plass. Vi gleder oss til å jobbe sammen med sterke krefter i regionapparatet for å videreutvikle organisasjonen til det beste for frisør- og velværebedriftene.
Har du spørsmål eller innspill til utvikling-en av NFVB regionalt, så kontakt administrasjonen eller styret.
Kontaktinformasjon finner du på nfvb.no
Tradisjonen tro, lanserer Aveda nok en gang Earth Month. For 2024 er temaet: The Power of Every Drop. Kampanjen inkluderer et samarbeid med Charity: Water, en ideell organisasjon som jobber for å gi rent drikkevann til mennesker i utviklingsland.
Sjekk #AvedaWalksForWater.
Det kan også nevnes at Aveda 22. april oppfordrer folk til å droppe hårvasken for å spare vann. Fra 15. april vil kampanjen vise arbeid til influensere som styler håret bærekraftig uten vask.
Sjekk #NoWashDay.