Siste utgave av magasinet SALONG Hud & velvære forsterker betydningen av at salongene og klinikkene har kompetanseutvikling høyt på agendaen. Det er når man møter de litt ekstra utfordrende dagene at forståelsen for dette blir ekstra stor.
Fagkunnskap kan man aldri bli «mett» på. Du kan ta for gitt at mange kunder kommer til din bedrift med store forventninger om høy profesjonalitet. Hvorfor skulle de ikke det? De er både beleste og bereiste. De vet mye om behandlinger og produkter, og de har gjerne erfart mange typer behandlinger på sine reiser i inn- og utland. Mange hoteller har stor suksess med «velværepakker» til sine gjester, med spa-avdelinger med rikholdige menyer. Mye vil ha mer, heter det seg. Økt konkurranse kan være veldig bra, fordi kundene har kanskje opplevd noe de vil ha mer av. Men det fordrer at du kan levere. Hvordan oppdaterer du deg, og hvordan sørger du for at kundene dine får det beste ut av din fagkunnskap?
Bedriftsutvikling er et stort fagfelt. Økonomi, markedsføring og ledelse er hver for seg fag og fordypningsområder som enhver bedriftsleder må ha forståelse for. Hvordan får du denne kunnskapen? Lære av å feile kan være veldig kostbart, og i verste fall bringe bedriften konkurs. Du må ikke kunne alt selv, men være bevisst at du kanskje må kjøpe denne kunnskapen av andre. Men jo mer du vet selv, jo mer bevisst du blir på suksessfaktorer og feller, jo mer sannsynlig er det at du blir en vinner i konkurranse med andre i bransjen.
Din konkurransekraft krever kompetanse, og den kraften bør du starte å bygge så tidlig som mulig. Derfor er et fagbrev i hudpleie høyt på agendaen for NFVB. Det er et kompetansebevis som markedet forstår betydningen av. Kombinasjonen god grunnutdanning og lærling i bedrift gjør deg godt rustet for et godt karriereløp. Et fagbrev er en solid grunnmur man kan bygge videre på. Alle forventer at snekkere, rørleggere og elektrikere har dette. Hudpleie er viktig for manges helse og velvære. Hvorfor har ikke bransjen et samlende kompetansebevis for noe som er så viktig?
NFVB er fortsatt en «ny» bransjeorganisasjon for mange hudpleiere, men har lange og dype røtter i frisørfaget. NFVB har en kompetanse og et nettverk som ledere i hudpleie- og velværebedrifter høster stor nytte av. I tillegg kan NFVB sammen med NHO tilby medlemsfordeler ingen andre i bransjen kan vise maken til. Bruk disse mulighetene for utvikling og profesjonalisering av din bedrift!
SALONG Hud & velvære nr. 4 er sendt til landets hudpleie- og velværebedrifter. Du kan lese magasinet digitalt HER.
Tradisjonen tro, lanserer Aveda nok en gang Earth Month. For 2024 er temaet: The Power of Every Drop. Kampanjen inkluderer et samarbeid med Charity: Water, en ideell organisasjon som jobber for å gi rent drikkevann til mennesker i utviklingsland.
Sjekk #AvedaWalksForWater.
Det kan også nevnes at Aveda 22. april oppfordrer folk til å droppe hårvasken for å spare vann. Fra 15. april vil kampanjen vise arbeid til influensere som styler håret bærekraftig uten vask.
Sjekk #NoWashDay.