- Jeg er nok en gründertype. Det har vært drivkraften for å starte egen virksomhet, smiler Kjersti Aronsen, daglig leder i Carismaklinikken. Bedriften er nytt medlem av NFVB.
Aronsen deler lokalene i klinikken på Billingstad i Bærum med en naprapat, en fysioterapeut og en massør og fotterapeut.
- Når man jobber selvstendig som hudterapeut med ernæringsfysiologi som et spesialområde, er det fint å tilhøre et fellesskap med andre tilstøtende fagområder. Vi deler spiserom og utveksler inputs på tvers av fagområdene. Dette fungerer veldig godt, og vi stortrives i hverandres fellesskap, fremholder Kjersti Aronsen.
- Ikke minst sender vi kunder til hverandre, etter behov. Så vi er et fellesskap med tjenester som mange kunder kjenner til. Det styrker oss alle, legger hun til.
Koronatiden og nedstengningsperioden har selvsagt preget virksomheten. Men nå er det back-in-business.
- Ja, det var et sjokk å oppleve nedstengningen med et varsel på to timer. Jeg hadde aldri trodd det skulle skje. Det er klart jeg bekymret meg for hva som skulle skje videre. Men heldigvis har jeg ikke ansatte å ta vare på. Det var en lettelse, forteller Kjersti, og legger til følgende;
- Jeg er vant til å jobbe ganske mye, for det er krevende å drive egen virksomhet. Så på en måte var dette et avbrudd som gjorde at jeg fikk roet meg ned, og jeg fikk tid til å reflektere over det jeg holder på med. Den siden av nedstengningen har vært nyttig.
- Men det var også rørende å se at kundene bestilte timer frem i tid under nedstengningen, for å sikre seg behandlinger når jeg fikk anledning til å starte opp virksomheten igjen. Nå er det fullt trykk innen rammen som settes av smittevernstiltak. Men i utgangspunktet har jeg jobbet med gode smittevernsrutiner, og jeg er vant til å jobbe med munnbind, så det var ikke krevende å sette i gang.
Kjersti Aronsen jobber over et bredt fagfelt av behandlinger. Hovedlinjen er «grønne» behandlinger basert på produkter fra Dr. Schrammek, men hun liker også å jobbe med behandlinger som krever detaljfokus.
- Jeg liker litt pirkete jobbing. Vippe-extensions er gøy, og jeg har planer om å jobbe med mikroblading. Men alt krever sitt. Det kunne vært OK å fått inn en person til i fellesskapet. Det har vi plass til i et eget kabinett, smiler hun.
Kjersti Aronsen jobber aktivt med å markedsføre Carismaklinikken. Det har inspirert henne til å bli en blogger på et annet felt, nemlig interiør, som også opptar henne sterkt. - Ja, jeg driver også en interiørblogg, carisma_interior, og har faktisk 66.300 følgere på Instagram. Så det har vokst til å bli ganske stort, humrer hun.
Artikkelen står på trykk i SALONG Hud & velvære nr. 3/2020.
Du kan lese NFVBs magasiner digitalt HER.
Tradisjonen tro, lanserer Aveda nok en gang Earth Month. For 2024 er temaet: The Power of Every Drop. Kampanjen inkluderer et samarbeid med Charity: Water, en ideell organisasjon som jobber for å gi rent drikkevann til mennesker i utviklingsland.
Sjekk #AvedaWalksForWater.
Det kan også nevnes at Aveda 22. april oppfordrer folk til å droppe hårvasken for å spare vann. Fra 15. april vil kampanjen vise arbeid til influensere som styler håret bærekraftig uten vask.
Sjekk #NoWashDay.