Gro Ravndal Bruarøy er opptatt av å bygge godt omdømme på fag, drift, arbeidsplasser og kundeservice.<br/>
Gro Ravndal Bruarøy er opptatt av å bygge godt omdømme på fag, drift, arbeidsplasser og kundeservice.

Med kompetanseutvikling og bransjefellesskap på agendaen

- Hudpleiebedriftene har mye å vinne på å bli bedre på forretningsdrift. Mange er kanskje så mye «omsorgspersoner» at de er litt redd for å ta betalt for tjenestene de utfører, sier Gro Ravndal Bruarøy, Topp til tå Velvære. Hun brenner for en profesjonalisering av bransjen.

Topp til tå Velvære holder til på Bryne, og er større enn de fleste i bransjen. 12 ansatte utfører en stor bredde av tjenester, som gir dekning for navnet på bedriften. Gro Ravndal Bruarøy er grunnlegger og eier, og har gjennom 35 år i faget opparbeidet erfaring og kompetanse hun gjerne deler med både ansatte og bransjekolleger.

 - I starten så var jeg vel litt for opptatt av hva jeg gjorde av tjenester, og fant etter hvert ut at jeg hadde nærmest ingen fortjeneste igjen etter utført behandling. Jeg priset i utgangspunktet selve behandlingen alt for lavt, uten å regne skikkelig på varekostnader og andre driftskostnader. Tenk om jeg hadde fått bedre opplæring i god forretningsdrift fra starten av. Det kunne spart meg for mye prøving og feiling.

Ønsker et felles bransjeløft

Gro Ravndal Bruarøy mener man innad i bransjen må styrke samholdet, dele erfaringer og være konstant opptatt av både faglig utvikling og bedriftsutvikling. 

 - Hudpleiebedriftene er gjerne små salonger/klinikker, med alt for liten tid til utvikling. Det er gjerne leverandørkursene man bruker for å oppdatere seg. De er fine de, men leverandørene har gjerne sin egen agenda. Man trenger å løfte blikket og tenke mer på hva som er viktig for deg og din bedrift. Jeg tenker også på at vi må ha møteplasser hvor vi åpent deler erfaringer, der vi som gode bransjekolleger tenker at vi har alle mest å vinne på at bransjen samlet fremstår profesjonell på alle plan.

 - Det er alltid nye behandlinger og produkter man bør ha kjennskap til og lære seg. I en liten salong er det nødvendigvis ikke så lett å henge med. Det kan være vanskelig å fristille seg til opplæring. Er man flere i bedriften er det lettere at noen setter av tid til å være borte litt fra den daglige driften. Kunnskapen man får på kurs og bransjetreff bør man også systematisk dele med sine medarbeidere.

Alle burde vært på kurs med Alf Inge. At han nå leder NFVB Lederprogram er en fantastisk mulighet flere burde få med seg. Her får man kunnskap, verktøy og coaching som kan løfte deg både som person, kundebehandler og bedriftsleder

Heier på lederutvikling

Bruarøy har ikke vært på NFVBs lederprogram, men har gjennom Dermanor fått oppleve Alf Inge Cleve-Stiansen og hans evner til å få frem skjulte egenskaper hos alle.

 - Alle burde vært på kurs med Alf Inge. At han nå leder NFVB Lederprogram er en fantastisk mulighet flere burde få med seg. Her får man kunnskap, verktøy og coaching som kan løfte deg både som person, kundebehandler og bedriftsleder. Ikke minst er han flink til å få folk til å by på seg selv og dele erfaringer, sier Gro.

 - Det å være bedriftsleder er mye mer gøy når man har kunnskap og ser sammenhenger. Bare det å lære seg å prise tjenester riktig, og se hvor betydningsfullt det er å kunne drive mersalg til kunder. Hvis vi lærer å selge vår fagkunnskap riktig, inkludert hjemmeprodukter som forbedrer virkningen, så får vi mer fornøyde kunder som legger igjen mer penger ved hvert besøk. 

Jeg synes NFVB har gjort et godt arbeid med å være en pådriver for å etablere et fagbrev i hudpleie, men tror det ennå er mange som ikke vet hva det betyr å være lærebedrift.  Vi trenger dedikerte personer som kan forplikte seg til kunnskapsoverføring i en godkjent lærebedrift. Det vil bety mye for faget og bransjen å få fagbrev som et tydelig kompetansebevis. 

Ønsker fagbrev i hudpleie

Mange i bransjen har i lang tid savnet et fagbrev som definerer en tydelig standard på utdanningen.  Gro Ravndal Bruarøy håper at en utdannelse med fagbrev blir en realitet så snart som mulig.

- Jeg mener det har skjedd veldig lite på utdanningssiden siden jeg begynte i faget for godt over 30 år siden.  Jeg mener bransjen har mye å vinne på å ha samme normen som andre yrkesfag. Det vil si at man etter grunnleggende skoletid blir lærling i en bedrifts som gjør deg godt forberedt på yrkeslivet. Sånn det er nå er det for mange som tar de offentlige hudpleieutdanningen som en «snarvei» til andre skoleløp, uten at de tenker å jobbe som hudpleier. Fagbrevordningen med et lærlingeløp peker mer retning, samtidig som man som lærling får god bransjekunnskap og -erfaring fra lærebedriftene.

 - Dette er jo en ny ordning som ingen helt vet hva innebærer ennå, men jeg håper alle har lest hva som har stått i magasinet SALONG Hud & velvære tidligere. Jeg synes NFVB har gjort et godt arbeid med å være en pådriver for å etablere et fagbrev i hudpleie, men tror det ennå er mange som ikke vet hva det betyr å være lærebedrift.  Vi trenger dedikerte personer som kan forplikte seg til kunnskapsoverføring i en godkjent lærebedrift. Det vil bety mye for faget og bransjen å få fagbrev som et tydelig kompetansebevis. 

Det er viktig at kundene opplever trygghet for profesjonell kunnskap, uansett hva slags tjeneste de bestiller.

Fagkompetansen spesialiseres

Topp til tå Velvære har en omfattende behandlingsmeny, men også mange ansatte til å utføre de ulike behandlingene.

 - Det er viktig at kundene opplever trygghet for profesjonell kunnskap, uansett hva slags tjeneste de bestiller. Vi blir mer og mer spesialisert på enkeltområder, enten det gjelder for eksempel negler, vipper eller hårfjerning. Men fagkunnskapen må være til stede, og man må være veldig bevisst på ha den kunnskapen kunden forventer – og fortjener.

 - Det er vanskelig å være best i alt, men er man flere i salongen/klinikken så kan man lettere dele både kunnskap og kunder. Man blir mer attraktiv for kundene, og fornøyde kunder kommer gjerne tilbake, smiler Gro.

Har taklet koronakrisen

Ingen kan si de ikke har møtt tøffe utfordringer som følge av koronapandemien, men Topp til tå Velvære har kommet seg godt gjennom krisen.

 - Vi har etter forholdene hatt en kjempebra omsetning. Det er klart at vi har hatt noen utfordringer knyttet til avbestilling på kort varsel, som følge av koronasymptomer.  Med 12 ansatte så merkes det fort på bunnlinjen hvis alle har en avbestilling i uka hver.  Men det gjelder å være flink med å booke om timen i stedet for å kansellere. Forskjellen er et reelt tap eller bare en utsettelse av inntekten. Man kan også prøve å flytte opp en annen kunde.  Hvis det likevel skulle oppstå et «hull» i timelisten, så bør man jo også ha en plan for hvordan man bruker den tiden fornuftig. Det kan være ting som vaske/rydde, friske opp fag- eller produktkunnskap eller drive kundekontakt på sosiale medier.

Et fellesskap som fungerer

Bransjeorganisasjonen NFVB jobber aktivt for å være mest mulig «nær» medlemmene. Nå er forbundet i ferd med å lage et nytt regionapparat, som blant annet skal jobbe tettere med NHOs regionkontor i alle landets fylker.  Gro Ravndal Bruarøy er blant de engasjerte bransjefolkene som NFVB har fått med i arbeidet med å styrke organisasjonen og alle de oppgavene man jobber med.

 - Jeg takket ja på forespørsel om å delta i dette bransjenettverket. Det er en veldig spennende utfordring.  Jeg er veldig opptatt av å bygge et bransjefellesskap som er opptatt av kompetanseutvikling og bygge godt omdømme på fag, drift, arbeidsplasser og kundeservice.

 - Det er et utviklingsarbeid der mye må læres og erfares underveis, men jeg tror vi har mye å hente på å vise at fellesskapet kan utrette mye sammen, og at hver enkelt bedrift ser nytteverdien av et NFVB-medlemskap.

 - Jeg brenner virkelig for en profesjonalisering av bransjen, og vil jobbe for at flere blir med på dette løftet!

Artikkelen står på trykk i magasinet SALONG Hud & velvære nr. 4 2021.

Du kan lese NFVBs magasiner digitalt HER     

Tilbake
ANNET INNHOLD